Taigas choklad framställs ända från början för hand. Mörk choklad beströs med smaker från två olika kategorier: antingen bär eller mer speciella alternativ. De frystorkade, och därmed hälsosamma, bären är lingon, blåbär, havtorn, hallon och tranbär. De extrema smakerna är fisk, ren och syrsa.
"Som fisk använder vi nors som är en liten insjöfisk med vitt kött. Både vår fisk- och renchoklad är de enda i sitt slag i världen."
Ända från början stod det klart för företagarna att eftersom det handlar om en handgjord produkt av hög kvalitet, måste den exporteras ut i världen. Taiga har fått hjälp med internationaliseringen av Business Finland. Tempo-finansieringen hjälpte företaget att växa internationellt, och en månad efter att företaget grundats presenterades chokladprodukterna på en mässa i Hongkong på avdelningen Food from Finland.
Företagarna har även deltagit i Business Finlands seminarier, webbinarier och utbildningar.
Lili Lehtovuori på Business Finland kartlägger marknadsmöjligheter inom livsmedelsbranschen och har snabbat upp marknadsföringen av Taiga till kockar på lyxyachter som söker kvalitet och specialiteter.
"På Business Finland hjälper vi våra kunder på tre sätt", förklarar Lehtovuori:
Programmet Food from Finland betjänar särskilt livsmedels- och dryckesföretag.
"För startup-företag är Business Finland som stödhjul för någon som lär sig att cykla. Det är fint att resan ut i världen jämnas ut en aning", säger Palola från Taiga.
"Just nu tar Business Finland vår choklad till lyxyachter runt om i världen. Nordens arktiska smaker passar utmärkt för luxjachter, där kvaliteten måste vara i toppklass."
Med dessa ingredienser bygger Mirja Palola upp en framgångsrik exportbusiness:
Palola påminner om att företaget också måste vara modigt och fördomsfritt. Innan man träder in på en ny marknad måste man noggrant utreda var det finns plats.
"Europa är till exempel fullt av choklad, men i Asien är konsumtionen av choklad fortfarande liten, men växer kraftigt."
Mitt under Taigas världserövring slog coronapandemin till.
"Pandemin påverkade som värst våra exportmarknader, som Hongkong och Italien. I dessa länder får vi börja om från början med exportförsöken och att skapa ett varumärke. Å andra sidan vet vi nu vad som krävs för att få in en fot."
Under pandemin koncentrerade sig Taiga Chocolate på att vidareutveckla nätbutiken och sälja choklad till företag.
"Nu väntar vi på att världen öppnas upp igen så att vi kan erbjuda vår lyxchoklad till ännu fler människor", säger Mirja Palola.
Gör en kartläggning på vår webbplats
#Framgångsreceptförexport