CleanWeb

2016-2018

CleanWebistä skaalautuvaa cleantech-liiketoimintaa

Digitaalisuus ja kuluttajalähtöiset liiketoimintamallit luovat cleantech-yrityksille kasvua ja taloudellista kilpailukykyä.

Ohjelman kuvaus

#Cleantech yleistyy, ja mobiiliteknologia antaa mahdollisuuksia uusien liiketoimintamallien hyödyntämiseen. Tulevaisuuden menestyjiä ovat ne, jotka tarjoavat asiakkaille tuotteen lisäksi digitaalisia palveluita. Edessä on harppaus seuraavalle tasolle, jolla cleantechistä jalostuu CleanWeb. Kuluttajamarkkina cleantechissä kasvaa, ja asiakkaiden tarpeisiin haetaan kokonaisratkaisuja ja palveluja.

Ohjelman tavoitteet

CleanWeb-ohjelman tavoitteena oli synnyttää nopeasti skaalautuvaa cleantech-liiketoimintaa ja nopeuttaa alan pk-yritysten pääsyä markkinoille.

Ohjelma halusi uudistaa cleantech-yrityskenttää kilpailukykyiseksi kasvualaksi hyödyntämällä digitaalisuutta, uusia innovaatioita ja toimintatapoja. Ohjelma pyrki myös lisäämään cleantech yritysten ja erityisesti kuluttajamarkkinoilla toimivien yritysten osaamista asiakashyödyn konkretisoinnista sekä viestimään tehokkaammin omista ratkaisuista. Ohjelma viesti aktiivisesti pk-yritysten kilpailukyvyn kehittymisestä. 

Ohjelman painopisteet

  • digitaalisuus
  • kuluttajaliiketoiminta
  • kiertotaloutta edistävät ratkaisut
  • yritysten USA:n markkinoille pääsyn edistäminen

CleanWeb-palvelut

CleanWeb-ohjelma pyrki avaamaan ovia kotimaisiin ja kansainvälisiin verkostoihin ja yrityskiihdyttämöihin. Lisäksi järjestimme verkottumistilaisuuksia, sparrausta ja koulutusta. Ohjelman kautta tarjotaan rahoitusta cleantech-alan ratkaisuille.

  • ovet auki maailman parhaisiin yrityskiihdyttämöihin
  • matchmaking-tapahtumia ja verkostoja
  • sparrausta ja koulutusta (muun muassa NABC training ja How to Attract Inverstors workshop)
  • rahoitusta cleantech ratkaisujen kehittämiseen sekä pilotointiin ja demonstrointiin 
  • Team Finland -palveluita ja kansainvälisiä verkostoja

Rahoitus

CleanWeb-ohjelma tarjoasi rahoitusta aihepiiriin liittyville projekteille. Hankkeiden rahoittamiseksi olivat käytössä kaikki Business Finlandin rahoitustyökalut.

Cleanweb-ohjelman rahoituksen painopisteenä olivat erityisesti hankkeet, joissa digitaalisuutta hyödyntämällä kasvatetaan yritysten kilpailukykyä. Ohjelma tarjosi rahoitusta myös hankkeille, joilla yritykset tavoittelevat kansainvälistymistä. Nämä hankkeet voivat sisältää esimerkiksi markkina- ja kilpailijakartoituksia, market entry -suunnitelman laadintaa, kiihdyttämötoimintaan osallistumista tai kv-pilotteja ja demoja.

Rahoitusta oli haettavissa myös kuluttajaratkaisujen asiakasymmärryksen kasvattamiseen, palvelumuotoilun hyödyntämiseen sekä brändin kehittämiseen. 

  

 Kiitorata USA:n markkinoille

Runway to US 

USA:n markkina tarjoaa loistavia mahdollisuuksia suomalaisille cleantech- ja kiertotalousyrityksille. Maailman viidenneksi suurimmalla talousalueella Kaliforniassa tehdään juuri nyt suuria investointeja puhtaisiin ratkaisuihin ja uusille innovaatioille on paljon kysyntää.

Business Finland tarjosi vuonna 2018 yrityksille räätälöityjä palveluja ja sparrausta, joilla parannetaan valmiuksia päästä USA:n markkinoille. 

Kokemuksia USA:n markkinoille menosta

Boldan vie suomalaista putkiremonttiosaamista maailmalle

Suomen johtava putkiremonteissa käytettäviä sujutustarvikkeita ja ratkaisuja toimittava Boldan, on yksi Business Finlandin Cleanweb-ohjelmasta tukea saaneista kasvuhakuisista yrityksistä, jotka valittiin viime syksynä Los Angelesin LACI-kiihdyttämöön sparraukseen saamaan valmennusta USA:n markkinoille menoon. Puolessa vuodessa yritys on triplannut henkilöstön määrän ja toimipisteitä on perustettu Floridaan ja Singaporeen. Lue lisää >>

Miksi USA:n markkinoille?

