Steady-taso
Ruoka ja ruokailu ovat oleellisia ja elämyksellisiä osia matkailutuotetta. Suomen matkailun kilpailukyvyn kannalta on tärkeää, että ruokamatkailua kehitetään, asiakkaiden odotukset täytetään ja ylitetään. Keskeisiä asioita ruokamatkailun kehittämisessä ovat paikallisuus, tarinat, lähiruoka luonnonantimineen ja vastuullisuus. Ruokamatkailu voi olla myös alueellinen brändielementti. Ruokamatkailun valmennuskokonaisuus voidaan räätälöidä asiakaan tarpeiden mukaisesti. Teemoja voivat olla ruokamatkailun tuotteistaminen palvelumuotoilua hyödyntäen ja alueen vahvuuksien tunnistaminen ruokamatkailussa. Ruokamatkailun kehittämisessä voidaan hyödyntää olemassa olevia työkaluja, mm. Suomen ruokamatkailustrategia ja tuotesuositukset, jotka löytyvät www.hungryforfinland.fi sivulta.
Lisäksi voidaan toteuttaa seuraavia räätälöityjä valmennuksia ruokamatkailun näkökulmasta.
Valmentaja: Kristiina Havas
Asiakkaat, kansainvälistyminen (tuotetta koskeva), modernit humanistit, tuotteistaminen ja tuotekortti ovat oleellisia osia kehittämistä. Näitä teemoja voidaan sisällyttää räätälöityyn valmennukseen sopimuksen mukaisesti.
Valmentaja: Kristiina Havas
Luksus työpajassa tutustutaan luksuksen käsitteeseen ja muutokseen tavarakeskeisyydestä kohti elämyksellistä luksusta. Keskeisiä asioita luksuspalvelun tuottamisessa ovat vieraanvaraisuus, holistinen asiakaskokemus, moniaistillisuus sekä koko yrityksen henkilökunnan sitouttaminen tekemiseen yhteisen vision pohjalta. Vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat sisäänrakennettuja uuden luksuksen muotoilussa. Työpajat toimivat yhteisluomisen pohjalta ja toivomme mahdollisimman laajaa osanottoa organisaatiosta sekä eri henkilöstöryhmistä.
½ päivän luksus työpajassa kuullaan uudesta luksuksesta ja sen soveltamisesta suomalaisessa vieraanvaraisuusalalla. Päivä sisältää pienen ennakkotehtävän yrityksen henkilöstölle.
1 päivän kestävässä työpajassa kuullaan uudesta luksuksesta ja osallistuja saa analysoida oman yrityksen luksusosaamista sekä miten sitä voidaan kehittää. Valmennuksen jälkeen osallistujalla on selkeä käsitys, mitä on uusi, elämyksellinen luksus, sekä mitkä ovat yrityksen vahvuudet ja kehittämiskohteet kokonaisvaltaisen elämyksellisen luksuksen muotoilussa omassa organisaatiossa. Päivä sisältää pienen ennakkotehtävän yrityksen henkilöstölle sekä lopuksi toimenpide-ehdotukset kohdeorganisaatiolle.
1 + 1 + ½ päivän työpaja
Erityisen hyödyllistä on työpajan räätälöinti yksittäisen yrityksen tarpeisiin, jolloin koulutus alkaa tutustumiskäynnistä ja yrityksen toiminnan analysoinnista ennen työpajaa. Keskimmäisen päivän työpajassa kuullaan uudesta luksuksesta ja sen soveltamisesta suomalaisessa vieraanvaraisuusalalla pienen ennakkotehtävän pohjalta. Lopuksi ½ päivän työpaja sisältää konkreettisia toimenpide-ehdotuksia kohdeorganisaatiolle sekä ehdotuksia jalkauttamisen onnistumiseen.
