Siirry sisältöön

Tavoitteena valmistavan teollisuuden kilpailukyvyn parantaminen

Valmistavan teollisuuden osuus Suomen viennistä on noin puolet. Sampo-kampanjalla tavoitellaan valmistavan teollisuuden  alan yritysten innovaatiotoiminnan ja tuotannon vahvistumista. Sampo auttaa yrityksiä voittamaan kasvun esteitä ja kohtaamaan alan haasteet.

Pohjustamme ohjelmavalmistelua valmistavan teollisuuden kehittämiseksi ja alan kasvun edistämiseksi.

Ohjelman
kuvaus

Valmistava teollisuus on taloutemme vahva tukijalka. Teknologiateollisuuden mukaan sen jäsenyritykset työllistävät suoraan 300 000 henkeä ja välillisesti 700 000, mikä on 30 % Suomen työvoimasta. Alan yritykset vastaavat 51 % Suomen viennistä. Business Finland pyrkii vaikuttamaan siihen, että ilmapiiri ja edellytykset tuotannollisen toiminnan kasvattamiseksi Suomessa paranevat.

Ohjelman kohderyhmät

Sampo-kampanja haluaa kehittää valmistavan teollisuuden toimintaa edelleen. Kampanja on kohdistettu kaiken kokoisille valmistavan teollisuuden yrityksille.

Teknologiat välineinä

Myynnin, tuotekehityksen, valmistuksen ja toimitusten saumaton yhteistoiminta edellyttää, että koko ketjussa käytetään yhteensopivia digitaalisia menetelmiä. Myynnin ja tuotekehityksen välillä liikkuvan tiedon on oltava ajantasaista., valmistuksessa hyödynnetään robotiikkaa ja toimituksen yhteydessä tarvittavat dokumentit vastaavat toimitettavaa tuotetta. Dokumentit myös päivittyvät huoltojen yhteydessä.

Tuotannosta kilpailutekijä

Tuotteet ovat kopioitavissa, mutta Suomessa valmistettavat erikoistuotteet valmistuvat verkostoissa. Niiden toimintatapaa on vaikeaa kopioida. Bio-, cleantech- ja muiden alojen tuotteet muuttuvat vientituotteiksi vasta sitten, kun ne ovat olemassa, valmistettu.

Kansainvälinen yhteistyö

Sampo-pajoja eri puolella Suomea

Sampo – valmistettu Suomessa -kampanja kiertää Suomea. Eri puolella Suomea järjestetään pajailtoja ja aamupajoja, joihin kutsutaan koolle alueen valmistavan teollisuuden yrityksiä keskustelemaan alan verkostoitumisesta, johtamisesta, kasvusta ja kansainvälistymisestä.

Pajojen aikataulu:

Blogeja pajoista:

Valmistavan teollisuuden case-esimerkkejä

Yhteishanke vahvistaa Suomen terästeollisuuden osaamista ja vähentää päästöjä

SYKEellä kilpailukykyä

Karvahattu päähän ja metsään – Miksi johdon kannattaa kuunnella henkilöstöä ja asiakasta? 

Digitalisaatiossa kannattaa olla kuskin paikalla 

Lean auttoi metalliyritys Jorosta uudistumaan

Lean-toimintatavat rohkaisivat ruiskuvaluyritys Plastepia päivittämään tuotantonsa

Ota yhteyttä

Cleantech-ohjelmien johtaja

Kaisa Hernberg

+358 40 562 3242
Viestintä

Sanna Nuutila

sanna.nuutila (at) businessfinland.fi
+358 50 5577 717