Pressmeddelande 05.11.2020

Amerikansk produktion gillade Tammerfors – internationell film filmas helt och hållet i Finland

Sci-fi-thrillern Dual filmas i Tammerfors, som den första Hollywoodproduktionen som helt och hållet filmas i Finland. Produktionen sysselsätter omkring 100 finländska filmproffs. Produktionens inkomsteffekter i Finland och Tammerfors räknas i miljoner.

Huvudrollerna i filmen, som spelas in i Tammerfors i oktober och november 2020, spelas av Karen Gillan, känd från filmen Jumanji: Welcome to the jungle, Emmy-vinnaren Aaron Paul, som också medverkat i El Camino: A Breaking Bad Movie, och Beulah Koale, som vi bland annat sett i tv-serien Hawaii Five-0. Regissören och manusförfattaren Riley Stearns producerar filmen tillsammans med XYZ Films och Lee Kim. Produktionstjänsterna för filmen tillhandahålls av Film Service Finland. Filmen finansieras av XYZ Films med hjälp av placeringsbolaget IPR.VC i Helsingfors.

Filmen handlar om en obotligt sjuk kvinna (Gillian) som bestämmer sig för att klona sig själv för att lindra sina närståendes sorg efter att hon gått bort. Kvinnan blir ändå frisk, och att bli av med klonen blir ett problem. Det hela slutar med att en domstol fattar beslut om en tvekamp.

– Vi är jätteglada över att få jobba med Riley och hans fantastiska kreativa team. XYZ har gjort en stor insats, och det är en ära att få ge Finland landets första högklassiga Hollywoodproduktion, säger Aram Tertzakian från produktionsbolaget XYZ Films.

– Efter mer än en månad i Tammerfors är jag fortfarande imponerad av staden. Tammerfors har påverkat filmen på ett sätt som jag aldrig hade kunnat föreställa mig när jag skrev manuset. Jag är ivrig att få visa publiken den värld som vi har skapat för den här filmen, säger regissören och manusförfattaren Riley Stearns.

För Finland innebär produktionen en betydande öppning mot den amerikanska marknaden

Hela filmen spelas in i Tammerfors. Produktionen sysselsätter även inhemska filmskapare, och stimulerar på så sätt en bransch som drabbats hårt av coronan. Business Finlands och Tammerfors produktionsincitament spelade en viktig roll för att få produktionen till Finland. Även de finländska kapitalplacerarna har ökat det internationella intresset för Finland, och placeringsbolaget IPR.VC spelade en viktig roll för denna produktion. Ilkka Rahkonen från Film Tampere och Nick Spicer från XYZ Films förhandlade om att få produktionen till Finland.

– Att vi får en så här betydande produktion till Finland är ett utmärkt exempel på vad man kan få till stånd genom samarbete i ett land som Finland, med yrkeskunskap och platta hierarkier. Business Finlands AV-incitament ger en ekonomisk morot att komma till Finland, och det är viktigt för oss att de amerikanska produktionerna får en bild av en trygg, fungerande och effektiv helhet av produktionstjänster. Vid sidan av finansieringen kan film- och serieproduktioner dra nytta av samma saker i Finland som internationella turister: vi kan erbjuda såväl natur- och vildmarksmiljöer som fräscha stadsmiljöer dit det är lätt att ta sig tack vare en fungerande infrastruktur, säger Paavo Virkkunen, direktör för Finland Promotion Service inom Business Finland.

– Dual har stor betydelse för Finland och Tammerfors. Jag är nöjd över att Tammerfors tack vare incitamentet har blivit en stad för internationella produktioner, som öppnar upp nya marknader för hela landet, berättar Film Tamperes programdirektör Ilkka Rahkonen.

– Finland erbjuder utmärkta förutsättningar för skapande av filmer, dokumentärer, serier och animationer, inte bara i fråga om kompetensen inom området utan också tack vare Finlands trygga verksamhetsmiljö. Trots det exceptionella pandemiläget har vi tack vare samarbete mellan aktörer inom branschen lyckats skapa sådana förhållanden i Finland att landet är en flexibel och trygg plats för en internationell produktion, säger Petra Tarjanne, förhandlande tjänsteman inom arbets- och näringsministeriets enhet för innovationer och företagsfinansiering.

Lisätietoja medialle

Hetta Huittinen
Head of International Media & PR, Business Finland
hetta.huittinen (at) businessfinland.fi

Ilkka Rahkonen
Ohjelmajohtaja, Film Tampere
ilkka.rahkonen (at) businesstampere.com

Petra Tarjanne
Neuvotteleva virkamies
Innovaatiot ja yritysrahoitus, työ- ja elinkeinoministeriö
petra.tarjanne (at) tem.fi

Business Finland är en offentlig finländsk aktör, som erbjuder innovationsfinansiering och internationaliseringstjänster samt främjar turism och investeringar i Finland. Inom Business Finland arbetar 750 experter på 44 verksamhetsställen ute i världen och 16 i Finland. Business Finland är en del av Team Finland-nätverket. businessfinland.fi

Business Finlands produktionsincitament för den audiovisuella branschen främjar utvecklingen av AV-branschens ekosystem genom att locka utländska produktioner till Finland. AV-produktionsincitamentet är en kompensation på högst 25 procent för produktionskostnader i Finland.

Film Tampere är en filmkommission som är en del av Tammerforsregionens näringslivs- och utvecklingsbolag Business Tampere.. Dess uppgift är att utveckla den audiovisuella branschen i området och erbjuda tjänster för produktioner i regionen under hela produktionstiden. https://filmtampere.com/fi/film-tampere/

Tammerfors produktionsincitament ger möjlighet att få tillbaka 10–15 procent av de produktionskostnader som uppstått i Tammerforsregionen. Till godtagbara kostnader hör bland annat inköp av varor och tjänster, hyrning av utrustning och löner som betalats ut i Tammerforsregionen.

XYZ FILMS är ett företag som producerar audiovisuellt innehåll, vars mission är att inspirera skapare av visuella berättelser över hela världen. Som självständigt produktionsbolag och globalt försäljningsföretag hittar företaget begåvade filmskapare och väcker deras berättelser till liv. XYZ grundades år 2008 av Nate Bolotin, Nick Spicer och Aram Tertzakian. År 2017 vann XYZ priset Sundance Grand Jury Prize för Macon Blairs film I don't feel at home in this world anymorehttp://xyzfilms.com/