Investeringsstöd för cirkulär ekonomi
Finansieringen är avsedd för företag som är verksamma i Finland och ska användas för sådana investeringar i cirkulär ekonomi som förbättrar nivån på miljöskyddet över EU:s normer eller ökar återvinningen av avfall genom lösningar som överskrider den nuvarande tekniska utvecklingsnivån.
Cirkulär ekonomi är en verksamhetsmodell där man siktar på tillväxt enligt principerna för hållbar utveckling. Cirkulationen av material står i centrum för cirkulär ekonomi, eftersom den har kopplingar till betydande miljöeffekter och även betydande affärsverksamhet inom olika sektorer.
Det centrala målet för cirkulär ekonomi är att hålla kvar produkterna och materialen samt deras värde i det ekonomiska kretsloppet så länge som möjligt. Effektiviteten förbättras och värdet ökar när materialen och produkterna planeras och tillverkas för att hålla länge och kunna återanvändas, och när olika tjänster kan kopplas till dem.
Syftet med cirkulär ekonomi är att förändra de traditionella verksamhets- och produktionssätten samt erbjuda möjligheter för företag som anpassar sig till förändringar och satsar på nya verksamhetssätt. Grön tillväxt kan bestå av helt ny affärsverksamhet och skapa nya företag, men möjligheter finns också inom traditionell energi- och resursintensiv industri.
Det finns för närvarande ingen finansiering tillgänglig.
För vem?
Finansieringen är avsedd för företag som är verksamma i Finland . Det ska användas för sådana investeringar i cirkulär ekonomi som förbättrar nivån på miljöskyddet över EU:s normer eller ökar återvinningen av avfall genom lösningar som överskrider den nuvarande tekniska utvecklingsnivån. Genom de investeringar i cirkulär ekonomi som finansieras främjas utvecklingen av cirkulär ekonomi i Finland.
Finansiering kan beviljas till företag av alla storlekar som är registrerade i Finland och vars investeringar skapar förutsättningar för cirkulär ekonomi och grön tillväxt samt tillväxt i affärsverksamheten och ökad sysselsättning. För att få finansiering måste företaget
- genom sin investering sträva efter att förändra traditionella verksamhets- och produktionssätt för att främja cirkulär ekonomi och grön tillväxt
- ha som mål att göra investeringar i cirkulär ekonomi i Finland, som möjliggör tillväxt i affärsverksamheten och antalet arbetsplatser i Finland och/eller internationell
- ha ekonomiska förutsättningar att täcka egenfinansieringsandelen för investeringen samt för en kontinuerlig ekonomisk affärsverksamhet. Stöd för olönsam affärsverksamhet är inte motiverat med tanke på nationalekonomins intressen, företagsverksamhetens effektivitet eller fungerande konkurrens.
Vad kan man göra med finansieringen? Vilka behov uppfyller den?
Finansiering kan beviljas för investeringar i Finland, som har betydande miljöeffekter. Investeringarna ska öka cirkulationen av material, skapa förutsättningar för helt nya typer av affärsmodeller inom cirkulär ekonomi samt främja tillväxt i affärsverksamheten och ökning av sysselsättningen inom olika sektorer i Finland och/eller internationellt. För att en investering ska kunna finansieras måste den direkt bidra till att öka återvinningen eller till överskridande av miljönormerna.
Finansiering kan beviljas för
- Investeringar som anknyter till industriellt byggande (exempelvis projekt där man investerar i ny teknik för cirkulär ekonomi, en innovativ anläggning för cirkulär ekonomi eller en konvertering av en anläggning för cirkulär ekonomi)
- Investeringar som förbättrar den cirkulära ekonomin inom affärsekosystem (t.ex. innovativa gemensamma anläggningsinvesteringsprojekt för industriparker eller andra ekosystem)
- Digitala lösningar för att skapa en verksamhet som överskrider miljönormerna eller effektivisera och öka återvinningen av avfall (t.ex. lösningar där man med hjälp av digitala lösningar effektiviserar cirkulationen av material eller överskrider de rådande miljönormerna)
- Investeringar som berör återvinning och återanvändning av avfall (t.ex. investeringar i en innovativ anläggning eller produktionslinje som ökar eller effektiviserar återvinningen, och som används för att återvinna eller återanvända avfall från andra aktörer än stödtagaren)
Vad är finansieringen inte avsedd för?
