Logga in i e-tjänsten

Kontrollera att dina uppgifter i e-tjänsten är uppdaterade. Du kan själv uppdatera ditt telefonnummer samt din e-postadress, som även fungerar som användarnamn i e-tjänsten.

När du loggar in på Suomi.fi får du automatiskt ett förslag om att aktivera Suomi.fi-meddelanden. Detta påverkar inte din möjlighet att ta emot myndighetspost från Business Finland, eftersom vi inte använder Suomi.fi-meddelanden.

Uppdatera dina kontaktuppgifter

Sedan 11.6.2025 sker inloggningen till e-tjänsten enbart via Suomi.fi, då möjligheten att logga in med användarnamn och lösenord (SMS-identifiering) har slopats.

Användarstöd för e-tjänsten

+358 29 469 5800

Vi ger råd om problem i anslutning till användningen av e-tjänsten vardagar kl. 9.00–12.00 och kl. 13.00–15.00. 

Servicelinjerna 1 och 2 är stängda den 13 oktober kl. 9–15

Du kan också skicka din fråga via formuläret nedan.

Ta kontakt direkt med kontaktpersonen för ditt projekt ifall du har frågor om innehållet i din ansökan, rapporteringen eller redovisningen av ditt projekt.

Suomi.fi-fullmakter

Företagsrepresentanter behöver Suomi.fi-fullmakter för att kunna ansöka om finansiering för vissa finansieringstjänster.

Ingen fullmakt behövs för rapportering av projekt eller för att lämna in ändringsanmälningar. 

 

Säker e-post till registratorskontoret

Använd dessa webbläsare

E-tjänsten fungerar med de vanligaste webbläsarna och de senaste versionerna av dem:

  • Firefox (Firefox)
  • Google Chrome
  • Microsoft Edge

Tjänsternas funktionalitet kan inte garanteras på mobila enheter eller om du använder någon annan webbläsare. Uppdatera din webbläsare enligt webbläsarleverantörens rekommendationer. Som användare är du ansvarig för säkerheten på din enhet.

Allmänhetens tillgång till handlingar och begäran om information

Hur ska jag lämna in en begäran om information och vad är Business Finlands beskrivning av handlingars offentlighet?

Instruktioner och inloggning

I e-tjänsten för finansiering kan du ansöka om finansiering och rapportera hur ditt projekt framskrider.

Aktuellt i e-tjänsten

Serviceavbrott i e-tjänsten

30.10 kl 18-24.

Förseningar i finansieringsbeslut och utbetalningarna

Handläggningen av Tempo-, Market Explorer- och Exhibition Explorer-ansökningar är för tillfället överbelastad, men vi strävar efter att fatta alla beslut före årets slut.

En del av forsknings- och utvecklingsfinansieringsbesluten som planerats för slutet av 2025 måste skjutas upp till 2026. Även utbetalningar av bidrag och lån samt svar frågor om finansieringsmögligheter är försenade. Vi ber om ursäkt för eventuella olägenheter som detta kan orsaka.

Registrera dig

När du har registrerat dig kan du börja fylla i en ny ansökan. E-tjänsten ger automatiskt administratörsrättigheter för ansökan och hela projektet till den person som öppnar och sparar ansökan för första gången. Som administratör har du rätt att hantera användarrättigheter. Lägg till de ansvarspersoner och kontaktpersoner i ditt projekt, som du vill ska kunna fylla i och granska ansökan.

Om du behöver få tillgång till ett pågående projekt skall du be administratören om användarrättigheter till projektet. Business Finlands kundrådgivare kan också ge dig rättigheter på begäran av den ansvariga ledaren. Skicka in en begäran med hjälp av detta formulär. Projekträttigheterna ges till den e-postadress som du har registrerat dig med i e-tjänsten. 

Registrera dig i e-tjänsten

Uppdatera dina kontaktuppgifter

Kontrollera att dina kontaktuppgifter i e-tjänsten är korrekta. Du kan själv uppdatera ditt telefonnummer och din e-postadress, som fungerar som användarnamn för Business Finlands e-tjänst. 

Om du behöver få tillgång till ett pågående projekt skall du be administratören ge dig rättigheter till projektet med den e-postadress som du har registrerat dig med i e-tjänsten. 