Kysyimme USA Bootcamp:iin kesäkuussa 2018 osallistuneilta yrityksiltä, miksi he tähtäävät juuri USA:n markkinoille. Katso yritysten näkemyksiä ja kokemuksia USA:n markkinoille menosta videoilta. 

 

Kiitoradan tapahtumien materiaalit

Boost your growth and sales in USA 1.6.2018

BootCamp 28.-29.5.2018 

Boostia cleantech- ja kiertotalousyritysten kansainvälistymiseen ja myyntiin 7.2.2018

Väyliä USA:n markkinan haltuunottoon   

Nevada

Nevada tarjoaa sijaintinsa puolesta oivallisen portin Kalfornian massiivisille cleantech-markkinoille. Nevadan osavaltion suurin kaupunki Las Vegas on puolestaan tunnettu USA:n data hubina. Myös verotuksen puolesta Nevada tarjoaa suotuisan bisnessympäristön. Business Finlandin tavoitteena on viedä suomalaisia cleantech-yrityksiä tutustumaan Nevadan tarjoamiin markkinamahdollisuuksiin. Waterstart  on esimerkki Nevadassa toimivasta innovaatiokehittäjästä vesisektorin yrityksille, joka tarjoaa muun muassa pilontointimahdollisuuksia. Jos olet kiinnostunut Nevadan tarjoamista markkinamahdollisuuksista, ota yhteyttä:

Head of Cleantech Industry Ilkka Homanen, Business Finland, ilkka.homanen@businessfinland.fi, + 358 44 577 4430 
 

Asiantuntijamme apunasi maailmalla

Suomessa toimivat Business Finlandin asiantuntijamme auttavat valmistautumisessa, ja USA:ssa toimivat kansainvälisen liiketoiminnan asiantuntijamme avaavat yrityksellesi ovia markkinoille. Heillä on verkostoja, potentiaalisiin asiakkaisiin, kumppaneihin, rahoittajiin sekä paikallisiin yrityskiihdyttämöihin.  Ota yhteyttä asiantuntijoihimme: 

  • Aki Luukkainen, kansainvälisen liiketoiminnan asiantuntija, Los Angeles (siirtynyt muihin tehtäviin)
  • Veijo Komulainen, kansainvälisen liiketoiminnan asiantuntija, New York, veijo.komulainen (at) formin.fi

Katso Akin ja Veijon vinkit USA:n markkinoille menoon:


Kansainväliset kiihdyttämöohjelmat

Osallistumalla ulkomaiseen kiihdyttämöohjelmaan voit nopeuttaa USA:n markkinoille menoa, validoida asiakastarvetta ja rakentaa bisnestä kohdemarkkinalla. Lue lisää kansainvälisistä kiihdyttämöohjelmista.

 
Cleantech sales week

Viikon matka Los Angelesiin ja San Diegoon tähtää yritysten myynnin edistämiseen USA:ssa. Sekä yksityisiä että julkisia potentiaalisia asiakkaita tavataan Kalifornian alueella sekä muilla valituilla alueilla USA:ssa. Matkoja järjestetään vuosittain.

Katso, mitä ovia Cleantech Sales Week voisi avata sinun yrityksellesi:

GAP-ohjelma

GAP-ohjelma tarjoaa market entry -suunnitelman USA:n markkinoille. Global Access -ohjelman puolen vuoden tiiviin työskentelyjakson aikana yritykselle laaditaan kansainvälinen market entry -suunnitelma. Suunnitelman laatii jokaiselle yritykselle erikseen räätälöity tiimi UCLA:n MBA-tutkintoa suorittavia ammattilaisia. Lisätietoa: Teemu Varonen teemu.varonen (at) businessfinland.fi

 
Amcham

Acham on kansainvälinen bisnesyhteistö, joka auttaa kansainvälistymisessä muun muassa USA:n markkinoille. 


Työkaluja asiakasymmärryksen kasvattamiseen

Asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen on oleellista hyvän palvelun ja tuotteen kehittämisessä sekä onnistuneessa markkinoinnissa. Näistä materiaaleista ja tutkimuksista saat apua asiakasymmärryksen kasvattamiseen.