Valmentajat: Mona Eskola, Riina Iloranta
Keitä ovat tämän päivän luksuskuluttajat? Millaisia liiketoiminnallisia mahdollisuuksia erilaiset luksuskuluttajaryhmät luovat palveluyrityksille? Puolen päivän aikana kuullaan, miten elämys- ja transformaatioyhteiskunnassa kuluttaminen linkittyy asiakkaiden elämäntyyleihin ja arvoihin sekä millaisia ovat tämän päivän hybridikuluttajat? Valmennuksen jälkeen organisaatiolla on selkeämpi kuva tämän päivän luksuskuluttamisesta, millaisia liiketoiminnallisia mahdollisuuksia erilaiset luksuskuluttajaryhmät voivat luoda yritykselle sekä miten yritys pystyy omaa toimintaansa muotoilemalla luomaan arvoa ja vastaamaan kohderyhmänsä tarpeisiin ja unelmiin (luksuksesta).
Päivä on mahdollista räätälöidä kohdeorganisaation toimintaan ja reflektoida aihetta esim. asiakkaan polun kautta.
Valmentajat: Mona Eskola, Riina Iloranta
Palvelumuotoilu eroaa paljonkin perinteisestä palvelujen suunnittelusta, koska se keskittyy erityisesti käyttäjien tarpeiden ymmärtämiseen. Palvelumuotoilun prosessissa on olennaista ihmisten osallistaminen ja rohkea kokeilukulttuuri. Työpajan jälkeen osallistuja ymmärtää mitä palvelumuotoilulla tarkoitetaan, millainen on palvelumuotoiluprosessi ja mitkä ovat asiakaslähtöisen kehittämisen periaatteet. Lisäksi osallistuja saa myös käsityksen palvelumuotoilun keskeisimmistä menetelmistä ja työkaluista sekä ymmärtää kuinka palvelumuotoilua voidaan hyödyntää omassa organisaatiossa.
Valmentajat: Mona Eskola, Riina Iloranta
Loistavan asiakaskokemuksen luominen on tämän päivän liiketoiminnassa yksi organisaation tavoitteista ja menestyksen kulmakivistä. Työpajassa käydään läpi asiakaskokemuksen muodostuminen sekä pohditaan kokonaisvaltaista asiakaskokemusta. Työpajaan osallistuja saa käsityksen, miten asiakaskokemuksella voidaan luoda arvoa niin yritykselle kuin sen asiakkaalle. Osallistuja saa käyttöönsä työkaluja, joilla voi pohtia oman organisaationsa asiakaskokemuksen muodostumista sekä miten sitä voidaan kehittää.
Valmentajat: Mona Eskola, Riina Iloranta
Tutustut vastuulliseen matkailuliiketoimintaan konkreettisten esimerkkien avulla ja viet oppeja heti käytäntöön. Suurin osa päivästä on yhdessä tekemistä. Tuotoksena on yritysten vahvuudet ja kehittämiskohteet vastuullisuuden osalta. Lisäksi osallistujat tekevät suunnitelman, miten vahvuuksista kannattaisi viestiä. Tällä valmennuksella aloitat yrityksen Sustainable Travel Finland – kehittämispolun.
Valmentaja: Leena Grönroos
Tutustut matkailijoiden motiiveihin ja kuluttajakäyttäytymiseen Visit Finlandin Tunne asiakkaasi – kohderyhmäopasta käyttäen. Tämän asiakasymmärryksen pohjalta tuunaat elämystuotteesi vastuullisuutta ja elämyksellisyyttä niin, että ne vastaavat asiakkaiden arvoja ja odotuksia. Osallistujilla tulee olla tuotekuvaukset mukana valmennuksessa.
Valmentaja: Leena Grönroos
DQN ® -valmennusohjelmassa kehitetään destinaation yhdenmukaista laatua, osallistujien kanssa muotoiltavat laatukriteerit täyttävää liiketoimintaa. Tavoitteena on sekä laadukas asiakaskokemus että kustannustehokas, ympäristöllisesti ja kulttuurisesti vastuullinen destinaation liiketoiminta. Valmennusohjelmassa tehdään ensin alkukartoitus ja tilaajan kanssa sovitusti 2-4 työpajaa, joiden välissä voidaan tehdä testauksia ja kokeiluja työpajoissa sovittujen toimintatapojen toimivuudesta. Laatu DQN ® -valmennusohjelman toteutetaan yhdessä Haaga-Helian kaupallisten palveluiden henkilöstön kanssa.
Valmentaja: Leena Grönroos