Siirry sisältöön

Paljon potentiaalia

Suomella harvaan asuttuna maana, jossa on puhdas luonto, on erinomaiset mahdollisuudet tarjota kansainvälisille matkailijoille heidän haluamiaan hyvinvointipalveluja. 

Ihmisillä on nykyään vahva halu elää terveemmin ja päästä irtautumaan arkielämän stressistä myös lomansa aikana. Nykypäivän hyvinvointimatkailija haluaa pitää yllä ja edistää hyvinvointiaan monipuolisesti.

Lomakohteelta odotetaan terveysturvallisia palveluja, jotka tarjoavat vastapainoa arjen aherrukselle ja painottavat myös henkisiä arvoja, tietoista läsnäoloa (mindfulness) ja itsensä toteuttamista (self-fulfilment). Suomella harvaan asuttuna maana, jossa on puhdas luonto, on erinomaiset mahdollisuudet tarjota kansainvälisille matkailijoille heidän haluamiaan hyvinvointipalveluja.

Maailmanlaajuisesti hyvinvointimatkailu on kasvanut kaksi kertaa nopeammin kuin matkailu yleisesti ja sen odotetaan kasvavan edelleen. Hyvinvointimatkailijat myös käyttävät lomaansa n. puolet enemmän rahaa kuin matkailija yleensä (Global Wellness Institute).

Finrelax eli suomalainen hyvinvointi perustuu nimenomaan luonnosta kumpuavaan hyvinvointia edistävään tarjontaan: suomalaiseen saunaelämykseen, liikkumiseen luonnossa ja luonnonantimista nauttimiseen sekä perinteisiin hoitomuotoihin ja hoitoaineisiin.

Suomi on hyvinvointipalveluja lomansa aikana käyttävälle matkailijalle erittäin potentiaalinen kohde.

Työkalut ja oppaat

Tuotekehityksen tueksi on työstetty materiaalia, jonka avulla saadaan aikaan markkinoille sopivia tuotteita. Työkalut on tehty mahdollisimman konkreettisiksi ja yksinkertaisiksi, jotta niiden käyttö olisi helppoa.

Matkailun julkaisut -palvelussa on tuotesuositusten lisäksi monta muuta hyödyllista työkalua.

Matkailun julkaisut > Teemat > Hyvinvointimatkailu

Finrelax-ohjelma

TEMin Suomen matkailun kasvun ja uudistumisen tiekartassa 2025 määriteltiin kolme nk. kasvuohjelmaa, joista Visit Finlandin FINRELAX-ohjelman tavoitteena oli tehdä Suomesta hyvinvointimatkailun kärkimaa Pohjoismaissa mm. sparraamalla alueellista kehittämistyötä ja tukemalla teemaan liittyvien hankkeiden syntymistä ja toimeenpanoa. Ohjelman päämarkkinoina olivat Venäjä, Saksa ja Japani. Vuosina 2015-2017 toimineen ohjelman aikana kerättiin tuotekehityskilpailujen avulla Suomen neljältä suuralueelta kohdemarkkinoille soveltuvaa, kilpailukykyistä palvelutarjontaa. Tämän tuoteperheen tuotteille annettiin ”Authentic Finrelax Experience”-merkki osoituksena laadukkaasta hyvinvointituotteesta ja nämä tuotteet sekä muut ohjelman tulokset ovat edelleen mukana Visit Finlandin toiminnassa.

Tukea teemakehittämiseen

Visit Finland Akatemian valmentajat tarjoavat kokonaisia valmennuspolkuja sekä yksittäisiä valmennuksia.

Visit Finland Akatemia