Tiedote 18.11.2022

Tasavallan presidentti palkitsi Andritz Oy:n pitkäaikaisena investoijana

Kuva: ANDRITZ Oy konepaja

Itävaltalaisomisteinen Andritz Oy palkittiin tänään toisena ulkomaisena yrityksenä tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnolla pitkäaikainen kansainvälinen investoija -palkintokategoriassa. Andritz on yksi maailman johtavista sellu- ja paperiteollisuuden järjestelmien, laitteiden ja palvelujen toimittajista, joka työllistää Suomessa noin 1 600 henkeä.

Pitkäaikaisen kansainvälisen investoijan palkintokategoriassa keskeisiä kriteerejä olivat yrityksen menestyksekäs pitkäaikainen toiminta Suomessa sekä taloudellisen arvon luominen Suomelle. Andritz Oy on pitkäjänteisesti kehittänyt toimintaansa Suomessa ja saavuttanut asemansa merkittävänä vientiyrityksenä ja investoijana.

– Andritz Oy on tehnyt merkittäviä investointeja mm. konepajoillaan Varkaudessa ja Savonlinnassa. Varkauden uusi konepaja on yksi tämän vuosituhannen merkittävimpiä teollisuusinvestointeja alueelle. Vientiyrityksenä se on myös merkittävä; viennin osuus yrityksen liikevaihdosta on vuositasolla keskimäärin 90 prosenttia, Invest in Finlandin johtaja Antti Aumo toteaa.

Viime vuosina Andritz Oy on kasvattanut merkittävästi panostuksiaan tuotekehitykseen. Tärkeimpiä tutkimusalueita ovat kestävää kehitystä tukevat teknologiat, kuten dekarbonisaatio, kiertotalous ja sivuvirtojen käsittely, sekä tekstiilikuitujen kierrätys. Yritys tekee laajaa tutkimusyhteistyötä mm. LUT-yliopiston, Aalto-yliopiston ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (XAMK) kanssa.

– Yhtenä alamme maailmanlaajuisena edelläkävijänä meille on tärkeää, että voimme olla mukana vaikuttamassa suomalaiseen yhteiskuntaan investoimalla, työllistämällä ja olemalla osa ympäröivää yhteiskuntaa. Olemme hyvin kiitollisia tasavallan presidentille meille myönnetystä arvostetusta palkinnosta. Koko henkilöstömme on ylpeä tästä huomionosoituksesta, Andritz Oy:n toimitusjohtaja Kari Tuominen sanoo.

Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto myönnetään vuosittain tunnustuksena kansainvälisesti menestyville yrityksille tai yhteisöille. Andritz Oy:n lisäksi tänään palkittiin vuoden 2022 tulokasyrityksenä sähköajoneuvojen pikalatausratkaisujen tarjoaja Kempower Oyj ja kasvuyrityksen palkinnon saa logistiikan laitteisiin ja palveluihin keskittynyt perheyritys K. Hartwall Oy Ab. Vuoden yhteisöpalkinto annettiin Kasvuryhmä Suomi ry:lle.

Lisätietoa muista palkituista: Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnot Kempowerille, K. Hartwallille, Andritzille ja Kasvuryhmä Suomelle -tiedote

Lisää kuvia yrityksistä

Lisätietoja medialle: