Hyvinvointi-
matkailu

Luonnon luksusta ja harmoniaa

Hyvinvointimatkailu on yksi kansainvälisen matkailun nopeimmin kasvavista osa-alueista

Puhdas luonto anteineen ja aktiviteetteineen, suomalainen sauna ja perinteiset hoidot ovat suomalaisen hyvinvointimatkailun kulmakiviä.

KANSAINVÄLINEN KASVUALA

Hyvinvointimatkailu on kansainvälisesti tarkasteltuna yksi matkailun merkittävimpiä kasvualoja. Teema on noussut voimakkaasti tuotekehityksen eturintamaan. Kiireestä stressaantuneet ihmiset hakevat lomallaan vastapainoa arkielämän oravanpyörälle ja heitä hyvinvointiloman tarjoamat vaihtoehdot puhuttelevat. Hyvinvointiteema pyrkiikin tuottamaan matkailijalle kokonaisvaltaista, sekä fyysistä että psyykkistä, hyvää oloa.

Kansainvälinen hyvinvointimatkailuala kasvaa Global Wellness Tourism Economy Reportin mukaan 9 % vuodessa, n. puolet nopeammin kuin matkailuala yleensä. Hyvinvointimatkailija myös kuluttaa tavallista matkailijaa enemmän. Perinteisesti hyvinvointimatkailun ajatellaan keskittyvän pääasiassa kylpylälomiin, mutta nykyään 59 % hyvinvointimatkailijoista etsii muunlaista sisältöä lomamatkalleen.

LUONNOSTA KUMPUAVA HYVINVOINTI SUOMEN MYYNTIVALTTI

Jotta Suomi pystyy erottumaan kansainvälisestä hyvinvointitarjonnasta ja profiloitumaan hyvinvointimatkailun kohdemaana, on tuotetarjonnassa keskityttävä maamme luontaisesti tarjoamiin hyvinvointielementteihin. Nämä vastaavat erinomaisesti siihen kysyntään, jota suurin osa hyvinvointimatkailijoista kaipaa.

Luonnolla on keskeinen rooli suomalaisessa hyvinvointimatkailussa. Suomi on maa, jonka tunnetuimpiin vetovoimatekijöihin kuuluvat järvet ja metsät, pohjoinen eksotiikka, sauna ja luonnonrauha. Metsissä samoilu marjastaen ja sienestäen tai istuskelu saunan jälkeen nauttimassa rennosta tunnelmasta kuuluvat maassamme normaaliin arkeen. Nämä asiat muodostavat hyvinvointimatkailutarjontamme ytimen.

SUOMEN VAHVUUSTEKIJÄT HYVINVOINTIMATKAILUSSA

Keskeistä kansainvälisille markkinoille tähtäävässä hyvinvointimatkailun tuotekehityksessä ja markkinoinnissa on tuotteiden hyvinvointilähtöisyys sekä kansainvälisen asiakkaan huomioiminen kaikessa tiedottamisessa.

Suomalaisen hyvinvoinnin vahvuustekijöitä:

Suomalainen sauna ja moniaistinen, kokonaisvaltainen saunaelämys: Jokaisen Suomeen saapuvan matkailijan tulisi päästä kokemaan aito saunaelämys, liikkui hän sitten kaupungissa tai maaseudulla. Saunan terveydelliset vaikutukset välittyvät matkailijalle suomalaista saunakulttuuria valottavien tarinoiden välityksellä. Aidoimmillaan suomalaisen saunaelämyksen pääsee kokemaan mökkilomalla.

Taatakseen palvelun laadun saunayrittäjät voivat hyödyntää mm. Sauna from Finland ry:n kehittämää laatumerkkiä.

Vesi: Puhdas vesi on yksi arvokkaimmista luonnonvaroista. Suomen puhtaat vesistöt ja kauniit maisemat lievittävät stressiä ja erilaiset vesiaktiviteetit edistävät sekä fyysistä että henkistä hyvinvointia.

Luonto ja metsä: Metsä on aina ollut suomalaisille tärkeä virkistäytymisen, liikunnan ilon ja voimaantumisen paikka. Metsäterapia on kansainvälisesti tunnustettu hyvinvointimatkailun muoto, joka auttaa arjen kiireen kanssa kamppailevaa ihmistä pääsemään eroon stressistä ja rauhoittumaan luonnon helmassa.

Kevyet aktiviteetit luonnossa ovat erinomaista vastapainoa liian vähän liikkuville nykyajan ihmisille ja erinomainen tapa harrastaa perheen kanssa yhdessä. Metsän antimet ovat omalta osaltaan tärkeä hyvinvointimatkailun elementti, ne ovat suomalaista power foodia.

Hiljaisuus, tila ja valo: Suomen luonnon rauha ja meitä ympäröivä hiljaisuus edesauttavat arjen kiireestä irtautumista ja poistavat stressiä. Ympäröivä hiljaisuus ja varsinkin talven kaamosaika edesauttavat hyvää, virkistävää unta, joka omalta osaltaan auttaa meitä kohtaamaan työpäivän haasteet.

Hyvinvointimökkiloma: Lomalla kesämökillä yhdistyy luontevasti monet suomalaisen hyvinvointiloman elementit: sauna, rauha, luonto, puhdas vesi. Mökillä on mahdollisuus rentoutua luonnon rauhassa ja virkistäytyä erilaisten aktiviteettien parissa. Ja ehkäpä lähistöllä on vielä mahdollisuus nauttia hyvinvointihoidoista.

Ruoka: Ruoka on tärkeä osa mitä tahansa matkaa ja huono ruoka saattaa pilata koko matkakokemuksen. Hyvinvointimatkailussa ruoan merkitys on, jos mahdollista, vieläkin suurempi. Terveydestään ja hyvinvoinnistaan huolehtiva matkailija haluaa lomallakin nauttia puhtaista, lähellä tuotetuista aineksista valmistettua terveellistä ja maukasta ruokaa.

Visit Finland on laatinut yhdessä yritysten ja matkailuorganisaatioiden kanssa tuotesuosituksia, jotka toimivat työkaluna ja apuvälineenä yrityksille, jotka kehittävät matkailupalveluja kansainvälisille markkinoille.

Löydätte hyvinvointimatkailuteemaa koskevat tuotesuositukset sivun oikean reunan linkeistä.

Jos haluatte markkinoida tuotteitanne kansainvälisillä markkinoilla, huomioikaa näiden lisäksi myös Visit Finlandin kansainvälistymiskriteerit.

FINRELAX-OHJELMA

TEMin Suomen matkailun kasvun ja uudistumisen tiekartassa 2025 määriteltiin kolme nk. kasvuohjelmaa, joista Visit Finlandin FINRELAX-ohjelman tavoitteena oli tehdä Suomesta hyvinvointimatkailun kärkimaa Pohjoismaissa mm. sparraamalla alueellista kehittämistyötä ja tukemalla teemaan liittyvien hankkeiden syntymistä ja toimeenpanoa. Ohjelman päämarkkinoina olivat Venäjä, Saksa ja Japani. Vuosina 2015-2017 toimineen ohjelman aikana kerättiin tuotekehityskilpailujen avulla Suomen neljältä suuralueelta kohdemarkkinoille soveltuvaa, kilpailukykyistä palvelutarjontaa. Tämän tuoteperheen tuotteille annettiin ”Authentic Finrelax Experience”-merkki osoituksena laadukkaasta hyvinvointituotteesta ja nämä tuotteet sekä muut ohjelman tulokset ovat edelleen mukana Visit Finlandin toiminnassa.

Ota yhteyttä

Development Specialist
Liisa Renfors
+358 50 597 0608