Siirry sisältöön

Rakennamme luottamusta: turvallinen matkailu on mahdollista

Kaikki matkailualalla haluamme, että asiakkaasta loma tuntuu edelleenkin lomalta ja vastaa sen alkuperäistä tarkoitusta myös poikkeuksellisena pandemia-aikana ja sen jälkeen. Lomaan liitetään ajatus huolettomuudesta, elämyksellisyydestä, rentoutumisesta ja arjen yläpuolella olemisesta. Kaikkien meidän on yhteisesti pidettävä huolta siitä, että tilanteesta huolimatta, matkailija voi edelleen tuntea ja toivoa lomaltaan samoja asioita kuin ennenkin, myös huolettomuutta.

Matkustamisessa korona-aikana ja sen jälkeen on pitkälti kyse luottamuksesta. Siitä, että matkustajat uskovat, että turvallinen ja vastuullinen matkailu on mahdollista. Monet meistä, niin maailmalla kuin Suomessa, pohtivat nyt entistä tarkemmin, miten ja mihin voimme matkustaa turvallisesti.
 
Luottamus rakentuu luonnollisesti matkustajan oman toiminnan, mutta erityisesti matkan eri vaiheiden toimijoiden tekojen kautta – miten eri kuljetusyhtiöt, matkanjärjestäjät ja majoitus- ja tapahtumapalveluja tarjoavat yritykset pitävät huolta terveysturvallisuudesta ja varmistavat matkailijoiden viihtyvyyden turvallisuudesta tinkimättä.

Terveysturvallisuus tärkeässä roolissa

Koronapandemian myötä terveysturvallisuuden merkitys kuluttajan kohdevalinnassa on noussut suurempaan rooliin.  Avoin ja läpinäkyvä viestintä omista terveysturvallisuutta edistävistä toimistamme on yksi keino, jolla yhdessä elvytämme matkailualaa.  

Suomen matkailulla on paljon voitettavaa, kun kilpailemme matkailijoiden huomiosta uudella, koronan jälkeisellä markkinalla. Suomen matkailun vientimarkkinoilla korostuvat  laatu, elämyksellisyys ja luotettavuus sekä turvallisuus.  

Voimme tarjota turvallisissa olosuhteissa tuotettuja vastuullisia matkailupalveluja maassa, jossa on tilaa, väljä ja toimiva kaupunkirakenne, luontoa, jonka ääreen pääsee vaivattomasti, sekä hyvä hallinto, joka takaa myös matkailijan iloksi toimivan infrastruktuurin. Kaikki tämä mahdollistaa turvallisen ja vaivattoman matkailun maassamme. Lue lisää Suomen vahvuuksista kestävän kehityksen yritysoppaasta.
 
Visit Finland on koko korona-ajan jatkanut Suomen markkinoimista. Näin olemme varmistaneet, että Suomi pysyy matkailijoiden mielissä ja sydämissä, kun matkailu tänne on taas mahdollista.  

Herätä luottamus ja matkustushalukkuus – kerro omista toimistasi

Asiakas ei ehkä juuri nyt suunnittele matkaa, mutta kertomalla terveysturvallisuutta edistävistä toimista, luomme asiakkaalle mielikuvaa hyvistä palveluista ja laadukkaasta toimipaikasta, johon hän tulevaisuudessa tahtoo matkustaa.    
 
Koronatilanne vaihtelee paikallisesti ja uusia toimintatapoja voi joutua ottamaan käyttöön nopeastikin. Muutoksista kannattaa kertoa aina, kun ne vaikuttavat asiakaskokemukseen. Pidä asiakkaasi kanaviesi kautta ajan tasalla ja päivitä verkkosivujasi säännöllisesti. Muista myös kertoa, milloin päivitys on tehty.
 
Kun matkailija on saapunut vieraaksi, on tärkeää jatkaa viestimistä terveysturvallisista toimintatavoistasi myös kohteessa. Ohjeet eri kielillä hotellin vastaantuloaulassa ja huoneissa ja muissa yleisissä tiloissa kertovat terveysturvallisista toimintatavoista ja muistuttavat asiakkaita, että myös heidän vastuullinen ja ohjeiden mukainen toiminta on tärkeää.

Käytännön vinkkejä viestintään

Korona-ajan perusasioita tartuntojen leviämisen ehkäisemiseksi ovat:

  • Turvavälit ja etäisyyksien pitäminen
  • Kasvomaskien käyttäminen
  • Hygieniaan panostaminen, käsien pesu ja desinfiointiaineen käyttö
  • Oireisten nopea testaus
  • Karanteeniohjeiden noudattaminen


Näistä kaikista perustoimista sekä muista terveysturvallisuutta edistävistä toimista kannattaa kertoa asiakkaalle. Alla muutamia esimerkkejä, joita voit nostaa esiin omassa asiakasviestinnässäsi:

Turvallinen saavutettavuus
Kerro kuljetuksiin liittyvistä toimenpiteistä, joissa on huomioitu koronaohjeistukset. Miten saapuminen kohteeseen esim. lento-, juna- tai linja-autoasemalta on järjestetty? Kuinka usein siivous hoidetaan, tuleeko kulkuvälineessä käyttää kasvomaskia ja onko niitä saatavilla vai täytyykö tuoda omat? Onko kulkuvälineessä saatavilla käsidesiä ja miten turvavälit on hoidettu, onko esimerkiksi joka toinen penkki(rivi) tyhjä?   

