Urheilumatkailu

Urheilumatkailulla tavoitellaan aktiivista liikkujaa oppimaan ja harrastamaan eri lajeja Suomessa

Urheilumatkailun vetovoima kasvussa

Visit Finland käynnisti vuoden 2017 alussa uuden kehitys- ja markkinointiprojektin, joka kantaa nimeä "Sports Travel". Projektin ensimmäisessä vaiheessa markkinoitiin Suomen hiihtokeskuksia kiinalaisille lapsiperheille teemalla "Learn to Ski". Toinen vaihe käynnistyi 2018 ja tuotetarjontaa laajennettiin ympärivuotiseksi. Vuonna 2019 on tehty erityisesti vaikuttajamarkkinointia Kiinassa ja kasvatettu Suomen tunnettuutta urheilumatkailukohteena. Vuodesta 2020 eteenpäin 4.0 projekti loppuu, mutta teemaa pidetään yllä.  

Uusimmassa hallitusohjelmassa matkailun ympärivuotisuus ja kestävä kasvu on otettu huomioon vahvasti. Vaikka Matkailu 4.0 lisärahoitus loppuu vuoden 2019 jälkeen, jäävät teemat elämään. Urheilumatkailu on mitä parhain esimerkki ympärivuotisuudesta, sillä meillä on vahva osaaminen niin talvi- kuin kesäurheilulajeissa ja hyvät harrastusmahdollisuudet ympäri vuoden. Urheilutuotteissa kestävyys on myös osa tuotetta, kun tekeminen perustuu pitkälti lihasvoimaan ja paikasta toiseen liikutaan juosten, kävellen, hiihtäen tai pyöräillen.

Vuosi 2019 Kiinan ja Suomen yhteinen talviurheiluvuosi

Kiina valmistautuu Pekingin 2022 talviolympialaisiin ja Kiinan valtio panostaa nyt paljon urheiluinfraan ja -osaamiseen. Samalla kuluttajien kiinnostus eri urheilulajeja kohtaan kasvaa ja kiinalaisia kiinnostaa nyt muun muassa hiihdon eri lajit, jääkiekko, luistelu, jalkapallo, maratonit, vaellus ja golf.

Vuosi 2019 on julistettu Kiinan ja Suomen yhteiseksi talviurheiluvuodeksi (Xi Jinping ja Sauli Niinistö 5.4.2017). Sen avulla saatavaa tunnettuusetua on hyödynnetty kuluvan vuoden aikana. Suomi pystyy tarjoamaan sekä ammattilaisille että urheiluharrastajille tasokkaita suorituspaikkoja ja urheilu- ja liikuntakokemuksia puhtaassa luonnossa ympäri vuoden. Suomi on erinomainen kohde oppia uusia urheilulajeja.

Sports Travel -projektin tavoitteet

Projektin tavoitteena on ollut lisätä Suomen tunnettuutta ympärivuotisena urheilumatkailukohteena urheiluharrastajien ja liikunnallisten matkailijoiden keskuudessa. Olemmekin päässeet hyvään alkuun ja saaneet vierailulle Kiinasta Suomeen useita somessa suosittuja urheiluvaikuttajia. Markkinointiviestinnässä nostetaan erityisesti hiihto- ja matkailukeskusten sekä urheiluopistojen liikunnallisia aktiviteetteja ja urheilutapahtumia.

Kohdemaat ja toimenpiteet

Visit Finlandin urheilumatkailuprojektin "Sports from China" -markkinointiprojekti on osa Business Finlandin "Finnish Winter Sports Clusteria" (FWSC) Kiinassa. Päämarkkina on Kiina ja muut markkinat Venäjä, Saksa ja Iso-Britannia.

Toimenpiteet 2019
  • Jakelukanava- ja special interest -kohderyhmäkartoitukset Venäjällä, Saksassa ja Iso-Britanniassa. Saksan kartoitus valmistui 2018. Venäjän ja UK:n raportit valmistuvat alkuvuodesta 2020.
  • Kiinassa tehdään yhteismarkkinointia partnerialueiden, -keskusten, -kaupunkien, -tapahtumien ja -yritysten kanssa teemalla "Sports from China". Yhteistyön sisältö:
    • Tuotemanuaalit englanniksi ja kiinaksi
    • Urheilumessut, seminaarit ja myyntitilaisuudet Kiinassa
    • Tutustumis-/ostajamatkat Suomeen
    • Urheiluteemojen nostamisen Visit Finlandin omissa online-kanavissa
    • Yhteismarkkinointitoimenpiteet matkanjärjestäjien ja muiden mahdollisten urheilu-/aktiviteettitoimijoiden kanssa
    • PR-tilaisuudet ja mediavierailut Suomeen
Markkinoitavat tuotekokonaisuudet ovat:
  • 1-2 viikon lomat perheille (opi hiihtämään, kokeile lumi- ja kesän luontoaktiviteetteja)
  • Urheilutapahtumat ympärivuotisesti
  • Kesä- ja talviurheiluun liittyvät, liikunnalliset aktiviteetit Suomen luonnossa
  • Leirikoulut urheilu- ja luontoaktiviteettituotteilla ympärivuotisesti

Urheilumatkailun jatko

Urheilu- ja liikuntamatkailu on kirjattu Suomen matkailustrategiaan yhtenä edistettävänä teemana jatkossakin. Vuodesta 2020 eteenpäin yhteistyö kotimaan matkailuelinkeinon kanssa ei perustu maksullisiin partneruuksiin, vaan teema on avoin kaikille ja otamme huomioon koko maan urheilumatkailutarjonnan. Oleellista on, että tuotteet, tapahtumat ja paikat ovat kansainvälisille markkinoille kypsiä. Kyseessä on niche –kohderyhmä, mutta urheilutapahtumien ja harjoituspaikkojen perässä ollaan valmiita matkustamaan uusiin kohteisiin, joskus kauaskin. He ovat myös nuorekasta ja aktiivista asiakaskuntaa, joita kiinnostaa urheilun lisäksi myös muut matkailupalvelut ja –tuotteet.

Suomessa on loistava potentiaali kasvattaa kansainvälisten kävijöiden määrää esimerkiksi juoksutapahtumissa. Maratonit kaupungeissa ja polku- sekä OCR –juoksu puhtaassa ja raikkaassa ympäristössä houkuttelee lajien harrastajia osallistumaan tapahtumiin. Pyöräily, vesiaktiviteetit, lumi –ja jäälajit, golf ja moottoriurheilu ovat myös matkailijoille potentiaalisia aktiviteetteja Suomessa. Näitä Visit Finland tuo esille edistäessään urheiluteemaa jatkossa. Markkinat tulevat pysymään samoina ja toimenpiteet tehdään kullekin markkinalle sopiviksi. Tunnettuuden lisääminen on edelleen vahvassa asemassa markkinoinnin. Visit Finlandin myyntitapahtumissa markkinoilla, kannattaa myyjän tuoda omaa urheilutarjontaansa esille ja pyrimme kutsumaan paikalle myös teemaan erikoistuneita ostajia. Edellä mainitut tuotekokonaisuudet ovat jatkossakin relevantteja.    

Ota yhteyttä

Project Manager
Virpi Aittokoski

Sports, Nature, Sustainable travel