Urheilumatkailu

Suomi tarjoaa ammatilaisille ja urheiluharrastajille tasokkaita suorituspaikkoja ja urheilu- ja liikuntakokemuksia puhtaassa luonnossa ympäri vuoden

Urheilumatkailun vetovoima kasvussa

Visit Finland käynnisti vuoden 2017 alussa uuden kehitys- ja markkinointiprojektin, joka kantaa nimeä "Sports Travel". Projektin ensimmäisessä vaiheessa markkinoitiin Suomen hiihtokeskuksia kiinalaisille lapsiperheille teemalla "Learn to Ski". Toinen vaihe käynnistyi 2018 ja tuotetarjontaa laajennettiin ympärivuotiseksi.

Matkailun kasvu on ollut hyvää ja Suomen hallitus on päättänyt panostaa matkailuun varmistaakseen kasvun jatkossakin. Yksi hallituksen uuden toimenpidekokonaisuuden, Matkailu 4.0 -suunnitelman tavoitteista on matkailun ympärivuotinen kasvu. Urheilumatkailun edistäminen luo kasvulle hyvät mahdollisuudet. Matkailu 4.0 -suunnitelmassa Visit Finlandille myönnettiin vuosille 2018-2019 erillinen budjetti, jonka puitteissa urheilumatkailun edistämistä tehdään.

Vuosi 2019 Kiinan ja Suomen yhteinen talviurheiluvuosi

Kiina valmistautuu Pekingin 2022 talviolympialaisiin ja Kiinan valtio panostaa nyt paljon urheiluinfraan ja -osaamiseen. Samalla kuluttajien kiinnostus eri urheilulajeja kohtaan kasvaa ja kiinalaisia kiinnostaa nyt muun muassa hiihdon eri lajit, jääkiekko, luistelu, jalkapallo, maratonit, vaellus ja golf.

Vuosi 2019 on julistettu Kiinan ja Suomen yhteiseksi talviurheiluvuodeksi (Xi Jinping ja Sauli Niinistö 5.4.2017). Sen avulla saatavaa tunnettuusetua kannattaa hyödyntää.

Suomi pystyy tarjoamaan sekä ammattilaisille että urheiluharrastajille tasokkaita suorituspaikkoja ja urheilu- ja liikuntakokemuksia puhtaassa luonnossa ympäri vuoden. Suomi on erinomainen kohde oppia uusia urheilulajeja.

Sports Travel -projektin tavoitteet

Projektin tavoitteena on lisätä Suomen tunnettuutta ympärivuotisena urheilumatkailukohteena urheiluharrastajien ja liikunnallisten matkailijoiden keskuudessa. Markkinointiviestinnässä nostetaan erityisesti hiihto- ja matkailukeskusten sekä urheiluopistojen liikunnallisia aktiviteetteja ja urheilutapahtumia.

Kohdemaat ja toimenpiteet

Päämarkkina on Kiina ja muut markkinat Venäjä, Saksa ja Iso-Britannia. Visit Finlandin urheilumatkailuprojektin "Sports from China" -markkinointiprojekti on osa Business Finlandin "Finnish Winter Sports Clusteria" (FWSC) Kiinassa.

Toimenpiteet

  • Jakelukanava- ja special interest -kohderyhmäkartoitukset Venäjällä, Saksassa ja Iso-Britanniassa. Saksan kartoitus valmistui 2018.
    • Kartoitusten valmistuttua tehdään suunnitelmat, miten lähestyä potentiaalisia kohderyhmiä
  • Kiinassa tehdään yhteismarkkinointia partnerialueiden, -keskusten, -kaupunkien, -tapahtumien ja -yritysten kanssa teemalla "Sports from China". Yhteistyö sisältää:
    • Tuotemanuaalit englanniksi ja kiinaksi
    • Urheilumessut, seminaarit ja myyntitilaisuudet Kiinassa
    • Tutustumis-/ostajamatkat Suomeen
    • Urheiluteemojen nostamisen Visit Finlandin omissa on-line-kanavissa
    • Yhteismarkkinointitoimenpiteet matkanjärjestäjien ja muiden mahdollisten urheilu-/aktiviteettitoimijoiden kanssa
    • PR-tilaisuudet ja mediavierailut Suomeen

Markkinoitavat tuotekokonaisuudet ovat:

  • 1-2 viikon lumilomat perheille (opi hiihtämään, kokeile lumi- ja kesän luontoaktiviteetteja)
  • Urheilutapahtumat ympärivuotisesti
  • Kesä- ja talviurheiluun liittyvät, liikunnalliset aktiviteetit Suomen luonnossa
  • Leirikoulut urheilu- ja luontoaktiviteettituotteilla ympärivuotisesti

Ota yhteyttä

Project Manager
Virpi Aittokoski

Sports, Nature, Sustainable travel