Pienten ja isojen yritysten yhteistyöstä vauhtia kasvuun: 


Tapahtumat

Tapahtumakalenteri

 

Cleanweb ohjelman tuloksia

CleanWeb-ohjelman tavoitteena oli synnyttää nopeasti skaalautuvaa cleantech-liiketoimintaa ja nopeuttaa alan pk-yritysten pääsyä markkinoille. Ohjelma pyrki uudistamaan cleantech-yrityskenttää kilpailukykyiseksi kasvualaksi hyödyntämällä digitaalisuutta, uusia innovaatioita ja toimintatapoja. Ohjelman sloganin ”Scale and Profit” mukaisesti, ohjelmassa aktivoitiin ja sparrattiin yrityksiä pääasiallisena tavoitteena nopeuttaa cleantech-alan pk-yritysten skaalaamista kansainväliseksi. Erityisenä fokuksena oli USA:n markkina. CleanWeb-hankkeita rahoitettiin yhteensä noin 26 miljoonalla eurolla. Tässä hallituksen kärkihanke­rahoituksella oli merkittävä rooli.

CleanWeb-ohjelmassa kokeiltiin Tekesin perinteisten rahoituspalvelujen rinnalla kansainvälistymiseen keskittyneitä palveluita, joissa tavoitteena oli alkuvaiheessa yritysten perusosaamisen ja –kyvykkyyksien kehittäminen Suomessa ja myöhemmässä vaiheessa kohdemarkkinakontaktien hyödyntäminen liiketoiminnan skaalaamiseksi. Tässä ohjelma teki yhteistyötä Finpron ja Team Finland -verkoston kanssa. Keskeisimpinä kontakteina USA:ssa toimivat ulkoministeriön asiantuntijat Aki Luukkainen Los Angelesissa ja Veijo Komulainen New Yorkissa.

Ohjelmassa autettiin yrityksiä luomaan kontakteja USA:ssa toimiviin kiihdyttämöihin sekä verkotettiin yrityksiä globaaleihin yritys- ja sijoittajaverkostoihin kuten Globaliin ja Euroopan Cleantech Forumiin sekä Nordic Innovation Acceleratoriin, NIA:an. CleanWeb-ohjelman tärkeimpiin sidosryhmiin ja kumppaneihin kuuluivat edellämainittujen lisäksi Amcham Finland, Gate2Growth, Exact Innovation, Los Angeles Cleantech Incubator, Network for Global Innovation (NGIN), Kasvun Roihu Oy, Ite wiki Oy, Demos Helsinki ja Yrityskummit ry.

CleanWeb-ohjelman keskeisimpänä tuloksena voidaan pitää huomioita, joilla kansainvälistymistä ja erityisesti USA:n markkinoille menoa voidaan nopeuttaa:

  • USA on iso valtio ja markkina, josta liiketoimintamahdollisuuksia voi löytyä ja kannattaa etsiä eri osavaltioista. Osavaltioiden väliset erot tulee huomioida mm. regulaationäkökulmasta.
  • Sekä avainresurssien että oman tarjonnan fokusoiminen ovat avaintekijöitä menestykseen. Avainresurssin täytyy olla asiakasrajapinnassa, jossa testataan asiakastarvetta. Tarjontaa, myyntiä ja markkinointia muokataan asiakasrajapinnasta saadun palautteen perusteella, jolloin oman tarjonta fokusoituu asiakaskunnalle sopivaksi.
  • Bisneskommunikointi, ‘customer discovery’ ja pitchaus ovat erittäin tärkeitä taitoja, joita on välttämätöntä kehittää markkinoille menon nopeuttamiseksi, sillä isolla markkinalla, jossa on paljon kilpailua, erityisesti pienen toimijan tulee pystyä tehokkaasti kommunikoimaan ratkaisunsa hyödyt sitä oletettavasti tarvitsevalle käyttäjälle. Yritykset eivät välttämättä tunnista tarvetta kyseisten taitojen kehittämiseen. Kehitystarvetta Business Finlandin kannattaa tuoda esille aktiivisesti.
  • Pitkäjänteiseen myynti- ja markkinointityöhön tulee panostaa erityisen vahvasti, samalla huomioiden, että myynti- ja markkinointi täytyy modifioida kulloiseenkin kohdemarkkinaan sopivaksi. Markkinaymmärrys on välttämätön, jotta myynti- ja markkinointi voidaan modifioida asiakaskuntakohtaisesti.
  • Yritysten tulee muodostaa ja kasvattaa näkyvyyttä uudella markkinalla esimerkiksi digitaalisia kanavia hyödyntäen. Näkyvyyden kasvattaminen kannattaa ajoittaa niin, että se kantaa markkinoille hakeuduttaessa.
  • Markkinoille menon vaiheeseen yritykset kokevat tarvitsevansa enemmän rahoitusta kuin mitä tällä hetkellä on tarjolla.
  • Paikalliset kontaktit eli kumppaniyritykset/-toimijat, jotka toimivat samalla alalla, ovat toiminnan aloittamisen kannalta erittäin tärkeitä, sillä niitä vaaditaan uskottavuuden takaamiseksi.
  • USA:ssa sijaitseva ensimmäinen referenssi on koettu erittäin tärkeäksi toiminnan kasvattamisen näkökulmasta, sillä esimerkiksi vain suomalainen referenssi ei luo vielä vaadittavaa uskottavuutta.
  • Kansainvälistymään valmiit yritykset kokevat, että käytännön tietotarpeisiin (muun muassa verotus, tullimaksut, lainsäädäntö, rekrytoinnit, yrityksen perustaminen) he eniten tarvitsevat vastauksia kansainvälistymisen alkuvaiheessa. Yleinen bisneskulttuuriin, myyntiin ja markkinointiin tai markkinoihin liittyvä informaatio ei ole yhtä hyödyllistä kansainvälistymisen alkuvaiheessa.
  • Muilta markkinoille päässeiltä yrityksiltä kannattaa hakea benchmarkingia. Muiden yritysten kokemuksilla on koettu olevan merkittävä vaikutus toiminnan suuntaamiseen ja fokusoimiseen.
  • Merkittävästi USA markkinaspesifistä tietoa on olemassa digitaalisissa kanavissa kaikkien hyödynnettävissä. Yritysten kyky hyödyntää olemassa olevaa tietoa vaihtelee.
  • Yritykset kokevat, että henkilökohtainen sparraus ja coachaus ovat kaikkein tärkeimpiä markkinoille menovaiheessa. Parhain sparraaja on itse kohdemarkkinalla toimiva laajan verkoston omaava asiantuntija.

