Viiden työpajapäivän (5 x 7h) kokonaisuudessa perehdytään kulttuurimatkailun kohteiden ja palveluiden tuotteistamiseen kansainvälisille markkinoille. Kokonaisuudessa käsitellään kulttuurimatkailun asiakaslähtöinen tuotteistus, sisältösuunnittelu ja hinnoittelu, jakelutiet ja markkinointiviestintä (perinteiset & digitaaliset kanavat) sekä tuotteiden laatu-, turvallisuus- ja vastuullisuusnäkökohdat.
Valmennuksesta vastaavat Visit Finland -akatemian asiantuntijat, jotka ovat olleet mukana Culture Finland -ohjelman toiminnassa sen alusta (2011) alkaen. Kaikilla on laaja käytännön kokemus matkailualasta ja kulttuurimatkailun kehittämisestä.
TUOTTEISTAMISEN ABC JA KANSAINVÄLINEN ASIAKAS
Ready-taso / 2 pv
1. PÄIVÄ: Tuote + hinnoittelu
- tuote- ja markkinatuntemusta käytännönläheisesti
- lisäksi vientikelpoisuus, laatu, kohderyhmät
- tuotekortti ja hinnoittelu
Valmentajat: Soila Palviainen tai Birgitta Palmqvist
2. PÄIVÄ: Jakelutiet + markkinointiviestintä
- sähköiset myynti- ja markkinointikanavat
- myyntitilaisuudet ja messut
- kansainväliset media- ja matkanjärjestäjävierailut
Valmentajat: Arja Kortesluoma tai Marjo Ranta-Irwin
KULTTUURIMATKAILUN TUOTTEISTAMINEN
Steady-taso / 2 pv
3. PÄIVÄ: Sisältösuunnittelu ja kulttuurimatkailun erityispiirteet
- tehdään matkailutuotteita, painottaen kulttuurillista sisältöä ja huomioiden kohderyhmät, markkina-alueet ja matkailutuotteen reunaehdot
- hinnoittelu ja tuotekortit
- CF-katto-ohjelman linjaukset ja suositukset – sovelletaan niitä kunkin toimijan omaan kulttuuri/matkailutuotteeseen
- kansainväliset jakelu- ja myyntikanavat kulttuurimatkailussa
Valmentajat: Arja Kortesluoma
4. PÄIVÄ: Laatu & (tapahtuma)turvallisuus
- Perehdytään kulttuurimatkailun laatuasioihin Laatutesteriä hyödyntäen ja omaa toimintaa arvioiden
- Turvallisuusnäkökohdat mm. tapahtumien järjestämisessä
- Vastuullisuus ja Resbonsible -viestintä: Kestävä kehitys ja erityisesti kulttuurinen ja sosiaalinen kestävyys
Valmentajat: Soila Palviainen tai Arja Kortesluoma
KOHDERYHMÄMARKKINAT JA MYYNNIN SUUNNITTELU
Go-taso / 1 pv
5. PÄIVÄ: Tunne asiakkaasi ja hyöty irti sähköisistä kanavista
- VF:n uudet kohderyhmät (alueen toiveen mukaan) Kiina, Japani, Iso-Britannia ja Saksa kulttuurimatkailun näkökulmasta
- kansainvälisiä jakelu- ja myyntikanavia ja niiden vaihtoehtoja alueen ja yrityksien kohderyhmät huomioiden
- suunnitellaan omien tuotteiden myyntikanavat ja tehdään työsuunnitelmat
- tutustutaan sähköisiin markkinointikanaviin alueen /matkailuyritysten kannalta, hyviä käytäntöjä ja mielenkiintoisia esimerkkejä
Valmentajat: Marjo Ranta-Irwin