Neljä tärkeintä pointtiani Nordic Circular Summitista suomalaisille yrityksille ja päättäjille ovat seuraavat:
Vaikka toimisit paikallisesti, kilpailu on globaalia mukaan lukien muut Pohjoismaat? Oletko benchmarkannut yrityksesi pohjoismaisia kilpakumppaneita vasten? Seisotko etujoukoissa? Kiertotalous menee naapurimaissa peninkulmasaappain eteenpäin ja nälkä voittamiseen on vähintään yhtä kova kuin hiihtokilpailuissa. Suomalaisten yritysten on myös syytä resursoida riittävästi markkinointiin ja brändäykseen, nämä ovat liiketoiminnan yksi Akilleen kantapää muihin pohjoismaisiin yrityksiin verrattuna.
Yritykset liikkuvat nopeasti kohti uudistavan kasvun toimintamallia, jossa isona tavoitteena on maksimoida positiiviset ympäristö- ja sosiaaliset vaikutukset pelkän negatiivisten vaikutusten minimoinnin sijaan. Oletko jo päivittänyt kiertotalousstrategiasi vastaamaan tätä tasoa?
“Suomalaiset eivät ole kovin kiinnostuneita pohjoismaisesta yhteistyöstä, vaan menevät suoraan EU-tasolle”. Näin kommentoi eräs pohjoismainen kollega. Oletko samaa mieltä?
Nyt jos koskaan on hyvä hetki etsiä yhteistyökumppaneita ja rahoitusmahdollisuuksia naapurimaista.
Investointinäkökulmasta Suomi ja muut Pohjoismaat ovat houkutteleva sijoituskohde. Olemme jo hyvissä kantimissa erilaisissa kestävän kehityksen indekseissä ja luotettava kumppani pitkäkestoiseen yhteistyöhön. Vihreä siirtymä kiihdyttää vauhtiaan. Suomen kannattaa ottaa tästä nopeasti kasvavasta markkinasta osansa.
Nordic Circular Summit oli vuoden 2022 tärkein tapahtuma päivittää kiertotalouden viimeisimmät kehitysaskeleet sekä kuulla tulevaisuuden trendeistä.
Jos et päässyt paikan päälle, niin voit katsoa Summitin kaikki sessiot tallenteina, osallistua keskusteluun Nordic Circular Arena -sivustolla ja merkata jo nyt kalenteriin ensi syksyn Summitin, joka pidetään Reykjavikissä 22.-24.11.2023.