Vilka kommunikationskostnader kan godkännas för projektet?


Endast kommunikationskostnader som anges i projektplanen och som uppfyller finansieringsvillkoren, är nödvändiga för projektets genomförande och är rimliga kan godkännas för projektet. Kommunikationskostnader kan till exempel vara relaterade till spridning av forskningsresultat, exempelvis vid en vetenskaplig konferens, vilket då räknas som kostnader för tillämpad forskning. De kan också vara relaterade till förberedelser för kommersialisering, där kommunikationen om projektet och dess resultat syftar till nätverkande och identifiering av potentiella kunder och finansiärer.

I sådana fall kan godkända kostnader för projektet vara exempelvis videor, webbplatser eller till och med podcasts, så länge dessa inte är en del av mottagarorganisationens allmänna kommunikation. Kostnader som inte är stödberättigade inkluderar kostnader för ekonomisk verksamhet, varumärkesbyggande och marknadsföringsmaterial (t.ex. brevpapper, logotyper, kläder, pennor osv.).

I all kommunikation om projektet ska det alltid anges att Business Finland är finansiären.