Ulkoministeriön kansainvälisen liiketoiminnan asiantuntijat USA:ssa Aki Luukkainen ja Veijo Komulainen kertovat tällä videolla, miten yrityksen kannattaa fokusoida tekemisiään kansainvälistyessään USA:han.

Ohjelman viestintää

Ohjelman tuloksista viestittiin aktiivisesti Business Finlandin sivuilla julkaistujen blogien, uutisten ja asiakascasejen kautta. Näitä jaettiin twitterissä ja Linkedinissä sekä uutiskirjeen välityksellä. Alla on koottuna Business Finlandin sivuille viedyt materiaalit linkkeineen (vuodelta 2018). Osa artikkeleista julkaistiin vanhoilla Tekesin sivuilla, mutta niihin ei ole tässä linkkejä.

Blogit

 

Asiakascaset

Uutiset

  • 21.6. 2018 Kasvuhakuiset yritykset hakivat oppia USA:n markkinoille menoon
  • 12.3.2018: Käsikirjasta vinkit pk-yrityksille kansainväliseen kasvuun 
  • 29.1.2018: Hae rahoitusta cleantech-, bio- ja kiertotalousratkaisujen kehittämiseen
  • 27.2. 2018 Teknologiavientiä edistetään digitaalisen median keinoin
  • 15.11.2017 Ympäristöasiat pakottavat yritykset uudistumaan - businessnäkökulma edellä kuitenkin
  • 3.11.2017 Onko sinulla pieni yritys, mutta suuri ratkaisu, joka tekee kuluttajan arjesta kestävää? Fiksu arki -yrityskilpailu etsii juuri sinua!
  • 23.10.2017 Cleantech-ideat innovaatioiksi - hae rahoitusta nyt
  • 28.9.2017 Neljän miljoonan asukkaan Fresnossa tarvitaan suomalaista cleantechiä
  • 14.8.2017: Haluatko USA:n markkinoille?
  • 19.6.2017 Outi Suomesta Cleanweb ohjelman päällikkö
  • 11.5.2017 Cleantech toimijat kokoontuivat Helsinkiin
  • 11.4.2017 Älyä energiankulutukseen optimoinnilla ja automaatiolla
  • 3.4.2017 Ovet auki Kiinan cleantech markkinoille
  • 21.3.2017 Cleantech Venture Dayhin osallistuneilla kasvuyrityksillä menee kovaa - viime vuonna noin 100 miljoonan euron edestä sijoituksia cleantechiin
  • 14.3. 2017 Uusi team Finland uutiskirje biotalous ja cleantech- alan yrityksille
  • 9.2.2017 Cleanweb aamuklinikka tarjosi katsauksen pk-yritysten rahoitusmahdollisuuksiin 
  • 13.1.2017: Suomalaisia digi-cleantech-yrityksiä sparrataan kasvuun Los Angelesissa
  • 2.12.2016 Tekesin pikatreffit Slushissa yhdistivät cleantech-yrityksiä
  • 4.10.2016 Digitaalisuus mullistaa cleantechin
  • 7.6.2016 Kansainväliseen cleantech-kilpailuun etsitään Suomen parhaita kasvuyrityksiä

Ota yhteyttä

Ohjelmapäällikkö
Outi Suomi

+358 50 5577 699
outi.suomi (at) businessfinland.fi

Ohjelmakoordinaattori
Paula Eskola

+358 40 555 2961
paula.eskola (at) motiva.fi

CleanWeb-ohjelman tiimi