Siirry sisältöön
Case 08.02.2023

Hawkhill Oy: Kolmannen polven perheyritys houkuttaa kansainvälisiä matkailijoita vastuullisuusteoillaan

Vuodesta 1963 lähtien toiminut Hawkhill tarjoaa kestäviä majoitus- ja kokouspalveluita Vihdin Nuuksiossa. 52 majoituspaikkaa pyörittävä perheyritys on rakentanut koko liiketoimintansa vastuullisuusteemojen ympärille ja tehnyt suomalaista vastuullista matkailua tunnetuksi yhteistyössä Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -ohjelman kanssa.
Hawkhill Oy
  • Vuonna 1963 perustettu kolmannen sukupolven perheyritys.
  • Tarjoaa ympärivuotista huvila- ja mökkimajoitusta Nuuksion kansallispuistossa. Yhteensä 52 majoituspaikkaa neljässä kelohirsihuvilassa ja neljässä hirsimökissä.
  • Järjestää lisäksi ohjelmapalveluita, patikointia ja melontamatkoja ympäröivässä luonnossa sekä erilaisia luontokokemukseen liittyviä kursseja. Järjestää myös alueen biodiversiteettiä lisääviä työpajoja ja retkiä. Myös kokous-, virkistys- ja seminaaripalveluita yrityksille.
  • Vuonna 2022 noin 11 000 asiakasyöpymistä, joista ulkomaalaisia 23 prosenttia. Varausaste 65 prosenttia. Puolet asiakkaista yksityismatkailijoita, puolet yrityksiä.
  • Liikevaihto noin 900 000 euroa.
  • Kolmen yrittäjän lisäksi työllistää neljä henkilöä täyspäiväisesti. Lisäksi työllistää vakituisesti kumppaniyrittäjiä.
  • Saanut Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -merkin vuonna 2020.

Tutustu Visit Finlandin vastuullisuusohjelmaan.

Maksuton Sustainable Travel Finland (STF) tarjoaa yrityksille kestävän matkailun kehittämisen työkalupakin, jonka avulla kestävien toimenpiteiden ja valintojen omaksuminen yrityksen arkeen helpottuu. Ohjelman puitteissa yritys voi suorittaa kestävän matkailun kehittämispolun, jossa se dokumentoi vastuullisuustekojaan Visit Finlandin verkkoalustalle. Kaikki vaiheet hyväksytysti suorittanut yritys saa käyttöönsä STF-merkin, jolla viestitään kansainvälisille matkailijoille ja matkailutoimialalle kestävästä toiminnasta. 

Hawkhill oli yksi ensimmäisistä yrityksistä, jotka suorittivat ohjelman sen lanseerauksen jälkeen vuonna 2020.

– Ohjelma on auttanut meitä huomioimaan vastuullisuuden laajasti ja kokonaisvaltaisesti. Työkalupakkiin kuuluu muun muassa koulutuksia sekä kestävän matkailun e-opas, jossa painotetaan ilmastonäkökulmien lisäksi esimerkiksi sosiaalisen vastuullisuuden, inklusiivisuuden ja esteettömyyden näkökulmia, sanoo Hawkhillin yrittäjä Annu Huotari.

 Annu HuotariAnnu Huotarin mukaan yrityksen vastuullisuusteoista viestiminen on uskottavampaa, kun vaikutukset ovat mitattavissa ja virallisen tahon todentamia.


Kunnianhimoisia vastuullisuustavoitteita

Huotarin mukaan korona-aika herätti viimeisetkin suomalaiset kiinnittämään huomioita kestävyyden teemoihin. Yrityksellä on myös iso asiakaskunta Keski-Euroopassa, jossa vastuullisuus on perinteisesti ohjannut matkailualan asiakkaiden valintoja.

–Yrityksen vastuullisuusteoista viestiminen on uskottavampaa, kun vaikutukset ovat mitattavissa ja virallisen tahon todentamia. Yhä useampi asiakas valitsee STF-merkinnän saaneen ja vastuullisen yrityksen. Tuommekin nettisivuillamme laajasti esiin vastuullisuuden eri teemoja, Huotari kertoo.

Hawkhill valitsi vastuullisuuden yhdeksi tärkeimmäksi arvokseen jo vuonna 2019, jonka jälkeen yritys on aktiivisesti kehittänyt toimintaansa esimerkiksi vähemmän päästöjä synnyttävään suuntaan. Kunnianhimoisena tavoitteena on tehdä toiminnasta hiilinegatiivista omin toimin ja ajan myötä kompensoida kaikki yrityksen päästöt perustamisvuodesta 1963 lähtien.

Visit Finland tärkeä yhteistyökumppani

Yritys on tehnyt tiiviisti yhteistyötä Business Finlandiin kuuluvan Visit Finlandin kanssa.

– Saimme paljon hyviä käytännön vinkkejä, ja toisaalta Visit Finland on ottanut meiltä tulevia kehitysehdotuksia huomioon. Teemme mielellämme aktiivisesti yhteistyötä myös tulevaisuudessa ja haluamme omalla esimerkillämme olla kehittämässä Suomea maailman vastuullisimmaksi matkailukohteeksi, Huotari kertoo.

Vastuullisuus lisää myyntiä

Visit Finlandin  suuraluepäällikön Hanna Muoniovaaran mukaan matkailijat kiinnittävät yhä enemmän huomioita matkakohteiden vastuullisuuteen. Suomalaiset yritykset voivat hyötyä tästä tuomalla vastuullisuusteemoja vahvemmin esiin omassa toiminnassaan ja viestinnässään.

– Vastuullisuusteot ja viestintä näkyvät yrityksissä lisääntyneenä myyntinä. STF-merkin avulla Visit Finland auttaa yrityksiä kehittämään toimintaansa jatkuvasti vastuullisempaan suuntaan. Järjestämme aiheesta esimerkiksi erilaisia tilaisuuksia ja tapahtumia, Muoniovaara sanoo.

STF-merkin suorittaneet yritykset listataan myös Visit Finlandin nettisivuilla, ja Visit Finland järjestää erityisesti merkin suorittaneille tarkoitettuja myyntitapahtumia.

– Suomalaiset matkailualan yritykset ovat maailman kärkeä vastuullisuusteemojen saralla. Visit Finland tuo aktiivisesti tätä osaamista esiin esimerkiksi erilaisissa tapahtumissa ympäri maailmaa, Muoniovaara sanoo.

Tutustu Visit Finlandin vastuullisuussivuihin