Innovativa offentliga upphandlingar
Till vem?
Finansieringen riktar sig till offentliga upphandlande enheter som vill förnya sina tjänster och sin verksamhet.
Vad?
I Finland gör den offentliga sektorn varje år upphandlingar till ett belopp av ca 27 miljarder euro. Genom att dra nytta av innovationer kan den offentliga sektorn erbjuda medborgarna bättre service för lägre kostnader. För att kunna svara på utmaningarna förutsätts ett fördomsfritt sökande efter nya lösningar och rutiner. Man borde, mer än tidigare, kräva nya innovationer från de som erbjuder tjänster och produkter. Med hjälp av nya lösningar kan den offentliga sektorn tackla utmaningarna som uppstår under de kommande årtiondena. I bästa fall kan den offentliga sektorn ge upphov till nya marknader.
När?
Målgruppen utgörs av upphandlande enheter som har
- Möjligheter och behov av att utveckla tjänster och verksamhet på lång sikt.
- Förmåga och resurser att genomföra innovativa upphandlingar.
- Vilja och strategiskt engagemang som krävs för att förnya upphandlingarna från grunden.
Till vad kan finansieringen användas?
Mål
För att kunna främja innovationer som uppstår inom offentlig upphandling måste upphandlingarna, i samarbete med anbudsgivarna och slutanvändarna, definieras på ett sätt som skapar behov av att utveckla nya lösningar på marknaden. Detta kan leda till ambitiösa mål eller till att upphandlingarna avgränsas på nya sätt. Målet är att skapa förädlingsvärde till exempel genom
- lägre livscykelkostnader
- bättre kvalitet
- nya och mer effektiva produktionsprocesser
- miljövänlighet
Tre slags upphandlingar:
1. Köp av ny produkt eller tjänst
Det finns ingen färdig produkt eller tjänst på marknaden som motsvarar den upphandlande enhetens behov. Upphandlingen förutsätter en klar förbättring av befintliga lösningar alternativt att en helt ny version utvecklas eller uppgraderas. Till exempel kan strängare miljökrav kräva innovationer. Upphandlingens fokus ska ligga på uppköp av den produkt eller tjänst som utvecklas.
2. Prekommersiell upphandling
Om det inte finns en färdig produkt eller tjänst på marknaden som uppfyller upphandlingsbehovet och om efterfrågan är för liten för att uppmuntra företag till utveckling på egen risk kan en offentlig aktör konkurrensutsätta forsknings- och utvecklingsarbetet.
Även i prekommersiella upphandlingar är målet att öka efterfrågan på den produkt eller tjänst som utvecklas. Upphandlingen kan erbjuda företagen en utvecklingsmiljö och ett nära samarbete med föregångare, vilket gör det lättare att träda in på marknaden. Prekommersiell upphandling fokuserar på köp av forsknings- och utvecklingsarbete.
3 Katalytisk upphandling
Även om det finns ett marknadsbehov av nya lösningar som redan är under utveckling, exempelvis lösningar i prototypstadiet, kan bristande förtroende för den nya lösningens effektivitet eller funktion bilda en flaskhals som hindrar lösningen från att träda in på marknaden. En offentlig aktör kan fungera som föregångare och erbjuda en testmiljö där den nya lösningen kan finslipas, testas i praktiken och där lösningens prestationsförmåga kan evalueras.
Katalytisk upphandling minskar företagens marknadsrisk och möjliggör ett snabbare inträde på marknaden. Till skillnad från prekommersiell upphandling fokuserar katalytisk upphandling främst på nästan färdiga produkter eller tjänster.
Hur fungerar finansieringen?
Upphandlingsvolym och samarbete
Upphandlingsvolymen ska vara så stor att den åtminstone regionalt lyckas påverka branschens utveckling. Planeringen och beredningen av innovativa upphandlingar ska omfatta samarbete med potentiella anbudsgivare och slutanvändare.
Business Finland finansierings belopp
Finansieringen uppgår normalt till 50 % av projektets totala kostnader. Finansieringen utbetalas i efterhand på basis av projektrapporteringen och kostnadsredovisningen.