Pk-yritykset

Horisontissa

Innovointi pienissä ja keskisuurissa yrityksissä

Onko yritykselläsi halua ja kykyä kasvaa kansainvälisesti?

Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on tärkeä rooli työllisyyden ja talouskasvun vetureina, ja siksi niiden osallistumiseen Horisontti-hankkeisiin kiinnitetään erityistä huomiota. Pk-yritykset voivat osallistua yhteishankkeisiin yhdessä kumppanien kanssa tai hakea rahoitusta innovaationsa kaupallistamiseen yksinkin pk-instrumentista. Yhteishankkeeseen pk-yrityksen on helppo lähteä mukaan esimerkiksi yhdessä suomalaisen yliopiston tai tutkimuslaitoksen kanssa.

Pk-instrumentti

Rahoitus on tarkoitettu uusien, innovatiivisten tuotteiden tai ratkaisujen kaupallistamisen valmisteluun. Pk-instrumenttia toteutetaan Horisontti 2020 ohjelman loppuvuosina 2018-2020 osana sen European Innovation Council (EIC) –pilottia. Pk-instrumentin hakuaiheita ei ole rajoitettu, vaan se sopii kaikille voimakasta kansainvälistä kasvua hakeville pk-yrityksille, joilla on korkea markkina- ja kasvupotentiaali

Pk-instrumentti on kolmivaiheinen:

  • Vaihe 1: Kaupallistamissuunnitelma (konsepti ja toteutettavuus)
  • Vaihe 2: Toteuttaminen: pilotointi, demonstrointi, skaalautuvuuden rakentaminen (mahd. myös t&k)
  • Vaihe 3: Coaching, mentorointi ja muut maksuttomat komission tarjoamat tukipalvelut

Millaisia hankkeita pk-instrumentista rahoitetaan?

  1. Tuote tai ratkaisu on uusi tai siinä sovelletaan olemassa olevaa teknologiaa tai tietoa uudella tavalla.
  2. Ratkaisulla on eurooppalainen ulottuvuus ja se toimii myös muualla Euroopassa. Markkinat voivat olla myös Euroopan ulkopuolella, mutta työ tulee tehdä täällä.
  3. Ratkaisulla on merkittävä kaupallinen potentiaali, joka mahdollistaa yrityksen nopean kasvun.
  4. Yrityksellä on hankkeen toteutukseen tarvittava osaaminen ja kokemus. Mikäli yritys on vielä nuori eikä näyttöä ole, täytyy tiimin osaaminen, verkostot ja muut resurssit kuvata hakemuksessa erityisen huolellisesti.

Kansalliset yhteyshenkilöt NCP:t (National Contact Points) auttavat näiden seikkojen arvioinnissa. Lisäksi NCP:t järjestävät infotilaisuuksia ja koulutuksia. 

1. Rekisteröi yrityksesi ja tee sille 'SME self assessment'

Hakemukset jätetään komission Osallistujaportaalissa sähköisen hakujärjestelmän kautta. Jokaisella osallistuvalla organisaatiolla täytyy olla PIC-koodi (Participant Identification Code), jota käytetään sen kaikissa hakemuksissa. Pk-yrityksen täytyy lisäksi täyttää kysely, jonka avulla varmistetaan, että hakija on komission määritelmän mukaan pk-yritys ja että se on oikeutettu hakemaan rahoitusta pk-instrumentista.

Tärkeitä linkkejä:

2. Valmistele varsinainen hakemus ja tarvittavat liitteet

Hakemus koostuu useasta osasta. Järjestelmässä täytetään osa A, joka on käytännössä kokoelma nettilomakkeita, joissa kysytään hakijaan ja hankkeeseen liittyviä perustietoja. Osa B muodostaa varsinaisen hakemuksen, jota varten tarvittavat hakemuspohjat ladataan hakujärjestelmästä.  Pohjat löytyvät myös tältä sivulta (osikon "lisätietoa" alta sivun alaosasta), mutta viimeisin versio löytyy aina varmasti hakujärjestelmästä. Annettuja sivurajoituksia on noudatettava, sillä rajan ylittäviä sivuja ei arvioida.