Uppdatera dina kontaktuppgifter

Hantera användarrättigheter

Projektets administratör


Projektets administratör kan bevilja och ta bort användarrättigheter till projektinformationen. E-tjänsten ger automatiskt administratörsrättigheterna till den person som börjar fylla i och sparar ansökan för första gången.

Lägg till användare i ett godkänt projekt

  • Logga in på hanteringen för användarrättigheter. Du ser de objekt för vilka du är administratör.
  • Välj organisation och projekt.
  • Gå till fliken "Roller" och välj en roll, till exempel "Användare".
  • Välj "Kalla användare till en roll" från rullgardinsmenyn.
  • Fyll i användarens uppgifter och välj "Uppgifterna OK". Projekträttigheterna ska läggas till i den e-postadress som användaren har registrerat sig med i e-tjänsten.
  • Den registrerade användaren får nu automatiskt tillgång till projektet. Om den inbjudna användaren ännu inte har registrerat sig i e-tjänsten skickas en inbjudan till rollen via e-post. Användaren ska registrera sig via länken i e-postmeddelandet, varefter han eller hon får användarrättigheter till projektet. En inbjudan är giltig i 2 dagar.

Ta bort användare från projektet

  • Välj först projekt och sedan "Användare" under projektet.

Organisationsadministratör
Om din organisation har ett stort antal pågående projekt som finansieras av Business Finland, rekommenderar vi att organisationen har en administratör. Organisationens administratör kan tilldela och dra in användarrättigheter i organisationen. Administratörer behövs vanligen vid universitet och storföretag.

Så här ansöker du om att bli administratör för en organisation


Ta bort användare från ett projekt eller en organisation

  • Ta bort användare på organisationsnivå från fliken "Användare".
  • Om du vill ta bort användare på projektnivå väljer du först projektet och sedan "Användare".

Ansök om finansiering

Anvisningar för ansökan om finansiering och blanketter som ska bifogas ansökan finns på sidan Ansökan om finansiering.

Om du har använt e-tjänsten tidigare, kontrollera här att dina kontaktuppgifter och särskilt din e-postadress är uppdaterade.

Ansök om finansiering i e-tjänsten

Vi hanterar all projektrelaterad information med största konfidentialitet. Efter att ansökan har lämnats in är dock den sökandes namn, det sökta beloppet och ansökans diarienummer offentliga uppgifter. Namnet på den sökande som fått avslag på sitt finansieringsbeslut och den finansiering som söks är också offentliga. Läs användarvillkoren för e-tjänsten och integritetspolicyn.

Om du vill annullera din ansökan gör du det på sidan Sammanfattning och inlämning av ansökan. Om du återkallar din ansökan avslutas handläggningen. Endast administratören av ansökan, den ansvariga chefen som anges i ansökan, kontaktpersonen eller en person med rätt att företräda företaget kan skicka annulleringen av ansökan.

Godkänn finansieringsbeslutet

Läs anvisningarna för godkännande av finansieringsbeslutet och för kostnadsuppföljning på sidan  Direktiv för projektstart och kostnadsuppföljning. Om du inte har rätt att ensam företräda företaget, enligt vad som införts i handelsregistret, kan du godkänna finansieringsbeslutet med hjälp av en blankett. Instruktionerna och blanketten hittar du på sidan Projektstart och kostnadsuppföljning under Godkänn finansieringsbeslutet. 

Godkänn beslutet i e-tjänsten

I vissa finansieringstjänster är det möjligt att överföra finansieringsbeslutet till ett annat företag. Läs mer om situationer och rutiner för detta på sidan Ändringar, under Affärsarrangemang och/eller överföring av beslut till annat företag.

Rapportera om projektet och meddela om ändringar

 
Flera personer kan rapportera i nätservicen, men inte samtidigt. Personer som har en gällande åtkomstbehörighet för projektet kan granska och fylla i rapporten. Endast projektets ansvariga ledare och i en del av finansieringstjänsterna, en person som har rätt att teckna företagets firma) kan godkänna och skicka rapporten till Business Finland.

Läs finansieringstjänstspecifika instruktioner på sidan  Ändringar under och efter projektet.

rapportera projektet eller meddela om ändringar i e-tjänsten