Japan Buyer Tour toi elokuun lopussa Suomeen kaksi merkittävän kokoluokan japanilaisyritystä tutustumaan suomalaisiin biotalous- ja luontaistuotealan yrityksiin. Business Finlandin koordinoima ostajamatka avasi suomalaisyrityksille tärkeitä ovia Japaniin, jossa kuumeisesti etsitään muun muassa uudenlaisia biopohjaisia ratkaisuja korvaamaan muovin käyttöä pakkausteollisuudessa.
Ostajamatka oli kansainvälistä kasvua hakeville pienille ja innovatiivisille suomalaisyrityksille täysin ainutlaatuinen mahdollisuus päästä kasvotusten verkostoitumaan suurten japanilaisyritysten kanssa. Japanissa kaikki yritysten välinen kaupankäynti perustuu henkilökohtaisiin suhteisiin – ja mielellään japaniksi.
Japanissa tuotetaan Yhdysvaltojen jälkeen toiseksi eniten muoviroskaa per henkilö koko maailmassa. Asiaan on haluttu muutos, ja maa julkaisi jo vuonna 2019 uuden kansallisen strategian muovin käytön vähentämiseksi. Strategiaa täydennettiin yrityksiä velvoittavalla säädöksellä vuonna 2022. Toimenpiteisiin kuuluu muun muassa kertakäyttömuovin käytön vähentämistä kuluttajatuotteissa, uudenlaista pakkaussuunnittelua, muovin kierrättämistä sekä biomassapohjaisten muovituotteiden käyttöönottoa.
Tässä suomalainen osaaminen biotalouden ja pakkausteollisuuden ratkaisuissa astuu kuvaan. Suomi tunnetaan Japanissa jo ennestään vahvoista luontoarvoistaan ja puhtaudestaan sekä enenevässä määrin myös kiertotalouden osaamisestaan. Japani on siis hyvinkin valmis vastaanottamaan merkittäviä biotalouden innovaatioita Suomesta Muumien leppoisissa jalanjäljissä. Ensin ostajien ja myyjien täytyy kuitenkin kohdata.
– Business Finland toimii Tokiossa Suomen Suurlähetystön yhteydessä. Japanissa tällä on erityisen suuri merkitys, sillä suurlähetystöjä arvostetaan. Business Finland koetaan Japanissa luotettavana ja neutraalina tahona, joka välittää tietoa suomalaisesta osaamisesta ja organisoi tapaamisia suomalaisyritysten kanssa, kertoo Inka-Liisa Häkälä, Senior Advisor, Business Finland Japan.
– Saamme tasaisin väliajoin japanilaisyrityksistä kyselyitä liittyen siihen, mitä Suomella on tarjottavanaan biotalouteen ja biomateriaaleihin liittyen.
Japanissa jo kahdeksan vuotta asunut Häkälä puhuu ja kirjoittaa sujuvaa japania, mitä ovat tukeneet myös opinnot paikallisessa yliopistossa. Jo pelkästään sanomalehden sisällön ymmärtäminen edellyttää 2000 kirjoitusmerkin tuntemusta. Japanissa yritykset asioivat mielellään paikallisella kielellä.
Elokuun Buyer Tourille osallistuneet japanilaisyritykset kustansivat itse matkansa ja osallistumisensa, mikä kertoo myös suuresta kiinnostuksesta suomalaisyrityksiä kohtaan. Business Finlandin roolina oli suunnitella ja koordinoida tapahtuma, järjestää yritysvierailut sekä tulkkauspalvelu ja avustaa muussa oheisohjelmassa viikon aikana.
Kondo Shoten on japanilainen muovin ja muiden materiaalien maahantuoja. Yritys etsii aktiivisesti teollisuus- ja kuluttajatuoteasiakkailleen uudenlaisia ratkaisuja muun muassa kestävistä biopohjaisista tuotteista korvaamaan muovin käyttöä.
