Tiedote 14.02.2023

Business Finlandin asiakasyritysten TKI-investoinnit tuplasti muita suuremmat ja viennin kasvu vahvempaa

Business Finlandilta innovaatiorahoitusta saaneet yritykset kasvattivat TKI-investointejaan tuplasti muita enemmän vuonna 2021. Myös viennin tuloksissa näkyy vahva kasvu viime vuosina. Asiakasyritysten viennin kasvu on ollut 31 prosenttia kun yleinen viennin kasvu Suomessa samaan aikaan oli 22 prosenttia.

Business Finlandin innovaatiorahoitusta saaneiden yritysten omat investoinnit TKI-toimintaan kasvoivat lähes 17 prosenttia, mikä on kaksinkertainen yleiseen noin kahdeksan prosentin kasvuvauhtiin verrattuna.

– Rahoittamamme kasvumoottori- ja veturihankekokonaisuudet toivat merkittävää kasvua. Siksi laajensimme rahoitusta kattamaan myös niin sanotusti haastajaluokan yritykset puolta pienemmällä eli 10 miljoonalla eurolla. Käynnissä on täten 12 suuren yrityksen johtamaa veturia ja kaksi pienempää hanketta, Business Finlandin pääjohtaja Nina Kopola kertoo.

Business Finland myönsi viime vuonna rahoitusta 826 miljoonaa euroa yritysten ja tutkimusorganisaatioiden TKI-projekteihin. Yrityksille myönnettiin innovaatiorahoitusta yhteensä 503 miljoonaa euroa, josta pk-yrityksien osuus oli 54 prosenttia.

Kaukomarkkinaviejien määrä kasvoi 180 yrityksellä

Business Finlandin vienninedistämispalveluiden avulla 180 yritystä on laajentanut vientiään kaukomarkkinoille. Tulos perustuu vienninedistämispalveluista tehtyyn arviointiin, jossa tutkittavat yritykset ovat saaneet vienninedistämispalveluita vuosien 2016–2019 aikana. Business Finlandilla on 38 toimipistettä 32 maassa.

Innovaatiorahoitusta vuonna 2019 saaneiden asiakasyritysten vienti on kasvanut viimeisen kolmen vuoden aikana yhteensä kymmenellä miljardilla eurolla.

– Vuodesta 2015 alkaen vientimme on kehittynyt erittäin hyvin verrattuna kilpailijamaihin. Olimme viennin kasvun kärjessä aina koronakriisiin asti verrattuna Ruotsiin, Tanskaan, Saksaan ja Norjaan. Vaikka menetimme kolme miljardia vientiä Venäjälle vuosien 2015–2021 aikana, kasvumme oli vahvempaa kuin kilpailijoilla. Vienti kasvoi, vaikka yksi keskeisimmistä vientimarkkinoistamme pieneni merkittävästi, Kopola kertoo.

– Suomen vienti on monipuolistunut ja laajentunut päämarkkinoiden ulkopuolelle palveluidemme avulla. Innovaatiorahoituksella ja kansainvälistymispalveluilla on merkittävä yhteisvaikutus kasvuun. Kansainvälisesti kasvuhaluisimmat asiakasyrityksemme ovat arvioineet meiltä saamansa vienninedistämispalvelut erinomaisiksi.

USA ohittanut Kiinan yritysaktivointien määrässä

Viime vuonna Business Finlandin kansainvälisen verkoston asiantuntijat ovat tavanneet asiakasyrityksiä lähes 8000 kertaa.

– Katseet ovat Aasian ja Euroopan lisäksi kääntyneet Yhdysvaltoihin. Lähes 300 yritystä on aktivoitu Yhdysvalloissa tunnistettuihin markkinamahdollisuuksiin. Eurooppa kokonaisuutena on iso ja ennestään tuttu vientimarkkina suomalaisille, Kopola kertoo.

Kiinassa on perinteisesti löydetty liiketoimintamahdollisuuksia suomalaisille yrityksille ja Kiinan rooli on edelleen vahva. Aivan Kiinan kannoilla on Business Finlandin aktivoinneissa Saksa, mikä on vahva vientimarkkina suomalaisille yrityksille.

Rahoitustiedot kaikkien saatavilla

Business Finlandin myöntämän rahoituksen avoin data päivittyy jatkossa uusin tiedoin kerran kuukaudessa. Aiemmin data päivitettiin kerran vuodessa. Tietojen saamisen helpottamiseksi ja toimintamme läpinäkyvyyden varmistamiseksi Business Finland päivittää rahoitustiedot jatkossa julkisiksi jokaisen kuukauden puolessa välissä.

Tutustu Business Finlandin tuloksiin ja vaikutuksiin

Rahoitustiedot