Tiedote 05.04.2022

Suomen Lumi-paviljonki palkittiin arkkitehtuuristaan Dubain maailmannäyttelyssä

Haaga-Helian 28 iloista ja aktiivista opiskelijaa toimi Suomen paviljongin oppaina puolen vuoden ajan.

Arabiemiraattien isännöimän maailmannäyttelyn hyöty suomalaisille yrityksille oli merkittävä. Monille toimialoille, kuten teknologiateollisuudelle, Persianlahden maat ovat kasvava markkina-alue. Mukana oli yli 100 suomalaista yritystä.

Suomen paviljongin teemana oli ”Sharing Future Happiness”. Näyttely rakennettiin osallistujayritysten osaamisen ja suomalaisen onnellisuuden keskeisten tukipilareiden ympärille. Kantavina teemoina esiteltiin toimivuus ja hyvinvointi, luonto ja kestävä kehitys sekä koulutus ja osaaminen.

Paviljongissa esiteltiin innovatiivisella tavalla Suomen osaamista ja asiantuntemusta eri aloilta kuten energiantuotannossa, digitalisaatiossa, teknologiaosaamisessa, koulutuksessa ja terveysteknologiassa, muotoilussa ja matkailussa.

Suomen paviljongissa yli miljoona kävijää

Ensi kertaa Lähi-idässä järjestettyyn Dubain Expo 2020 -maailmannäyttelyyn osallistui 192 maata ja käyntejä puolen vuoden aikana oli yli 23 miljoonaa. Suomen paviljongissa järjestettiin lähes 80 yritystapahtumaa ja siellä vieraili yli miljoona kävijää. Lisäksi projekti sai Arabiemiraateissa kiitettävää medianäkyvyyttä Suomea ja yrityksiä esittelevillä artikkeleilla sekä tv- ja radiohaastatteluilla. Yksi osallistuneista noin sadasta suomalaisesta yrityksistä oli Wärtsilä.

– Saimme näköalapaikan esitellä Lähi-idässä Wärtsilän uusinta teknologiaa ja ympäristöinnovaatioita. Ympäristötietoisuus ja Expossa näytteillä ollut Power-to-X-teknologia ovat selkeästi kiinnostaneet. Oli hienoa myös nähdä, kuinka tulevaisuuden puhtaat polttoaineet ovat jo vahvasti mukana yhtiöiden strategioissa ja investointisuunnitelmissa; tämä luo hyvät lähtökohdat vihreiden polttoaineiden pilotointiin ja läpimurtoon, sanoo viestintä-, brändi- ja markkinointijohtaja Atte Palomäki Wärtsilästä.

– Paviljongin näyttely kertoi syvällisen tarinan Suomesta. Kävijä sai kokemuksia ja tietoa, mihin Suomen onnellisuus perustuu, innovaatioista, kestävistä ja ympäristöystävällisistä ratkaisuista sekä laajasta kansainvälisestä yhteistyöstä, kommentoi pääkomissaari Severi Keinälä Business Finlandilta. Hän vastasi Suomen näyttelykokonaisuudesta.

Suunnitelmissa on, että Suomi-paviljonki pysyy paikallaan seuraavat viisi vuotta. Tavoitteena on luoda paviljongista suomalainen kohtaamispaikka, joka auttaa suomalaisia yrityksiä pääsemään Lähi-idän markkinoille.

Suomalainen arkkitehtuuri teki vaikutuksen

Ennen Dubai Expo 2020 -päätöstilaisuutta 31.3.2022, International Exhibition Bureaun (BIE) asiantuntijaraati jakoi palkinnot osallistujamaiden paviljongin arkkitehtuurista, näyttelyn designista ja suunnittelusta sekä näyttelyteeman tulkinnasta.

Arkkitehtitoimisto JKMM:n Teemu Kurkelan ja Gregor Turnsekin suunnittelema Suomen paviljonki valittiin paviljonkien alle 1 750 m2 kategoriassa arkkitehtuuriltaan Expon toiseksi parhaaksi. Ensimmäinen palkinto meni Singaporeen ja kolmas Qatariin. Paviljongin yksinkertainen ja minimalistinen muotoilu kertoivat tarinaa suomalaisesta arkkitehtuurin ja muotoilun perinnöstä. Paviljongin arkkitehtuurissa kohtaavat kaksi kulttuuria.

Suomen paviljongissa vieraili arvovaltaisia vieraita eri tilaisuuksissa.

– Paviljongin ulkonäkö kuvasi Suomen luontoa ja toi Arabiemiraatteihin Suomelle ominaisia elementtejä kuten lunta, graniittia, metsää ja vettä. Paviljongin muoto ja sisäänkäynti muistuttivat perinteistä arabialaista telttaa. Teltta on kohtauspaikka, joka kutsui vieraita vuorovaikutukseen ja tapaamisiin kasvokkain. Paviljongin keskustilaa oli verhoiltu taivutelluilla puupinnoilla, kuvailee pääkomissaari Keinälä.

Severi Keinälä, pääkomissaari
severi.keinala (at) businessfinland.fi

Pirkko Autio, viestintäpäällikkö
pirkko.autio (at) businessfinland.fi