Nyhet 15.10.2021

Visit Finlands nya kampanj i Sverige: Hitta dig själv

Med kampanjen Hitta dig själv vill Visit Finland uppdatera svenskarnas uppfattning om Finland som resmål. Målet med kampanjen är att via flera marknadsföringskanaler öka antalet resor för turismföretagarna och inom regionerna som deltar i kampanjen och öka mängden svenska turister.

Pandemin och åsiktsutbytet om ansvarsfullt resande har medfört en förändring i de internationella turisternas resvanor.  Det här har medfört nya möjligheter för turismen i grannländerna och efter flera års frånvaro har Visit Finland återaktiverat sin marknadsföring i Sverige.  Sinnebilden av Finland som turistmål är emellertid förlegad och man känner inte till alla de unika destinationer och tjänster som avviker från Sveriges eget utbud.

– Vårt mål är att uppdatera svenskarnas uppfattning om Finland som resmål, öka dragningskraften och göra våra turistmål, tjänster och produkter lockande. Även om den finska naturen till stor delär likartad den svenska, finns det gott om upplevelser och resmål som Sverige saknar. På grund av svenskarnas kunskapsbrist om det Finland har att erbjuda, kräver detta en långsiktig och systematisk marknadsföring och PR-kampanj, förklarar marknadsföringschef Mervi Holmén.

Med kampanjen vill man nå nya, särskilt utvalda målgrupper i Sverige: ”föregångare” (eng. Trendsetters) och ”vänner av ansvarsfull avkoppling” (eng. Responsible Recreation Lovers). De här målgrupperna har redan skådat naturen i norr och upplevt sagolika turistmål. Samtidigt letar de oupphörligt efter något nytt och oöverträffat - de vill bli överraskade, men på ett miljövänligt och ansvarsfullt sätt.

– Dessa målgrupper känner sig dragna till att finna ett djupare innehåll i resandet – ett innehåll bortom de traditionella sevärdheterna. Det som styr deras beslut vid valet av resmål är i mångt och mycket hur resan kommer att se ut på deras instagramprofil. Mycket handlar om det visuella, samtidigt som man vill inspirera, berättar Holmén.

Kampanjhelheten Hitta dig själv har olika typer av innehåll:  Visit Finland bygger upp åtråvärdheten i massmedia och dirigerar trafiken via de egna kanalerna till regionernas och partnernas försäljningskanaler. Kampanjen i det här köpta reklaminnehållet understöds av en mångsidig PR-verksamhet, med PR-kampanjer, presskommunikéer samt studiebesök för media och influencers. 

19 partnerskapsregioner och via dessa nästan 100 produkter från samtliga betydande landskap/storområden i Finland deltar i kampanjen, särskilt naturligtvis kustområdena och skärgårdarna. Marknadskampanjen inleds i oktober och rullar på ända till början av nästa år.

– Kampanjen har fått ett positivt mottagande bland Finlands turismregioner, vilket talar för ett verkligt omfattande antal deltagare. Tillsammans med partnerna förs kampanjen Hitta dig själv långsiktigt men fortsättning in på år 2022. Vi hoppas att också nya turismregioner och företag ansluter sig nästa år säger Heli Saari som är ansvarig för partnersamarbetet och marknadsansvarig för Sverige

Kampanjsidorna för Hitta dig själv.