Wärtsilän johtamaan WISE-ohjelmaan osallistuu yli 200 suomalaista yritystä, teollisuusorganisaatiota, tutkimuslaitosta ja yliopistoa, jotka tutkivat ja kehittävät ratkaisuja tulevaisuuden puhtaaseen energiantuotantoon.
Tavoitteena on rakentaa Suomen energiasektorista maailman johtava energiainnovaatioekosysteemi.
Business Finland järjestää vuosittain haastekilpailuja, joissa haetaan niin kutsuttuja veturiyrityksiä. Kilpailun taustalla on tarve kasvattaa Suomessa tehtävää tutkimus- ja kehitystoimintaa.
Veturiksi voi hakea pitkäjänteisellä suunnitelmalla, jolla tavoitellaan jotain ihan uutta, kuten teknologiaa tai liiketoimintaa. Yritys sitoutuu panostamaan tutkimukseen ja kehitykseen Suomessa rakentamalla yhteistyökumppaniverkostoja.
Hankkeet elävät ajan mukana, ja veturiyritys toimii aktiivisesti projektien synnyttäjänä.
– Haluamme tarjota yritykselle mahdollisuuden investoida suuremmalla volyymilla ja ottaa isompia harppauksia. Veturihankkeet kestävät 3–5 vuotta, ja seuraamme ja mittaamme niitä tarkkaan varmistaaksemme suunnitelman mukaisen edistymisen, Business Finlandilla Ecosystem Manager Tero Ijäs kuvailee.
Onnistuessaan veturihankkeet poikivat uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja teollisia investointeja, luovat uusia työpaikkoja sekä kasvattavat vienti- ja verotuloja – myönteisiä ympäristövaikutuksia unohtamatta.
Haastekilpailut ovat tuottaneet jo 30 veturihanketta. Wärtsilällä niitä on kaksi: päästöttömään meriliikenteeseen tähtäävä Zero Emission Marine vuodelta 2021 sekä 2024 käynnistynyt WISE-ohjelma.
Yksi WISE-ohjelman projekteista on Brasiliassa toteuttava etanolikäyttöisen voimalaitosmoottorin testaus. Polttoaineena on sokeriruo’osta valmistettu etanoli, jonka tuottajana ja käyttäjänä Brasilia on maailman suurin.
Vihreä siirtymä kiinnostaa Wärtsilää. Yritys on edelläkävijä uusiutuvien polttoaineiden käytössä, ja alue on tärkeä tutkimuksen ja kehityksen kohde.
– Tulevaisuuden sähköjärjestelmät perustuvat uusiutuviin energiamuotoihin. Asiakkaat eri puolella maailmaa tarvitsevat ja käyttävät erilaisia polttoaineita, kuten vetyä, ammoniakkia tai etanolia, Wärtsilä Energyn strategiasta ja liiketoiminnan kehityksestä vastaava johtaja Malin Östman pohjustaa.
Etanoliprojektin tavoitteena on yksinkertaisesti tuottaa puhdasta sähköä. Moottoria ajetaan 4 000 tuntia, jotta se voidaan validoida ja sen kestävyys varmistaa. Samalla brasilialaiset kumppanit saavat kokemusta polttoainelogistiikasta ja ymmärrystä sähköntuotannon haasteista.
Projekti eteni aihiosta suunnitelmaan nopeasti.
– Aloitimme keskustelut brasilialaisen energiayhtiö Energetica Suape II S.A:n kanssa viime vuonna, ja huomasimme pian haluavamme tehdä jotain yhdessä. Etanoli on kiinnostava polttoaine niin maailmalla kuin Suomessa, Wärtsilä Energyn Business Development Manager Fredrik Östman kertoo.
Moottoriteknologia on suunniteltu Suomessa. Komponentit viedään Brasiliaan, jossa testaus aloitetaan keväällä 2026.
Mutta mitä hyötyä Suomelle on siitä, että projekti toteutetaan Etelä-Amerikassa? Business Finlandin Tero Ijäs huomauttaa, että vaikka Wärtsilällä onkin kyky tehdä testiajoja ja validoida moottorikonsepteja Suomessa, on testaus järkevämpää tehdä paikan päällä.
– Siellä nähdään, miten moottori käyttäytyy ja suoriutuu oikeassa käyttöympäristössä sekä kuormitustilanteissa. Projektissa tarvitaan merkittävä määrä polttoainetta, eikä sitä nyt tarvitse kuljettaa Suomeen asti.
Suomi tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Mikäli etanoliprojekti onnistuu hyvin, hyödyt voivat olla jopa maailmanlaajuisia.
– Suomen sähköjärjestelmä tulee vaatimaan joustavaa tuotantoa ja vähähiilisiä polttoaineita. Globaalisti on tärkeää, että on olemassa teknologiaa kaikkien polttoaineiden käyttöön. Wärtsilän näkökulmasta vienti avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia, Malin Östman summaa.
Business Finland tukee kaikenlaisia yrityksiä, kuten start-upeja, perheyrityksiä ja suuryrityksiä, joten vaikuttavuutta syntyy laajalla rintamalla.
– Innovaatioiden kaupallistaminen kuitenkin onnistuu todennäköisemmin ja nopeimmin suurilta yrityksiltä, joilla koneisto on jo rasvattu ja joilla on globaalia toimintaa. Suuryritysten menestyksen myötä hyötyvät myös pienemmät suomalaiset toimijat muun muassa alihankinnan kautta, Tero Ijäs sanoo.
Etanoliprojektin myötä Wärtsilä astuu jälleen uudelle alueelle. Business Finlandin rahoitus on tärkeä kannustin suurellekin yritykselle. Kokeiluja on turvallisempi tehdä, kun valtiollinen toimija on mukana jakamassa riskejä.
– Rahoitus on kuin voiteluöljyä prosessiin. Riskejä on runsaasti, joten rahoitus auttaa meitä erittäin paljon, Fredrik Östman vahvistaa.
Tuki ei rajoitu pelkkään rahoitukseen. Säännölliset tapaamiset, keskustelu ja ideointi ovat olennainen osa WISE-ohjelmaa.
– Olemme saaneet Business Finlandilta vuosien varrella arvokasta apua muun muassa teknologiastamme viestimisessä sekä tukea markkinakehitykseen ympäri maailmaa. On todella kiva jatkaa yhteistyötä nyt WISE-ohjelman puitteissa, Malin Östman kiteyttää.