Tiedote 23.11.2021

Viisi vastuullista joululahjavinkkiä

Aineettomat lahjat ovat jo vuosien ajan yleistyneet. Yritykset osaavat tarjota niitä nykyään paremmin ja lahjakortteja voi tilata kätevästi netistä. Keräsimme yhteen viisi vastuullista vinkkiä matkailutoimialan elämyslahjoista.

Mitä antaa joululahjaksi tavaran sijasta? Turhien tavaroiden täyttäessä kaapit moni toivoo joululahjaksi jotain aineetonta. Antamalla lahjaksi palveluja tai elämyksiä, voi vähentää kaapeista pursuavan tavaran määrää sekä tukea samalla matkailutoimialaa ja kestävää kehitystä.

– Matkailutoimialan digitaalisen kehityksen myötä yhä useampien matkailuyrittäjien lahjakortteja ja tuotteita voi ostaa helposti verkkokaupasta. Elämyslahjakortit ovat mitä parhain joululahjaidea niin isoille kuin pienille lahjan saajille, vastuullisen matkailun asiantuntija Virpi Aittokoski Business Finlandin Visit Finland -yksiköstä vinkkaa.

Joulupukin konttiin voi helposti valita esimerkiksi lahjakortin Sustainable Travel Finland -merkin saaneiden yritysten joukosta. Merkin saaneet yritykset täyttävät matkailua edistävän Visit Finlandin luoman kriteeristön, joka huomioi niin taloudellisen, ekologisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden.

Tutustu viiteen erilaiseen Sustainable Travel Finland -merkin saaneeseen matkailuyritykseen ja poimi vastuulliset joululahjavinkit:

Joulun makein lahja: kierros Fazer Experiencessä
Opastettu näyttelykierros Fazer Experience vierailukeskuksessa Vantaalla sopii kaikille herkkusuille ikään katsomatta. Näyttelyssä tutustutaan Fazerin toimintaan, pitkään historiaan, tarinoihin, laajaan tuotevalikoimaan, yritysvastuuseen ja innovaatioihin. Näyttelykierros huipentuu karkkimetsään! Fazerin vierailukeskuksen toiminnassa vastuullisuus on huomioitu monella tapaa - esimerkiksi tilat ovat esteettömät, myymälän tuotevalinnoissa huomioidaan paikallisuus ja näyttelyn teemoihin kuuluvat mm. kierrätys, ruokahävikki ja kestävä viljely.
Näyttelykierros 15,50 € / 10,50 € (aikuinen/lapsi).

Uusia urheilulajeja kokeilemaan maalla tai merellä
Helsingin ja Fiskarsin lisäksi Teijon ja Nuuksion kansallispuistoissa toimivalta Natura Vivalta voi vuokrata talvikaudella fatbike-pyöriä Vuosaaressa ja Korpilammella, lumisina talvina Nuuksiossa myös lumikenkiä. Tarjolla on myös kausikortteja, jotka takaavat monipuolisen liikkumisen luonnossa. Natura Vivan tarjoamat palvelut ja aktiviteetit tapahtuvat luonnossa vierailijan omin voimin, ja ne ovat vähäpäästöisiä. Kaikkia vierailijoita ohjeistetaan olemaan roskaamatta ja kunnioittamaan rauhoitettuja merialueita. Yrityksen tarjoamat vuokrausmahdollisuudet vähentävät tarvetta hankkia urheiluvälineitä yksityiskäyttöön.
Fatbiken vuokraus 35 € / 2 h (lisätunti 5 €)

Suomalainen vesiluonto tutuksi ympäri vuoden
Kotkassa sijaitsevassa Akvaariotalo Maretariumissa pääsee tutustumaan suomalaiseen vesiluontoon ja sen asukkaisiin ympäri vuoden. Maretariumin toiminta tähtää luonnontuntemuksen ja yleisen luonnonharrastuksen lisäämiseen sekä luonnontutkimuksen edistämiseen. Näyttelyissä Maretariumin vierailijat saavat vinkkejä ja ohjeita vesistöjen sekä kalakantojen suojeluun.  Maretarium on saanut WWF:n Panda-palkinnon työstään suomalaisen vesiluonnon puolesta.
Lahjalippu 14,50 € / 8 € (aikuinen/lapsi)

Skimbaamaan tai snoukkaamaan
Pohjois-Savossa, Kuopiossa sijaitseva laskettelukeskus Tahko Mountain on tunnettu laskettelurinteistään ja monipuolisista, ympärivuotisista urheilumahdollisuuksistaan Tahko Mountainilla on 24 laskettelurinnettä sekä hiihtokoulu laskettelun ystäville. Tahko Mountainilta löytyy myös Suomen pisimmät (1054 askelmaa) kuntoportaat, lisäksi Tahkolla on lukuisia reittejä maastopyöräilijöille.  Tahkolla ympäristöasioiden hyvin hoitaminen on tärkeää ja Tahko Mountainilla käytetään uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä ja on sitouduttu vähentämään fossiilisten polttoaineiden käyttöä.
Koko päivän rinnelippu 43 € / 30 € (aikuinen/7-12 v lapsi tai yli 65 v)

Huvimuistoja koko perheelle
Särkänniemen huvipuistossa on yli 30 huvilaitetta, lisäksi alueella toimivat akvaario, Näsinneulan näkötorni, planetaario ja Koiramäen eläinpuisto. Vastuullisuus on rakennettu sisään Tampereella sijaitsevan Särkänniemen toimintaan ja asiakkaita kannustetaan tekemään huvipuistopäivänään vastuullisia valintoja, mm. tarjoamalla jokaisella ruokapisteellä myös vegaanisia vaihtoehtoja. Särkänniemen sosiaalinen vastuu puolestaan näyttäytyy mm. merkittävänä nuorten työllistämisvaikutuksena sekä hyväntekeväisyystyönä.
Kausikortti 139 € (norm. 159 €, ennakkohinta voimassa 31.1.2022 saakka)

Kaikki Suomen Sustainable Travel Finland -merkin saaneet matkailuyritykset.

Kohteiden verkkokaupat:
Fazer Experience vierailukeskus
Natura Viva
Maretarium
Tahko Mountain
Särkänniemi

Kuvia kohteista.

Lisätietoja medialle:

Virpi Aittokoski, Manager Outdoor activities. Visit Finland | Business Finland
virpi.aittokoski (at) businessfinland.fi 050 4725 443

Heli Hemgård, Communications Manager. Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard (at) businessfinland.fi 040 901 5219