Finansiering kan inte beviljas om
- Företaget är verksamt inom primärproduktion inom lantbruket eller inom fiske och vattenbruk (bl.a. förädling av eller handel med fisk och vattenbruksprodukter).
- Företaget inte finns i förskottsuppbördsregistret.
- Företaget har en skatteskuld för vilken den inte har en gällande betalningsplan.
- Företaget har betydande betalningsstörningar.
- Företaget har skulder under utsökning, för vilka den inte har en gällande betalningsplan.
- Företaget har förfallna skulder för tidigare Tekes-/Business Finland-lån.
- Företaget saknar förutsättningar för en kontinuerlig lönsam företagsverksamhet.
- Företaget uppfyllde den 31 december 2019 definitionen av ett företag i svårigheter. Finansiering kan dock beviljas till ett företag som inte var i svårigheter den 31 december 2019, men som mellan den 1 januari 2020 och den 30 juni 2021 blev ett företag i svårigheter.
Det är inte ändamålsenligt att bevilja investeringsstöd om det är möjligt att få stöd via något annat stödprogram. Projekt som anknyter till sparande av energi eller ökad användning av förnybar energi omfattas exempelvis av energistödet, och projekt som anknyter till återvinning av näringsämnen kan söka finansiering från NTM-centralernas försöksprogram för återvinning av näringsämnen. Dessutom har projekt som anknyter till tillvaratagande av koldioxid uteslutits från den ansökan som öppnar den 15 februari 2021.
Finansiering kan endast beviljas till företag som är verksamma inom Fastlandsfinland.
Vad kan finansieringen användas till?
Finansiering kan beviljas för investeringar genom vilka företaget överskrider unionens normer som tillämpas på dess verksamhet eller den nuvarande tekniska utvecklingsnivån. Vid behov avgörs vilka kostnader som berättigar till stöd genom en jämförelse av kostnaderna för den föreslagna investeringen med kostnaderna för ett alternativt projekt enligt unionens normer eller branschens tekniska utvecklingsnivå. Finansieringen kan användas för arbete som utförs under projektet, som orsakas av
1) anskaffning och installation av maskiner och utrustning
2) anskaffning av immateriella rättigheter
3) anskaffning av material eller tillbehör som behövs för byggande, reparation eller utvidgning av byggnader eller konstruktioner, eller anskaffning av utrustning som anknyter till dem, planering eller löner
4) planering och byggande av datanätverk eller andra motsvarande nätverk eller anskaffning av utrustning för sådana eller anskaffning av användningsrättigheter som behövs för byggandet eller användningen av nätverken
5) ibruktagande av investering eller utbildning av den personal som behövs för driften av den
Finansieringen kan INTE användas:
- till investeringar som inletts redan innan ansökan lämnades in
- till kostnader som uppstod på grund av planeringen av investeringen och utarbetande av ansökan innan ansökan lämnades in
- till investeringar som inte förbättrar nivån på miljöskyddet (jämfört med unionens normer, om sådana finns) eller som inte överskrider branschens tekniska utvecklingsnivå
- om investeringen görs för att säkerställa att företaget följer unionsnormer som redan godkänts eller som inte ännu trätt i kraft. (Ett undantag är anskaffningar av ny transportmateriel eller anpassning av system i efterhand, om en anskaffning gjorts innan normerna trädde i kraft)
- till andra former av utnyttjande av avfall än återvinning och återanvändning
- till investeringar som endast ökar efterfrågan på återvinningsbart material utan att också öka insamlingen av material
- till obligatoriska kostnader som unionens lagstiftning förpliktigar till eller till normala kostnader för affärsverksamheten
Finansieringens belopp och företagets egen finansiering?
Finansieringen beviljas i form av stöd. Dess nivå fastställs från fall till fall utifrån de jämföringsberäkningar som fås från kunden, om tilläggskostnaderna för lösningarna som överskrider unionens normer eller branschens tekniska utvecklingsnivå inte kan specificeras separat från de totala investeringskostnaderna.
Maximala stödnivåer för extra investeringskostnader:
- små och medelstora företag 45 %
- stora företag (inkl. midcap) 35 %
Det maximala enskil stödbeloppet får inte överstiga 15 miljoner euro per företag och per projekt.
