Case 07.05.2018

Förpackningen är företagets effektivaste medium

PTG Package Testing and Research Ltd har utvecklat nya tjänster för undersökning av förpackningar och för produktutveckling. I det nya servicekonceptet producerar tre marknadsföringsbolag tillsammans tjänsterna enligt det nya konceptet. Det nya konceptet har namnet Sense N Insight.
Mer information
PTR Package Testing and Research Ltd.

+358 400 697 973
virpi.korhonen(at)ptr.fi

 

"Målet med vår undersökningstjänst Sense N Insight är att hjälpa kunderna att utveckla förpackningar som ökar produktens värde. Det är lätt att köpa våra tjänster, för kunden behöver ingen speciell kompetens inom marknadsundersökningar, och resultaten presenteras i form av en begriplig och kompakt sammanfattning. Hyllundersökningarna utförs i allmänhet i virtuella butiksmiljöer, vilket gör undersökningarna snabbare. Samtidigt kan man undersöka nya konstruktioner och visuella framtoningar för förpackningarna utan att man behöver tillverka dyra testförpackningsserier. När ett företag anlitar våra forskningstjänster i ett tillräckligt tidigt skede sparar det resurser samtidigt som det kan optimera förpackningens försäljningspotential, konstaterar verkställande direktör Virpi Korhonen om tjänstens fördelar.

Lansering är en extremt dyr metod att lära sig. Trots det misslyckas största delen av de nya produkterna med att uppnå sina mål. "Förpackningen är företagets effektivaste medium, och den kommunicerar om värderingarna i anslutning till ett varumärke 24/7. En bra förpackning syns lättare på hyllan. Den ökar också produktens värde för konsumenten, vilket gör konsumenten beredd att betala mera. Om en förpackning säljer bättre kan företaget få tillbaka undersökningskostnaderna på några månader. Företagens cykel för förnyelse av förpackningar är dock 3–5 år ", säger Korhonen.

Enligt Korhonen har tjänsten utvecklats tillsammans med vissa kunder. De som deltagit i utvecklingsarbetet har varit mycket nöjda med resultaten. "Vi undersökte till exempel om det lönar sig för en alkoholtillverkare att investera i flaskans emballage. Resultatet var att ett emballage av kartong gjorde produkten betydligt lättare att upptäcka i hyllan och ökade förpackningens värde för konsumenten. Vi har presenterat vårt koncept på mässor i branschen och det har väckt intresse hos utländska designbyråer", berättar Korhonen.

EKOLOGISKA FÖRPACKNINGSLÖSNINGAR INTRESSERAR

PTR Package Testing and Research is actively looking for international research partners. The company is working on a joint packaging research project with a Dutch structural designer. According to Korhonen, brands are currently highly interested in eco-friendly packaging solutions. Research is the key to optimising the benefits to be gained by brand and consumer alike from changing packaging material. If the consumer cannot see the value that packaging creates for them, that value is in fact nonexistent. With the help of research data, the manufacturer, who is usually too involved with the product, has a rare opportunity to step into the shoes of the consumer. With respect to the circular economy, motivating the customer is key. If consumers do not understand how packaging can be recycled, they may choose not to buy the product. The use and disposal of packaging must be hassle free, without complex instructions. The consumer should feel that when the package was designed, both the consumer and environment were front of mind.

The service utilises an ROI tool, which helps assess the return on investment of packaging. The tool was developed to make companies consider improving productivity through packaging and the associated brand message, and by increasing demand rather than focusing on minimising packaging costs at every turn. The ROI tool helps companies to refocus strategically, which will ideally create success. It can also be used to identify new business opportunities and stakeholders in the value chain and help create a new generation of informative packaging solutions.

"The development of the ROI tool began by defining the indicators predicting the level of demand for any given package. Development work will continue this year with the support of the Media Industry Research Foundation of Finland," Korhonen concludes.

The Sense N Insight service development project has received funding from the Business Finland BioNets Program.


Text: Sirpa Mustonen