Luksusmatkailu on kehittynyt viime vuosina korostetun luksuksen kokemisesta palvelujen ainutlaatuisuuteen, korkeatasoiseen jakamistalouteen, tietoiseen kuluttamiseen ja personoituun hyvinvoinnin ja kokemusten elämyksellisyyteen. Lisäksi siihen kuuluu kokemusten jakaminen sosiaalisessa mediassa.
Yksi hallituksen keväällä 2017 julkaiseman toimenpidekokonaisuuden, Matkailu 4.0 -suunnitelman, tavoitteista on matkailun ympärivuotinen kasvu. Korkean tason yksilöllisten matkailupalveluiden kehittäminen ja markkinoiminen tukevat ympärivuotisuutta, rikastavat olemassa olevien markkinoiden tuotevalikoimaa ja puhuttelevat myös uusia kohdemarkkinoita.
Luksusmatkailun on ennustettu kasvavan tasaisesti, noin 4,2–4,8 % vuodessa seuraavien kymmenen vuoden aikana, ja kasvu on nopeampaa kuin muilla matkailusektoreilla. Suomella on nyt erinomainen mahdollisuus houkutella uudenlaisesta luksuksesta kiinnostunut, korkean tason matkailija tutustumaan suomalaiseen versioon elämyksellisestä luksuksesta.
Matkailijalle tarjottavat merkitykselliset, autenttiset ja laadukkaat ohjelmat yhdistettynä henkilökohtaiseen ja yksilöityyn palveluun takaavat vaativammankin asiakkaan tyytyväisyyden. Suomen monipuolinen ja ammattitaitoisesti toteutettu ohjelmapalvelutoiminta, korkeatasoiset, persoonalliset ja erikoiset majoituskohteet sekä henkilökohtainen vieraanvaraisuus luovat hyvät puitteet teeman onnistuneelle markkinoinnille.
Projektin tavoitteena on kiteyttää suomalaisen luksuselämyksen määritelmä, lisätä kohdemarkkinoiden tietoisuutta Suomesta korkeatasoisena high-end-elämysmatkailun kohteena, parantaa olemassa olevan tarjonnan laatua ja kehittää uutta tarjontaa kohdemarkkinoiden vaatimusten mukaisesti.
Lisäksi pyrimme lisäämään high-end-matkailijoiden määrää ja matkailutuloa Suomessa viestinnältään selkeällä, korkeatasoisten ja merkityksellisten elämysten palvelukokonaisuudella ja luomaan kansainvälisillä markkinoilla aktiivisesti toimiva kärkiyrittäjien ja -kohteiden verkosto sekä kartuttaa high-end-kärkituotteiden määrää.
Projektin kohdemaiksi on valittu Iso-Britannia, Pohjois-Amerikka, Yhdistyneet Arabiemiirikunnat ja Intia.
Isossa Britanniassa ja USA:ssa kohderyhmänä ovat Visit Finlandin kohderyhmätutkimuksen segmentti "Comfort Seekers" sekä vaativamman tason incentive-matkailijat.
Arabiemiirikunnissa kohderyhminä ovat nk. "Upmarket Emirati Families" ja "Young Adventurous Emirati Men".
Intiassa kohderyhminä ovat "Upper Middle Class", hää- ja honeymoon-matkalaiset ja vaativamman tason incentive-matkailijat.
Tuotekehityksessä keskitytään Suomen tuotetarjonnan kartoittamiseen ja kehittämään sitä vastaamaan vielä paremmin kansainvälisen high-end-matkustajan vaatimuksia, varsinkin palvelun osalta (mm. Visit Finland Akatemia).
Olemme tuottaneet oppaan "Mitä on suomalainen luksusmatkailu" elinkeinon tuotekehitystyön tukemiseksi. Lisäksi kartoitamme valittujen kohdemarkkinoiden luksusmatkailun lähtötilanteen sekä jakelukanavat.
Teema on mukana soveltuvissa Visit Finlandin BtoB-, BtoC- ja PR-toimenpiteissä (mm. tutustumismatkat, myyntitilaisuudet jne.).
Luxury Travel