- Betalas mot de realiserade kostnaderna för investeringsprojektet på grundval av mellan- och slutrapporter samt -redovisningar.
- Betalas inte ut i förskott.
Finansieringen belastar inte företagets de minimis-kvot eller kvot för kommissionens tillfälliga stödprogram på 1 800 000 euro.
Godkända kostnader
Projektkostnader kan godkännas för den tid under vilken verktygen och tjänsterna används i projektet och direkt anknyter till investeringsprojektet. Godkända kostnader är
- lönekostnader
- lönebikostnader
- tjänster som köps utifrån
- material och tillbehör
- inköp av utrustning
Kostnader för den revisorsrapport som skickas in tillsammans med slutrapporten för projektet kan även godkännas som köpt tjänst.
Endast rimliga kostnader som är nödvändiga för projektet godkänns.
Om investeringsprojektet finansieras genom leasing, delbetalningar eller på motsvarande sätt, kan högst de kostnader som motsvarar inköpspriset för anskaffningen godkännas. Kostnader för bruksleasing godkänns inte, utan egendomen ska efter finansieringsleasingperioden övergå i stödtagarens ägo.
Om stödtagaren är momsskyldig är den moms som hör till kostnaderna inte en godkänd kostnad.
Till de godkända kostnaderna hör inte exempelvis stödtagarens allmänna kostnader och resekostnader, kostnader för försäljning och marknadsföring, kostnader för normal verksamhet, bank- och finansieringskostnader eller kostnader för upprättande av avtal.
Hur ansöker man om finansieringen?
Finansieringen söks med ansökan Investeringsstöd för cirkulär ekonomi i Business Finlands e-tjänst.
I finansieringsansökan ska framgå vilken typ av normöverskridande lösning det gäller. I utredningen ska framgå vilka av Europeiska unionens normer den föreslagna investeringen överskrider och hurdan lösning med motsvarande kapacitet som skulle motsvara unionens normer eller branschens tekniska utvecklingsnivå. I ansökan ska kunden ge en utredning av projektets effekter i fråga om cirkulär ekonomi, klimat, innovationer och miljö. Kunden ska också berätta vad den kommer att göra om finansieringen inte beviljas. I ansökan ska också beskrivas hur investeringen påverkar investerarens affärsverksamhet och antalet arbetsplatser samt hurdana indirekta effekter på annan affärsverksamhet investeringen eventuellt kan ha.
I den obligatoriska projektplan som bifogas till finansieringsansökan ska ingå jämförande beräkningar av kostnaderna för den sökta investeringen och en jämförelseinvestering för fastställandet av den del av kostnaderna som berättigar till stöd, om inte kostnaderna för den extra del som berättigar till stöd kan specificeras separat från den totala investeringen.
I projektplanen ska också ingå lönsamhetsberäkningar för de sökta investeringarna (utan stöd och med stöd) och vid behov för en jämförbar investering som motsvarar unionens normer eller branschens tekniska utvecklingsnivå.
I allmänhet gäller ett krav på internationalisering för projekt som finansieras av Business Finland. Gäller det också i det här fallet?
Genom finansieringen av investeringar i cirkulär ekonomi eftersträvas betydande miljöeffekter genom att öka cirkulationen av material samt främja affärsverksamhetens tillväxt och ökning av sysselsättningen inom olika sektorer i Finland och även internationellt. Ett företag som ansöker om investeringsstöd kan även verka endast på den inhemska marknaden. I ansökan ska ändå beskrivas hur investeringen påverkar investerarens affärsverksamhet och antalet arbetsplatser samt hurdana indirekta effekter på annan affärsverksamhet investeringen eventuellt kan ha.
Hur stora företag kan få finansiering från Business Finland, och inom vilka branscher?
Vi finansierar företag i alla storlekar som är registrerade i Finland och verksamma inom Fastlandsfinland, och som har ekonomiska förutsättningar att täcka egenfinansieringsandelen för investeringen samt för en kontinuerlig lönsam affärsverksamhet.
Kan kommunalt ägda bolag ansöka?
Ja. Alla företag som är registrerade och verksamma i Finland kan ansöka, oberoende av ålder, storlek och ägarbas.
Kan investeringen göras utomlands?
Nej. Investeringsstödet är avsett för investeringar i cirkulär ekonomi i Fastlandsfinland.