Suomen yritysvierailulla erityisen vaikutuksen Kondo Shotenin edustajiin teki Sotkamosta lähtöisin oleva biomuovialan tuore start-up Granulous (The Boreal Project Oy). Yritys valmistaa elintarviketeollisuuden sivuvirroista kompostoituvaa muovin korviketta.
Granulous-biokomposiitti tehdään panimoteollisuuden jätteestä, toisin sanoen käytetystä viljasta, jota syntyy maailmanlaajuisesti miljoonia tonneja vuosittain.
Vuonna 2020 perustettu Granulous voitti keväällä 2022 Helsingissä järjestettävissä PacTec, FoodTec & PlastExpo Nordic -messuilla myös mielenkiintoisimman uutuuden tittelin.
– Yhdessä VTT:n kanssa lähdimme kehittämään biopohjaista muovin korviketta, joka maatuu kotikompostiolosuhteissa. Tuotteemme raaka-aineesta on 40 % viljakuitua, se toimii muoviteollisuudessa olemassa olevilla muoteilla ja siitä voidaan alkuvaiheessa valmistaa ns. lyhyen elinkaaren tuotteita, kuten esimerkiksi tiski- ja hammasharjoja, kertoo yksi Granulousin perustajista, toimitusjohtaja Joonas Sirviö.
– Tapaamisemme Kondo Shotenin kanssa elokuussa sujui erinomaisesti, ja ykkösprioriteettimme on nyt saada testimateriaalit matkaan. Tiedämme, että yritys on jo kontaktoinut kumppaneitaan Japanin päässä. Ilman Business Finlandin mahdollistamaa tapaamista ja verkostoja, emme olisi tällä aikataululla päässeet esittelemään tuotettamme Japanin markkinoille.
Biopohjaisilla muovin korvikkeilla on Japanissa loistavat mahdollisuudet, sillä biotalouden osalta maa tulee jälkijunassa muihin länsimaihin verrattuna. Maailmanlaajuisestikin vain 9 prosenttia muovijätteestä kierrätetään asianmukaisesti, ja kierrätysmuovin tuotanto edustaa vain 6 prosenttia kaikesta muovintuotannosta.
– Business Finland tuntee tarpeemme erinomaisesti. He ovat esitelleet meille monia mielenkiintoisia biotalousalan yrityksiä, sekä lisänneet ylipäätään ymmärrystämme Suomen taloudesta ja suomalaisesta osaamisesta. Uusille biomateriaaleille ja erilaisille vaihtoehdoille neitseellisen muovin korvaamiseksi pakkausteollisuudessa on Japanissa suurta kysyntää, kertoo Yoshito Ota Kondo Shotenilta.
Kondo Shotenin edustajille järjestettiin heidän toiveestaan myös tutustuminen paikalliseen City-markettiin.
– Vierailumme suomalaisessa supermarketissa osoitti sen, miten laajasti erilaiset biomuovit, paperipohjaiset sekä kierrätysmuovista valmistetut tuotteet ovat korvanneet muovin käyttöä muun muassa elintarvike- ja kuluttajatuotepakkauksissa. Näemme Granulousin kaltaisella toimijalla ja heidän uniikilla ratkaisullaan potentiaalia tuottaa muovin korviketta elintarviketeollisuuden sivuvirroista. Seuraamme suurella kiinnostuksella tuotteen jatkokehitystä, jatkaa Ota.
Toinen Suomessa vierailleista japanilaisyrityksistä oli Kobayashi Seiyaku. Se on suuri päivittäistavaroita valmistava yritys, joka valmistaa esimerkiksi kosmetiikkaa, pesuaineita, elintarvikkeita sekä kodin piensisustustarvikkeita.
Kobayashi Seiyaku on suunnittelemassa Suomi-konseptiin liittyvää kuluttajatuotetta, johon he hakivat ostajamatkalta Suomesta inspiraatiota.
