Blogg 10.03.2025

Ny finansiering från Business Finland: Utnyttja kreativitet, designtänkande och digital design för att utveckla ditt företag

Business Finland uppmuntrar alla företag att utnyttja experter inom kreativa branscher, designtänkande och digital design i sina utvecklingsprojekt. Det finns en särskild finansiering för detta ändamål, där ett litet eller medelstort företag kan få ett bidrag på 35 procent för sitt utvecklingsprojekt i stället för det vanliga lånet på 50 procent. För forskningsprojekt inom företag är bidraget 50 procent och för stora företag 40 procent.
Skribenten
Aija Kalander

Account Manager, Business Finland
aija.kalander (at) businessfinland.fi

Finansieringen riktar sig till kreativa branscher, till exempel producenter av innehåll som ska reproduceras och kreativa tjänster samt evenemangsbranschen, men även till företag inom andra branscher som använder sig av kreativa branscher och exempelvis använder kompetens inom (digital) tjänste- och upplevelsedesign, design för cirkulär ekonomi, designtänkande eller marknadsföring i sina utvecklingsprojekt.

För projekt hos företag i andra sektorer krävs att kompetens inom kreativa branscher används i dem. De kreativa tjänster som ska köpas måste utgöra minst 40 procent av kostnadsberäkningen och vara kopplade till genomförandet av den lösning som ska utvecklas i projektet på ett förnyande sätt.

Fördelarna med kreativitet, designtänkande och digitalisering

Enligt Näringslivets forskningsinstitut är svag produktivitetstillväxt en av våra största utmaningar. Det beror på underutnyttjande av immateriella investeringar och digitalisering. Idag härrör en allt större del av värdet på produkter och tjänster från immateriella tillgångar som varumärke (kundupplevelse), immateriella rättigheter eller marknadsföring.

Kreativitet i kombination med digitalisering är ett effektivt sätt att skapa nya djärva öppningar för radikala innovationer och även stimulera framväxten av immateriella innovationer. Som exempel på detta:

  • Designtänkande, som fokuserar på användarcentrerad problemlösning och innovation. Det kan leda till nya tjänster, varumärken och digitala nyttigheter, som är immateriella tillgångar.
  • Design för cirkulär ekonomi, med tonvikt på hållbarhet och återanvändning av material. Detta kan skapa nya (digitala) affärsmodeller och processer som tillför immateriellt värde.
  • Digital design, där man använder digitala verktyg och tekniker för att utveckla kreativa lösningar. Detta kan leda till digitala innovationer som mjukvara, applikationer och onlinetjänster.

Alla dessa är kund- och användarcentrerade metoder som fokuserar på problemlösning och innovation. Nyckeln är att på djupet förstå kundernas behov och upplevelser och att skapa lösningar som tillgodoser dessa behov. Användare, influerare och de som fattar köpbeslut tänker, upplever och känner – beslut fattas med känslor och motiveras med förnuft. En vinnande kundupplevelse baserar sig inte på produkten, tjänsten eller tekniken, utan på det intryck som kunden får vid användningstillfället.

Samarbete med kreativa experter kan i bästa fall leda till den typ av radikala innovationer som Finland är i desperat behov av. Välkända företag som Apple, Uber och Netflix, och även Wolt, kombinerar tekniskt kunnande och innovativ service för att skapa en upplevelse som vinner kundernas hjärtan.

Den gröna omställningens möjligheter som exempel

I vilken typ av utvecklingsprojekt kan ett finskt verkstadsföretag, hälsoteknikföretag, varumärke eller turistföretag dra nytta av kreativa branscher, digital design och designtänkande? Här är några exempel, kopplade till den europeiska gröna given (Green Deal), som ger intressanta forskningsfrågor som utmanar kreativt tänkande och idéer till produktutvecklingsprojekt för alla företag, oavsett bransch.

Möjligheter till innovation finns t.ex. i framtida kundorienterade och hållbara (digitala) affärsmodeller som betonar ansvarsfull tillverkning, återvinning och reparerbarhet under produktens hela livscykel. Det finns också möjligheter till innovation inom områden som att förbättra transparensen och spårbarheten för produkter och tjänster, från inköp av råmaterial till tillverknings- och distributionsprocesser och korrekt avfallshantering i slutet av livscykeln.

Den gröna omställningen är ett utmärkt exempel på ett område som kräver en delvis radikal förnyelse av produkter, tjänster och processer inom alla branscher.

Ta kontakt

Jag hoppas att ovanstående har gett dig nya idéer för ditt företag och din bransch! Läs mer om hur du ansöker om finansiering för de kreativa branscherna, följ instruktionerna på webbplatsen och kontakta oss gärna per e-post.

Läs mer om forsknings- och utvecklingsfinansieringen för utnyttjande av de kreativa branscherna