Kan ett företag få den här finansieringen om det också har andra pågående projekt som finansieras av Business Finland?
Ja.
Kan projekt som är gemensamma för flera företag få finansiering?
Projekt som är gemensamma för flera företag kan finansieras enligt övervägande. I gemensamma projekt måste alla stödtagare förbinda sig till genomförandet av projektet i sin helhet. De kan alltså inte bara vara parter som producerar tjänster för projektet. I ett gemensamt projekt ska parterna ha en gemensam projektplan, där respektive parts andel av projektet och kostnaderna beskrivs. Ett gemensamt projekt får inte kringgå lagstiftningen kring offentliga upphandlingar. Alla parter i det gemensamma projektet ska delta i administrationen av projektet och samordningen av aktiviteterna, om de inte har valt en aktör bland sig som sköter dessa saker. Alla parter lämnar in parallella ansökningar till Business Finland och är ansvariga gentemot beviljaren av stödet för all verksamhet inom projektet. Innan projektet inleds ska parterna ingå ett inbördes avtal enligt statsunderstödslagens 7 §, 3 moment. I avtalet avtalas bland annat om genomförandet av projektet och de olika parternas roll i det, finansieringsandelarna samt den interna och externa informationen om projektet. Om projektet blir föremål för återkrav är alla parter i projektet ansvariga.
Innehåller investeringsstödet de minimis-stöd eller stöd som ingår i kommissionens tillfälliga kvot på 1 800 000 euro?
Nej.
Hur bedömer Business Finland det sökande företagets ekonomiska situation? När kan finansiering inte beviljas?
Den ekonomiska situationen kontrolleras utifrån det senaste fastställda bokslutet och andra relevanta ekonomiska uppgifter. Om det senaste bokslutet inte har skickats till Patent- och registerstyrelsen ska det skickas till Business Finland.
I bedömningen av företagets ekonomiska situation använder sig Business Finland även av utredningar om uppfyllandet av skyldigheter som tillhandahålls av Skatteförvaltningen och av Rating Alfa-information från Suomen Asiakastieto Oy.
Investeringsstödet för cirkulär ekonomi är inte avsett för företag som enligt EU:s definition befann sig i svårigheter den 31 december 2019. Till följd av en förordningsändring som gjordes i början av juli 2020 har dock företag som drabbats av svårigheter mellan den 1 januari 2021 och den 30 juni 2021 möjlighet att söka investeringsstöd. I sin bedömning av ansökan tillämpar Business Finland en helhetsbedömning och bedömer hur företagets ekonomiska situation som helhet påverkar förutsättningarna för en lönsam affärsverksamhet.
Vad är ett företag i svårigheter?
Business Finland följer Europeiska kommissionens definition, enligt vilken ett företag anses var i svårigheter om företaget
- förlorat över hälften av det tecknade aktiekapitalet på grund av ackumulerade förluster
- genomgår ett konkurs- eller saneringsförfarande eller
- fått så kallat räddnings- eller strukturförändringsstöd och ännu inte betalat tillbaka stödet eller
- överskrider eller underskrider vissa tröskelvärden (nettoskuldsättningsgrad och EBITDA).
Om företaget är under 3 år gammalt, anses det vara i svårigheter endast på basis av punkt 1.
För stora företag bedöms även punkt 4. Ett stort företag anses vara i svårigheter också om följande har varit fallet under de två senaste åren:
- företagets skuldsättningsgrad har varit över 7,5 och
- förhållandet mellan företagets rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) och nettofinansieringskostnaderna har varit under 1,0.
Om företaget varit i svårigheter enligt det senaste fastställda bokslutet, men situationen har åtgärdats efter detta, kan företaget visa att situationen har förbättrats genom att lämna in ett utlåtande från revisorn om situationen. I utlåtandet ska framgå att det inte är fråga om ett företag i svårigheter utifrån de kriterier som beskrivs ovan.
Kan ett företag som ansöker om finansiering ha skatteskulder?
Om den sökande har skatteskulder kan den få finansiering om den har ett avtal om ett betalningsarrangemang för skulden med Skatteförvaltningen. Finansiering kan inte beviljas till organisationer som har deklarationsförsummelser eller som inte finns i förskottsuppbördsregistret.
Hur mycket finansiering kan man få?
