Luontomatkailun kärkenä ovat helposti toteutettavat ja omatoimiset, kevyet luontoaktiviteetit sekä paketoidut jakelukanaville tarkoitetut aktiviteettituotteet, joihin yhdistyy paikallinen kulttuuri, ruoka ja vastuullisuus.
Suomen luonto on matkailun tärkeimpiä vetovoimatekijöitä. Matkailussa tuotteistamisella on tärkeä osuus, ja niin myös luonto tuotteistetaan houkutteleviksi paketeiksi tai päiväretkiksi. Kansainvälisillä markkinoilla potentiaalisimmat teemat ovat vaellus, pyöräily, maastopyöräily, melonta ja eläintenkatselu (wildlife).
Visit Finlandin kohderyhmätutkimuksessa tunnistettiin kolme pääsegmenttiä, joille luonto oli ensisijainen motiivi Suomeen matkustamiselle: Aktiiviset seikkailijat, Luonnon ihmeiden metsästäjät ja Luontonautiskelijat. Tutkimuksessa nousi selkeästi esille näiden kolmen segmentin matkustusmotiivien erilaisuus, vaikka luonnon kokeminen on yhdistävä tekijä.
Luontomatkailun kärkenä ovat helposti toteutettavat ja omatoimiset, kevyet luontoaktiviteetit sekä paketoidut jakelukanaville tarkoitetut aktiviteettituotteet, joihin yhdistyy paikallinen kulttuuri, ruoka ja vastuullisuus. Majoitusyritysten kannattaa enemmän hyödyntää paikallisia ohjelmapalveluita tarjonnan monipuolistamiseksi ja houkutellakseen matkailijoita pidentämään viipymää. Toimiminen kansainvälisillä markkinoilla vaatii pitkäjänteisyyttä.
Luontomatkailuun erikoistuneet Visit Finland Akatemia -valmentajat auttavat eteenpäin tarjoten eritasoisia valmennuksia alueiden ja yritysten käyttöön.
Hyvät maastoreittimerkinnät ovat ennen kaikkea turvallisuustekijä. Reittimerkintöihin liittyy lukuisia yhteistyötahoja eri rooleineen ja vastuineen. Tutustu reittimerkinnät-tietopankkiin.
Urheilu- ja liikuntamatkailu on kirjattu Suomen matkailustrategiaan yhtenä edistettävänä teemana ja se näkyy myös Visit Finlandin toimenpiteissä. Luontoaktiviteettien ja urheilumatkailun tuotteissa on paljon samaa; puhtaassa luonnossa liikkuminen, eri aktiviteettien ja lajien harrastaminen sekä omasta hyvinvoinnista huolehtiminen. Urheilumatkailun erityispiirre on jonkinlainen tavoitteellisuus tai kilpailuhenkisyys. Siinä missä luontoaktiviteetti on enemmän kevyttä ulkoilusta nauttimista (soft activities), niin urheilu- ja liikuntamatkailu on tavoitteellista tekemistä (sport tourism). Tavoitteena voi olla parantaa omaa kuntoaan, aikaa tai matkaa. Kyseessä on niche –kohderyhmä, mutta urheilutapahtumien ja harjoituspaikkojen perässä ollaan valmiita matkustamaan uusiin kohteisiin, joskus kauaskin. He ovat myös nuorekasta ja aktiivista asiakaskuntaa, joita kiinnostaa urheilun lisäksi myös muut matkailupalvelut ja –tuotteet, kuten kulttuuri ja ruoka.
Suomessa on loistava potentiaali kasvattaa kansainvälisten kävijöiden määrää esimerkiksi urheilutapahtumien ympärille. Etenkin tapahtumat, joihin matkailija voi itse osallistua kilpailijana, ovat suosittuja. Näistä esimerkkeinä maratonit, polkujuoksut, swimrun, OCR, triathlonit jne.