Siirry sisältöön

Matkailu Espanjasta Suomeen

Espanjalaisia kiinnostavat Suomessa Lapin ja Helsingin lisäksi myös Järvi-Suomi ja merellinen saaristo. Mieluisia elämyksiä tarjoavat luonto, kulttuuri & design sekä ruoka. Espanja on kasvava lähtömaa ympärivuotiselle matkailulle.

Miksi Espanja?

  • 60% espanjalaisista matkanjärjestäjistä ja matkatoimistoista uskoo matkailun palautuvan normaaliksi 2021 aikana.
  •  Turvallisuus, rentoutuminen ja hyvä, paikallinen ruoka ovat tärkeitä arvoja espanjalaisille, kun he suunnittelevat lomiaan.
  • Tärkeintä lomalla on paikalliseen elämään tutustuminen, luontoaktiviteetit ja paikallinen kulttuuri.
  •  Espanjalaisten matkustus Suomeen on kovassa kasvussa, yöpymiset ovat kasvaneet 63% vuodesta 2015 vuoteen 2019.
  • Ennen koronaepidemiaa alkutalvella 2020 espanjalaisten yöpymiset lisääntyivät 22%.
  • Suomella on suuri potentiaali kasvaa Espanjassa ympärivuotiseksi matkakohteeksi.
  • Espanjalaisten kiinnostus pohjoismaita kohtaan on nousussa.

Suomen myyntivaltit Espanjassa

Suomalaisten onnellisuus linkitettynä suomalaiseen elämäntapaan ja kulttuuriin (sauna, järvet, mökki, kaupunkielämä) ovat kiinnostavia teemoja Espanjassa. Nämä teemat tulee sanoittaa kiinnostaviksi sisällöiksi ja tuottaa matkapaketeiksi, jotta kiinnostusta Suomea kohtaan saadaan lisättyä ja kysyntää kiihdytettyä.

Joulupukki on hyvän tahdon lähettiläs ja jo tunnettu Espanjassa. Talvilomat Lappiin lisääntyvät kiihtyvällä vauhdilla ja houkuttelevat perheitä matkustamaan Suomeen. Joulupukki kuuluu Suomeen ja Lappiin!

Kestävyys ja vastuullisuus ovat teemoja, jotka ovat nousseet entistä tärkeämmiksi myös espanjalaisten matkailijoiden mielissä. Suomi harvaan asuttuna maana tarjoaa lomalaisille yksityisyyttä ja tilaa. Espanjassa nähdään Suomi entistä enemmän myös kesäkohteena ja erityisesti järviin kohdistuu suurta kiinnostusta. Tämä edellyttää meiltä hyvää tuotteistamista ja ahkeraa myynninedistämistä.

Visio vuosille 2022-2024

  • 2022: Parannetaan saavutettavuutta. Suomi nähdään ympärivuotisena kohteena, kasvatetaan kesän ja syksyn markkinaosuutta. Lisätään toimialarajat ylittäviä hankkeita Team Finland -verkostossa.
  • 2023: Saavutetaan vuoden 2019 tasot yöpymisten osalta; kiritään kuilua Norjaan ja Islantiin verrattuna. Kestävä kehitys on matkailun kehittämisen keskiössä. Myös suomalainen elämäntapa -myyntivaltti houkuttelee espanjalaisia kuluttajia.
  • 2024: Suomesta on tullut talvikohteen ohella lumettoman ajan matkakohde espanjalaisille matkailijoille. Lumettoman ajan matkat kohdistuvat Järvi-Suomen ja rannikon sekä saariston alueille. Helsinki on kestävä kaupunkikohde espanjalaisille.

Espanjan markkinakatsaus

Markkinakatsaus sisältää viimeisimmät matkailun trendit ja Visit Finlandin tulevaisuuden näkymät kyseisellä markkinalla. Englanninkielinen markkinakatsaus päivitetään kaksi kertaa vuodessa. Tutustu edustajamme laatimaan markkinakatsaukseen.

Markkinakatsaus maaliskuu 2022

Matkailun Pulssi

Verkkosivuillemme on rakennettu ajankohtaiskatsaus "Matkailun Pulssi". Sivu sisältää uutisia, tilastoja, kuluttajien tunnelmia ja asiantuntijoidemme arvioita Visit Finlandin kohdemarkkinoista sekä tietoa tulevien lomasesonkien kysynnän kehityksestä ja varaustilanteesta.

Matkailun Pulssi

Espanjan markkinanäkymiä

Markkinanäkymiin on kerätty tilannekatsaus matkailun näkymistä Espanjassa. Englanninkielinen esitys on toukokuulta 2021.

Espanjan markkinanäkymiä

Työkalut ja oppaat

Matkailun julkaisut -palvelussa on markkinasuunnitelman ja -katsausten ohella myös muita hyödyllistä työkaluja, kuten erilaisia tutkimuksia ja tilastoja.

Matkailun julkaisut > Markkinat > Espanja

Yhteystiedot

Account Manager

Heli Saari

+358 40 564 2780

Ruotsi, Ranska, Espanja

Sales & Marketing Manager

David Campano

+34 634 718 855

Espanja