Finansieringen beviljas i form av stöd, vars nivå fastställs från fall till fall utifrån de jämförelseberäkningar som fås från kunden, om tilläggskostnaderna för lösningarna som överskrider unionens normer eller branschens tekniska utvecklingsnivå inte kan specificeras separat från de totala investeringskostnaderna.
Maximala stödnivåer för extra investeringskostnader: små och medelstora företag 45 %, stora företag (inkl. midcap) 35 %.
Det maximala enskil stödbeloppet får inte överstiga 15 miljoner euro per företag och per projekt.
Den sökande måste kunna bevisa för Business Finland att den har tillräcklig total finansiering för hela projekttiden. Eftersom Business Finlands finansiering i regel betalas ut i efterhand, måste mottagaren av finansieringen först kunna betala kostnaderna för projektet själv.
Vad kan finansieringen användas till?
Finansieringen är avsedd för sådana innovativa investeringar i cirkulär ekonomi som förbättrar nivån på miljöskyddet över Europeiska unionens normer och ökar återvinningen av avfall genom lösningar som överskriver nivån på den nyaste tekniken inom branschen.
Genom finansieringen av investeringar i cirkulär ekonomi eftersträvas betydande miljöeffekter genom att öka cirkulationen av material samt främja affärsverksamhetens tillväxt och ökning av sysselsättningen inom olika sektorer i Finland och även internationellt. För att en investering ska kunna finansieras måste den direkt bidra till att öka återvinningen eller till överskridande av miljönormerna.
Finansiering kan beviljas för investeringar i industriellt byggande, investeringar som förbättrar den cirkulära ekonomin i affärsekosystem, investeringar i byggande av digitala lösningar eller investeringar i återvinning och återanvändning av avfall.
Vad avses med cirkulär ekonomi?
Det centrala målet för cirkulär ekonomi är att hålla kvar produkterna och materialen samt deras värde i det ekonomiska kretsloppet så länge som möjligt. Effektiviteten förbättras och värdet ökar när materialen och produkterna planeras och tillverkas för att hålla länge och kunna återanvändas, och när olika tjänster kan kopplas till dem. Syftet med cirkulär ekonomi är att förändra de traditionella verksamhets- och produktionssätten samt erbjuda möjligheter för företag som anpassar sig till förändringar och satsar på nya verksamhetssätt. Grön tillväxt kan bestå av helt ny affärsverksamhet och skapa nya företag, men möjligheter finns också inom vår traditionella energi- och resursintensiva industri. Företagen har en nyckelroll för tillväxten, med vid sidan av produktionen kräver grön tillväxt också förändringar i konsumtionen. Stats-, region- och kommunförvaltningen skapar förutsättningar för grön tillväxt.
Vad avses med miljöskydd?
Enligt gruppundantagsförordningens definitioner avses med miljöskydd varje åtgärd som syftar till att avhjälpa eller förebygga skador på den fysiska miljön eller naturresurserna genom en stödmottagares egen verksamhet, att minska risken för sådana skador eller att främja en effektivare användning av naturresurserna.
Vad avses med affärsekosystem?
Med ett affärsekosystem avses ett nätverk där företag och offentliga aktörer samarbetar och skapar tjänster eller produkter som kompletterar varandra eller utvecklar produktionsresurser.
Vad avses med nyaste teknik?
Enligt definitionen i gruppundantagsförordningen avses med nyaste teknik en process i vilken det är ett ekonomiskt lönsamt normalt förfarande att använda en avfallsprodukt vid tillverkning av en slutprodukt. Begreppet nyaste teknik ska där det är lämpligt tolkas utifrån ett unionsperspektiv med hänsyn till den tekniska utvecklingen och den inre marknaden.
Vad avses med unionsnorm?
Med detta begrepp avses i gruppundantagsförordningens definitioner
a) en obligatorisk unionsnorm som anger den nivå som enskilda företag ska uppnå i miljöhänseende, eller
b) skyldigheten enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2010/75/EU (1) att använda bästa tillgängliga teknik och se till att utsläppen av förorenande ämnen inte är högre än de skulle vara vid tillämpning av bästa tillgängliga teknik
- för de fall där utsläppsnivåer som hänger samman med den bästa tillgängliga tekniken har fastställts i genomförandeakter som antagits i enlighet med direktiv 2010/75/EU kommer dessa nivåer att vara tillämpliga vid tillämpningen av denna förordning.
