U S A

Matkailu USA:sta Suomeen kasvaa hyvin. Amerikkalaisia kiinnostaa Suomessa erityisesti hyvätasoiset erikoismajoitukset ja elämykset sekä Suomi osana Pohjoismaiden ja Baltian kiertomatkaa.

Matkailu USA:sta Suomeen

Amerikkalaiset matkailijat etsivät uniikkeja elämyksiä.

Pohjoismaiden vetovoima

Yhdysvaltain talouskasvun ennustetaan säilyvän vahvana, mikä tukee palkkojen nousua ja kotitalouksien kulutusta. Alueen matkailijavirtojen odotetaan edelleen kasvavan Pohjois-Euroopassa, missä vuosittainen kasvu on ollut 4,8 % vuosina 2017–2022 (European Tourism in 2018: Trends & Prospects). Lomamatkailun kasvun kannalta myönteistä on myös se, että amerikkalaiset uskovat käyttävänsä matkailuun huomattavasti enemmän rahaa kuin aikaisemmin (The State of the American Traveler -tutkimus).

Pohjoismaat ovat kasvattaneet edelleen suosiotaan Yhdysvalloissa. Yhdysvalloista on jo tullut suurin lähtömarkkina esimerkiksi Kööpenhaminassa. Matkailijoiden määrä kasvaa myös Suomessa muiden Pohjoismaiden ja Baltian ohella. Yhdysvaltalaiset matkailijat ovat hintatietoisia, mutta etsivät uusia matkakohteita ja ainutlaatuisia kokemuksia. Pohjoismainen muotoilu, elämäntapa, ruoka, luonto ja toimiva infrastruktuuri vetoavat heihin. Suomi on uusi, tuore vaihtoehto pitkäaikaisiin suosikkikohteisiin verrattuna. Suomi on myös saanut paljon myönteistä huomiota mediassa, mikä on osaltaan nostanut Suomen profiilia haluttuna matkakohteena.

Suomen markkinoiminen matkan ainoana kohteena

"The New Nordic Cool"

Suomen markkinointi yksittäisenä matkakohteena on jo kantanut tulosta joidenkin matkanjärjestäjien kohdalla, ja työtä jatketaan edelleen. Vain Suomeen kohdistuvat matkapaketit tuovat matkailijoita enimmäkseen Helsinkiin ja Lappiin, seuraavaksi tarkoitus on laajentaa tarjontaa myös Saaristoon ja Järvi-Suomeen. Suomea on markkinoitu Yhdysvalloissa talvilomakohteena seikkailumatkailijoille, mutta myös kesäkohteena, missä kaupunkimatkailu Helsinkiin johtaa tilastoja. Risteilymatkoilla Helsinki on myös yksi Itämeren suosituimmista kaupunkikohteista.

Suurin osa Pohjoismaihin ja Baltiaan suuntautuvista matkapaketeista sisältää edelleen vain päivän tai kaksi Suomessa. Pohjoismaat ovat kuitenkin nousseet trendikkääksi kohteeksi, joten Yhdysvalloista saapuu alueelle- ja myös Suomeen- yhä enemmän ryhmiä.
Yhteistyöhankkeet matkanjärjestäjien ja median kanssa mahdollistavat entistä suuremman yleisön tavoittamisen Yhdysvalloissa. Etsimme aktiivisesti uusia yhteistyökumppaneita markkinointikampanjoiden toteuttamiseen ja kutsumme myös Suomen matkailualueet ja -toimijat mukaan.

Kilpailu

Islanti, muut Pohjoismaat ja Baltia ovat suurimmat kilpailijamme. Norja keskittyy seikkailumatkailuun, vuonoihin, patikointiin, Osloon ja ekologiseen matkailuun. Tanska markkinoi Kööpenhaminaa, risteilyitä, GLBT-teemoja, ruokamatkailua ja yhteistyötä Ruotsin kanssa. Ruotsin tärkeimpiä teemoja ovat Tukholma, ruoka ja Etelä-Ruotsi. Islanti keskittyy mainostamaan Reykjavikia, erämaaluontoa, ruokaa, revontulia ja lyhyitä välilaskulomia.

Tuotteet

Nykyinen tarjonta: Skandinavia / Baltia / Suomi (+ Venäjä) ryhmämatkailijoille, Helsinki ja talvinen Lappi (ainutlaatuiset majoitusvaihtoehdot ja elämykset).
Vaatii lisähuomiota: Saaristo, Järvi-Suomi ja Lappi kesällä ja StopOver-lomat Suomessa ympäri vuoden.

Teemat

Seikkailut ja aktiviteetit talvella ja kesällä, suomalainen elämäntapa, ruoka, muotoilu, kulttuuri, musiikki ja historia, luonto, luonnonilmiöt ja koulutus.

Kohderyhmät

Tärkeimmät kohdealueet ovat Yhdysvaltain koillisosat, Chicago ja Kalifornia, mutta kaikki yhdysvaltalaiset ovat potentiaalisia matkailuasiakkaita, sillä Suomella on tarjottavaa kaikenikäisille kävijöille, jotka ovat kiinnostuneita uusista kohteista, pohjoismaisesta elintavasta ja ainutkertaisista kokemuksista. Lisäksi luksusmatkailu ja erittäin korkeatasoiset kävely- ja pyöräilymatkat kiinnostavat suurta asiakaskuntaa. Jälkimmäinen segmentti tosin vaatii huomattavaa infrastruktuurin kehittämistä. Myös palvelutaso on saatava vaativien matkailijoiden edellyttämälle tasolle.

Näiden asiakkaiden houkuttelemiseksi on kehitettävä uusia matkaohjelmia seuraaville kohderyhmille:

• Kaupunkilomalaiset
• Risteilymatkailijat
• Luonnossa liikkujat
• Luonnonihmeiden etsijät
• Aktiviteettifanit
• Mukavuudenhaluiset
• Aidon elämäntavan metsästäjät

Viestimme Yhdysvalloissa

Suomi on "New Nordic Cool": innovaatioita, ystävällisiä ihmisiä, puhdas luonto ja vesi aina lähellä. Suomi tarjoaa ainutlaatuisia elämyksiä, luonnonilmiöitä ja tavallisesta poikkeavia majoituskohteita.

Koe suomalainen elämäntapa, design, kulttuuri ja ruoka.

Ota yhteyttä

Account Manager
Tarja Koivisto
+358 40 546 4949

USA, Espanja, lentoyhtiöyhteistyö, isot projektit

Commercial Counsellor / Head of Visit Finland, North America
Heli Mende
+358 40 343 3376