Kansalliset NCP-yhteyshenkilöt järjestävät koulutuksia ja antavat tarkempaa neuvontaa hyvän hakemuksen laatimiseen. Resurssiemme puitteissa NCP:t myös kommentoivat hakemusluonnoksia.  Yhteyttä kannattaa ottaa hyvissä ajoin, jo useita viikkoja ennen cut-offia.

Cut-off-päivät 2019-2020

Vaihe 1
13.2.2019, 7.5.2019, 5.9.2019 - viimeinen cut-off-päivä

Vaihe 2
9.1.2019, 3.4.2019, 5.6.2019, 9.10.2019
8.1.2020, 18.3.2020, 19.5.2020, 7.10.2020

3. Jätä hakemus ajoissa!

Haku päättyy cut-off -päivänä kello 17.00 Brysselin aikaa. Järjestelmä on usein varsin kuormittunut juuri ennen haun sulkeutumista ja toimii hitaasti, joten on syytä toimia ajoissa - myöhästyneet hakemukset menevät arviointiin vasta seuraavan cut-off -päivän jälkeen.

Rahoituspäätöksen jälkeen

Komissio tiedottaa arvioinnin tuloksista muutaman kuukauden kuluessa cut-off päivästä. Käytännössä tämä tapahtuu sähköpostitse, mutta tulokset tulevat myös osallistujaportaaliin. Hyväksyttyjen hakijoiden kanssa aloitetaan sopimusvalmistelut, jolloin komissio kerää sopimukseen tarvittavat tiedot ja pyytää uusilta osallistujilta tarvittavat dokumentit (esim. ote kaupparekisteristä, alv- ja pankkitilitiedot). Sopimus pitää olla allekirjoitettuna kolmen kuukauden sisällä sopimusneuvotteluiden aloittamisesta, joten komission yhteydenottoihin on syytä reagoida nopeasti. Kansalliset yhteyshenkilöt (NCP:t) auttavat myös tässä vaiheessa.

Hankkeen voi aloittaa heti sopimuksen allekirjoituksen jälkeen. Raportointi tapahtuu suunnitelman mukaisesti 2 vaiheessa yleensä 12-18 kk välein hankkeen pituudesta riippuen. 1. vaiheessa vaatimuksena on hyväksyttävä loppuraportti (business plan).

Jos rahoituspäätös on kielteinen, voi hakemuksen jättää uudelleen seuraavaan mahdolliseen cut-off-päivään mennessä. Ensin kannattaa kuitenkin olla yhteydessä pk-rahoituksen kansallisiin yhteyshenkilöihin. He voivat neuvoa miten hakemusta voi mahdollisesti parantaa jotta sillä olisi hyvät mahdollisuudet tulla hyväksytyksi.

Pk-instrumentin toimeenpanosta vastaa EASME, Executive Agency for Small and Medium Sized Enterprises.

Lisätietoa Pk-instrumentista EASME:n sivuilla

NCP voi auttaa

Tutustu  PK-NCP:hen Heini Güntheriin (haastattelu, 15.10.2018)

Ota yhteyttä

NCP ja komitean asiantuntijajäsen
Heini Günther

Business Finland
+358 40 502 0042
heini.gunther (at) businessfinland.fi

NCP ja komitean asiantuntijajäsen
Outi Kauppinen

Business Finland
+358 40 820 4141
outi.kauppinen (at) businessfinland.fi

komiteajäsen
Karin Wikman

Business Finland
+358 50 5577 723
karin.wikman (at) businessfinland.fi

komitean asiantuntijajäsen
Eeva Alho

Työ- ja elinkeinoministeriö
+358 50 472 6698
eeva.alho (at) tem.fi

komitean asiantuntijajäsen
Kari Virtanen

Työ- ja elinkeinoministeriö
+358 2950 47707
kari.virtanen (at) tem.fi