- Om dessa nivåer uttrycks i form av ett intervall ska den nivå där den bästa tillämpliga tekniken först uppnås tillämpas.
Vad avses med återvinning?
Enligt definitionen i gruppundantagsförordningen avses med återvinning varje form av återvinningsförfarande genom vilket avfallsmaterial upparbetas till produkter, material eller ämnen, antingen för det ursprungliga ändamålet eller för andra ändamål. Det omfattar upparbetning av organiskt material men inte energiåtervinning och upparbetning till material som ska användas som bränsle eller fyllmaterial.
Vad avses med återanvändning?
Enligt definitionen i gruppundantagsförordningen avses med återanvändning varje förfarande som innebär att produkter eller komponenter som inte är avfall återanvänds i samma syfte för vilket de ursprungligen var avsedda.
Vilken lagstiftning baserar sig finansieringen på?
Finansieringen baserar sig på statsunderstödslagen (688/2001), lagen om allmänna förutsättningar för stöd som beviljas för ekonomisk verksamhet (429/2016) samt statsrådets förordning om understöd som beviljas för främjande av cirkulär ekonomi och hållbar grön tillväxt (1197/2020).
Stödprogrammet för investeringar i cirkulär ekonomi grundar sig på artikel 36 och 47 i den allmänna gruppundantagsförordningen (kommissionens förordning genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget (EU) nr 651/2014 (EUOT L187 26.6.2014 s. 1)).
Vad kan finansieras enligt artikel 36?
Stöd som beviljas enligt artikel 36 ska göra det möjligt för stödtagaren att
- höja nivån på det miljöskydd som uppstår på grund av verksamheten genom att gå längre än vad som krävs enligt tillämpliga unionsnormer, oberoende av om det finns obligatoriska nationella normer som är strängare än unionsnormerna eller
- höja nivån på det miljöskydd som uppstår på grund av verksamheten, även i avsaknad av unionsnormer.
Stöd får inte beviljas om investeringar görs för att säkerställa att företagen rättar sig efter unionsnormer som redan har antagits men ännu inte trätt i kraft. Genom undantag från det ovanstående kan stöd beviljas för:
a) förvärv av nya transportfordon för väg-, järnvägs- och sjötransporter samt transporter på inre vattenvägar som uppfyller antagna unionsnormer, under förutsättning att förvärvet sker innan dessa normer träder i kraft och att de, när de väl blivit obligatoriska, inte gäller för fordon som köpts redan före detta datum;
b) eftermontering på befintliga transportfordon för väg-, järnvägs- och sjötransporter samt transporter på inre vattenvägar, under förutsättning att unionsnormerna ännu inte hade trätt i kraft när dessa fordon togs i bruk och att de, när de väl blivit obligatoriska, inte gäller retroaktivt för dessa fordon.
De stödberättigande kostnaderna ska vara de investeringsmerkostnader som behövs för att gå längre än de tillämpliga unionsnormerna eller för att nå en högre miljöskyddsnivå i avsaknad av unionsnormer. De kostnader som inte har ett direkt samband med uppnåendet av en högre miljöskyddsnivå ska inte vara stödberättigande.
Vad kan finansieras enligt artikel 47?
En investering som stöds enligt artikel 47 ska möjliggöra överskridande av nivån på den nyaste tekniken inom branschen.
Stödet är avsett för återvinning och återanvändning av avfall som produceras av andra aktörer än stödtagaren. Investeringar som anknyter till återvinning och återanvändning av stödtagarens eget avfall kan därmed inte stödas med stöd av denna artikel.
De återvunna eller återanvända material som hanterats skulle annars bortskaffas eller hanteras på ett mindre miljövänligt sätt. Lämpar sig inte för stöd för annan användning av avfall än återvinning.
De stödberättigande kostnaderna ska vara de investeringsmerkostnader som är nödvändiga för att genomföra en investering som leder till bättre eller effektivare återvinning eller återanvändning jämfört med en konventionell återanvändnings- och återvinningsprocess med samma kapacitet som skulle byggas i avsaknad av stöd.
Investeringen ska inte enbart öka efterfrågan på material som ska återvinnas utan att insamlingen av dessa material ökar.
Stödet får inte indirekt befria förorenarna från en börda som de bör bära enligt unionslagstiftningen, eller från en börda som ska anses utgöra en normal företagskostnad.