Uusi toimintamalli tai palvelu   
Kerro asiakkaalle eri vaihtoehdoista ja uusista palveluista tai toimintamallinmuutoksista, joissa on huomioitu terveysturvallisuus. Se voi olla uusi aamupalakonsepti, jossa tuodaan aamiainen oven taakse asiakkaan niin toivoessa tai kontaktiton kirjautuminen majoitukseen.  

Sauna ja kylpylät
Saunomiseen ja kylpylätoimintaan liittyy jo luonnostaan omia etikettisääntöjä, joita on pitänyt selventää matkailijalle. Liittyykö saunassa tai kylpylässä käyntiin nyt uusia sääntöjä tai erityisiä hygieniakäytäntöjä?   

Museot ja käyntikohteet
Liittyykö sisäänpääsyihin erityistä ohjeistusta, esimerkiksi kuinka suuret ryhmät ovat sallittuja kerralla ja tuleeko liput ostaa ennakkoon sisään pääsemisen varmistamiseksi. Kuinka paljon kohteeseen otetaan kerralla ihmisiä? Jos kyseessä on ulkokohde, millaisia erityissääntöjä näihin pätee, esimerkiksi kokoontumisrajoitteiden osalta?   

Tilojen siivous ja välineiden puhdistus
Kerro, miten teillä on muutettu siivousta ja mitä erityistä olette huomioineet. Voit kertoa, miten usein teillä siivotaan ja nostaa esille asioita, jotka olette erityisesti huomioineet, kun kyse on asiakasrajapinnasta. Käytetäänkö teillä lainavälineitä retkillä kuten pyöriä, kypäriä ja pelastusliivejä ja kuinka näiden puhdistus on hoidettu? Kuinka talvivaatteet ja -kengät huolletaan ja puhdistetaan käyttökertojen välissä? Tarjotaanko esimerkiksi talviretkituotteissa edelleen mahdollisuus lainasukkiin, hanskoihin ja kypärämyssyihin vai tuleeko jokaisella osallistujalla olla omat varusteet? Kuinka turvavälit varmistetaan retkillä, esimerkiksi husky- tai moottorikelkkasafareissa?    

Henkilökunnan koulutus   
Matkailija haluaa kuulla, että on hyvissä käsissä. Jos henkilökunta on saanut lisäkoulusta, tuo se esille. Se osoittaa, että koko henkilökunta on sitoutunut luomaan turvallisen ympäristön. Voit kertoa, miten suojaatte omaa henkilökuntaanne, millaisia suojavälineitä käytätte ja mikä on tapanne toimia. Vastuullisesti toimiva henkilökunta ja heidän hyvinvointinsa heijastuu myös asiakaskokemukseen.

Ruokailun järjestäminen
Ruokaillessa on pidettävä huoli turvaväleistä. Onko teillä siirrytty buffet-ruokailusta toisenlaiseen toimintatapaan? Tai jos buffet-tarjoilu on edelleen käytössä, kerro miten varmistetaan hygienia ja millaisia muutoksia on tehty. Onko teillä take-away-aamiaispaketteja tai lisätty huoneisiin tarjoilua? Kuinka pöydät on ravintolassa järjestetty, onko väljyyttä lisätty ja pöytäkunnista tehty pienempiä? Tulosta ravintolaan valmiita ohjeita terveysturvallisesta ruokailusta eri kielillä.  

Paikallinen terveydenhuolto ja toimintasuunnitelma sairastapauksen varalle  
Kerro asiakkaalle, miten paikallinen terveydenhuolto toimii ja miten se on järjestetty. Selvennä myös toimintasuunnitelmaa ja -tapojanne siitä, miten olette ennakolta varautuneet, jos matkustaja tai henkilökunnan jäsen sairastuu. Toimitaanko teillä niin, että huone tai mökki, jossa sairastunut oli, otetaan pois käytöstä kahdeksi viikoksi ja desinfioidaan huolellisesti?  

Koronavilkku
Kerro koronavilkusta. Koronavilkku on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuottama älypuhelinsovellus, jonka avulla saa tiedon, jos sovelluksen arvion mukaan on altistunut koronavirukselle. Myös tartunnasta voi ilmoittaa sovelluksella nimettömästi. Asiakasta kannattaa kehottaa lataamaan koronavilkun englanninkielinen versio.

Suhtautuminen matkailijoihin  
Voit kertoa, että matkailijat ovat tärkeitä alueen elinkeinolle ja heidät toivotetaan tervetulleiksi.  

Terveysturvallisuus on yhteinen asia   
Yhteisillä toimilla luomme terveysturvallisuutta. Vastuullinen ja terveysturvallinen matkailu edellyttää, että jokainen, myös matkailija, tekee oman osansa. Voit kannustaa ja korostaa, että ohjeiden noudattaminen on tärkeää ja kiittää matkailijaa vastuullisesta toiminnasta jo etukäteen.