Yrityksen lanseeraamaan Suomi-henkiseen tuotteeseen voisi sopivalla tavalla linkittyä Nordic Herbs Oy, jonka kuluttajat tuntevat Suomessa paremmin Yrttipajana.
– Japanilaisyritysten kiinnostus Nordic Herbsin kaltaista luontaistuotemarkkinalla toimivaa yritystä kohtaan kertoo siitä, että bioala voidaan nähdä hyvin monialaisena, sen ei välttämättä tarvitse merkitä pelkkää pakkausteollisuutta. Ja tämä oli myös yksi yritysvierailujen tavoitteistamme, kertoo Häkälä.
Nordic Herbsin toiminnan pääpaino on villeinä kerättyjen ja luonnollisesti tuotettujen kasvien tuottamisessa, jatkojalostustuksessa ja myynnissä. Yritys myy erilaisia maustesekoituksia, yrttiteejuomia, kylpytuotteita sekä Suomen laajimman valikoiman yksittäisiä yrttejä.
– Oli mahtava tilaisuus päästä henkilökohtaisesti tapaamaan Kobayashi Seiyakun kaltainen yritys ja esitellä heille suomalaista luonnonmukaisen viljelyn ja luontaistuotealan osaamistamme. Olemme saaneet japanilaistiimiltä jo hienoa palautetta tuotteistamme. Vaikka mahdollinen yhteistyömme koskettaa vain yksittäistä kuluttajatuotetta, on tämä meille hieno päänavaus päästä lähemmin tutustumaan japanilaiseen markkinaan ja kuluttajien kiinnostukseen Suomi-brändiä kohtaan, kertoo Chief Commercial Officer Keir Cornelius Nordic Herbsiltä.
Suomalainen perinne luonnonmateriaalien hyödyntämiseksi, käsityötaito sekä Muumi-brändistäkin välittyvä ystävällisyys ja tietynlainen aitous koetaan muun muassa asioiksi, jotka Kobayashi Sheiyakun edustajien mukaan tukevat innovatiivisten suomalaisyritysten pääsyä Japanin markkinoille.
– Japan Buyer Tourilla meihin todella teki vaikutuksen suomalaisyritysten aito halu löytää ilmastohaasteisiin ratkaisuja. Yritykset eivät vain keskittyneet omaan lyhyen tähtäimen liiketoimintaansa. Tämä teki Suomen vierailustamme täysin poikkeavan aikaisempiin bisnestapaamisiimme verrattuna. Arvostamme kumppaneita, joiden kanssa voimme käydä keskustelua haasteista ja löytää yhdessä ratkaisuja ongelmiimme, kertoo Mai Morinaga Kobayashi Seiyakulta.
– Järjestimme Kobayashi Seiyakun edustajille lopuksi vierailun suomalaiselle kesämökille, jossa tutustuimme aitoon mökkielämään marjastuksineen, halonhakkuineen ja saunomisineen. Olin itse mukana tällä mökkireissulla ja näin, miten suuren vaikutuksen suomalainen luonto teki vieraisiimme. Uskon, että he saivat paljon vaikutteita tulevaan projektiinsa. Tämäkin osoitti mielestäni sen, miten tärkeää on tavata ihmisiä henkilökohtaisesti ja päästä esittelemään osaamistamme, mutta myös kulttuuriamme paikan päällä, kuvailee Häkälä lopuksi.
Kiinnostuitko Business Finlandin tarjoamista mahdollisuuksista Japanin markkinoille laajentumiseksi? Lue Inka-Liisa Häkälän blogi:
Japani suuntaa kohti vihreämpiä pakkauksia – valtavia mahdollisuuksia suomalaisyrityksille.
Inka-Liisa Häkälä
Senior Advisor, Business Finland Japan
inka-liisa.hakala (at) businessfinland.fi
Puh. +81 90 2228 9163