Siirry sisältöön
Blogi 02.09.2021

Metsä-paviljonki lumosi japanilaiset

Joukko japanilaisia pääsi nauttimaan Suomesta kaikilla aisteillaan Visit Finlandin kuluttajatapahtumassa Metsä-paviljongissa Tokiossa. Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä Business Finlandin Food from Finland -ohjelman, Visit Rovaniemen, Santa Claus Villagen sekä Finnairin kanssa, ja tarjosi mahdollisuuden monialaiseen yhteistyöhön ja Suomi-tietoisuuden lisäämiseen.
Kirjoittajat
Noora Sirola & Koichi Numata

noora.sirola (at) businessfinland.fi

koichi.numata (at) businessfinland.fi

Suomella on todella positiivinen maakuva Japanissa, ja meidät tunnetaan puhtaana ja turvallisena maana täynnä tilaa ja kaunista luontoa. Japanilaiset osaavat helposti yhdistää Suomeen Muumit, Joulupukin, suomalaisen designin, revontulet ja tietysti saunan. Suomi tunnetaan Japanissa vahvasti myös maailman onnellisimpana maana, ja pandemian myötä huomio on kiinnittynyt entistä enemmän myös osaamiseemme digitalisaation ja kestävyyden saroilla.

joulupukki

Useat japanilaiset matkatoimistot näkevät Suomen yhtenä merkittävimmistä pitkän matkan kohteista matkailun elpyessä. JTB, tapahtuman pääjärjestäjä ja Japanin perinteisin ja suurin yli 15 000 työntekijän matkatoimisto ei ole tässä poikkeus. Aiemmin Suomi ei ole ollut matkatoimiston prioriteettilistalla korkealla, mutta pandemian myötä suunta on muuttunut, ja Suomi puhtaana ja turvallisena maana ja suorilla lentoyhteyksillä on noussut kärkeen Euroopan kohteiden joukossa.

Ulkomaanmatkailun elpymistä odotellessa JTB on järjestänyt sarjan kuluttajatapahtumia, joissa asiakkaat pääsevät nauttimaan ulkomaisista kulttuureista Japanin sisällä. Visit Finlandin pitkäjänteisen, JTB:n Suomen matkojen myyntiin tähtäävän työn sekä Suomen positiivisen, pandemian jälkeiseen aikaan sopivan maakuvan ansiosta yksi tapahtumista päätettiin pitää Suomi-teemalla – paikkana tietysti uniikki Metsä-paviljonki Suomen suurlähetystön alueella.

Kahvitauko

Tapahtuman konsepti oli löytää ja kokea Suomi keskellä Tokiota, ja osallistujat pääsivät nauttimaan niin Suomi-puheohjelmista, Suomi-tuliaisten ostamisesta, kahvitauosta korvapuustin kera sekä revontulien katselusta. Tapahtuma oli ensimmäinen kerta, kun Metsä-paviljongin tuliaismyymälä ”Kauppa” avasi ovensa ja tarjosi kävijöille mahdollisuuden ostella lukusia suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita. Tapahtuman selvä kohokohta oli kuitenkin live-yhteys Rovaniemelle Joulupukin kylään, ja jopa yleensä ujot ja varautuneet japanilaiset nauroivat makeasti joulupukin japaninkielisille vastauksille.

Kauppa

Visit Finland tekee jatkuvasti läheistä yhteistyötä Finnairin Japanin tiimin kanssa, ja myös tämä tapahtuma tehtiin yhteistyössä heidän kanssaan. Finnair on yksi Metsä-paviljongin pääpartnereista, ja heillä on pysyvä showroom rakennuksen alakerrassa. Finnairin Japanin tiimi näkee Suomessa erinomaisen mahdollisuuden pandemian jälkeisessä matkailussa. Aiemmin japanilaisten tapana on ollut kiertää useampi Pohjoismaa samalla kertaa ja viipyä vain pari yötä kussakin maassa, mutta pandemian jälkeen Finnair näkee yhä merkittävämpänä nimenomaan vain Suomeen keskittyvät matkat.

sauna

Japanin rajat ovat yhä kiinni matkailijoilta, ja Japaniin palaavilta vaaditaan tiukkaa 14:sta päivän karanteenia. Vaikka ulkomaanmatkailua saakin Japanissa odottaa vielä tovin, tarjosi tämänkertainen tapahtuma erinomaisen mahdollisuuden kasvattaa positiivista Suomi-kuvaa ja -tietoisuutta. Metsä-paviljonki tarjoaa uniikin mahdollisuuden kokea suomalaista elämäntyyliä, ja positiivisen palautteen seurauksena toinen vastaava tapahtuma on jo suunnitteilla lokakuulle. Huomionarvoista on, että myös JTB:n läntisen Japanin toimistot Nagoyan ja Osakan prefektuureissa ovat kiinnostuneet Suomesta ja suunnittelevat vastaavia tapahtumia omille alueilleen. Aiemmin vain Hawaii on otettu mukaan kaikkien kolmen alueen tapahtuma-aikatauluun.

Pandemia ei ole vielä voitettu ja Japanin rajat odottavat vielä aukeamistaan, mutta tällaiset tapahtumat luovat vahvaa uskoa, että vielä koittaa päivä, kun saamme toivottaa japanilaiset tervetulleeksi Suomeen vapaasti.

Alkuperäinen blogi englanniksi.

Lisätietoa Metsä-paviljongista.

Lisätietoa Japanista matkailumarkkinana.