Kan kostnader för en genomförbarhetsundersökning (feasibility study) finansieras som ett så kallat förhandsutredningsprojekt?
Nej. Stödet är avsett för investeringsprojekt. Genomförbarhetsundersökningar och andra utredningar är inte godkända kostnader enligt förordningen. I samband med en investering kan dock en plan för genomförande av investeringen finansieras i enlighet med förordningen.
Godkänns intresseköp från företag som hör till den närmaste kretsen?
Köp av tjänster från koncern- och intresseföretag kan godkännas utan täckning. För att förverkliga täckningsfriheten ska koncern- eller intresseföretaget ordna projektbokföringen och arbetstidsuppföljningen enligt villkoren för finansieringen och redovisa sina egna kostnader för projektet med Business Finlands blankett.
Godkänns löner för ledningen, ägarna och familjemedlemmar?
Penninglöner som omfattas av förskottsinnehållning och som betalats för de personer som deltagit i projektet för deras effektiva arbetstid är godkända kostnader. Ledningens och administrationens löner är i regel allmänna kostnader, men när det utförda arbetet direkt riktas mot de utvecklingsåtgärder som definierats för projektet, kan lönekostnaderna även godkännas som projektkostnader. Allmänna kostnader godkänns inte i investeringsprojektet.
Vem kan lämna in ansökan?
Den som lämnar in en ansökan för ett investeringsprojekt inom cirkulär ekonomi ska ha underteckningsrätt i företaget. Detta är ett undantag från BF:s övriga finansieringstjänster.
Vilka bilagor ska bifogas till ansökan?
Till ansökan ska bifogas en separat projektplan (se de separata anvisningarna för projektplanen), med en närmare beskrivning av bland annat:
- mål, genomförande, resurser, tidtabell, kostnader och finansiering
- beräkningar av kostnaderna för den investering som söks och kostnaderna för en jämförbar investering enligt unionens normer eller branschens tekniska utvecklingsnivå för att fastställa den stödberättigade delen och stödets belopp, om inte kostnaderna för den extra del som berättigar till stöd kan specificeras separat från den totala investeringen och
- lönsamhetsberäkningar för den investering som söks (utan stöd och med stöd) och för en jämförbar investering i enlighet med unionens normer eller branschens tekniska utvecklingsnivå för bedömning av behovet av stöd.
Kan ansökan kompletteras?
Ansökan kan kompletteras i e-tjänsten, när den har registrerats i Business Finlands system. Tilläggsuppgifter ska inte skickas per e-post. Vi tar kontakt om vi behöver mer information för att kunna behandla ansökan.
Jag vill dra tillbaka ansökan, hur ska jag gå till väga?
Ansökan kan dras tillbaka innan ett beslut har fattats genom att skicka e-post till Business Finlands registratorskontor på adressen kirjaamo@businessfinland.fi. Skriv i meddelandets rubrikrad "Återkallande av ansökan xxxx/31/2020 Den sökande organisationens namn". (xxxx/31/2020=diarienummer) I meddelandefältet kortfattat: Vi drar tillbaka vår ansökan, Hälsningar N.N.
Hur lång är behandlingstiden för finansieringsansökan?
Vi strävar efter att behandla de inkomna ansökningarna under maj och juni. Ansökningarna är olika, och en del ansökningar kan kräva mer utredningsarbete som stöd för beslutet. Vi gör allt vi kan för att de sökande ska få sina finansieringsbeslut snabbt.
När ska ansökan lämnas in?
Stödet måste sökas från Business Finland innan projektet inleds.
Vad avses med inledande av projektet?
Som inledande av investeringsprojektet betraktas anskaffning av anläggningstillgångar, inledande av bygg-, ändrings- eller förbättringsarbete som finansieras med stödet samt fattande av bindande investeringsbeslut. I gruppundantagsförordningen avses med "inledande av arbetet" antingen inledandet av bygg- och anläggningsarbeten som avser investeringen eller det första bindande åtagandet att beställa utrustning eller ett annat åtagande som gör investeringen oåterkallelig, beroende på vilket som inträffar först. Inköp av mark och förberedelser såsom införskaffande av tillstånd eller utförande av genomförbarhetsundersökningar betraktas inte som inledande av arbeten.