Pressmeddelande 21.05.2019

Nytt samarbete med den tyska dagligvaruhandelskedjan EDEKA ger finländsk mat och dryck rekordmycket synlighet i Tyskland

EDEKA affärernas hyllor fylls av över 50 livsmedels och dryckesprodukter från 17 olika finländska företag. Utöver detta, förenar 20 EDEKA affärer sin marknadsföring i en större Finland kampanj under namnet ”Finnland – aus der Wildnins”.

Den nordtyska konsumenten kommer från och med den 13:e maj hitta nya livsmedel I sin dagligvaruhandel, då ca. 80 EDEKA-affärer utvidgar sitt sortiment med över 50 finska mat- och dryckesprodukter av 17 olika varumärken. Detta är den största mängden finländska produkter i tysk dagligvaruhandel någonsin.

Food from Finland-programmet, som leds av Business Finland, har sedan 2016 aktivt främjat livsmedelsindustrins exportprojekt till Tyskland. Programmet har lett till samarbetsavtal med lokala kedjor såsom Cittimarkt, Lieferello, KaDeWe och Alsterhaus. Verksamhetens ändamål är att öka andelen finländska produkter på den tyska livsmedels och dryckesmarknaden.

Tilläggsinformation

Lili Lehtovuori, Senior Advisor
Food from Finland, Business Finland
lili.lehtovuori (at) businessfinland.fi