Research to Business – finansiering för att förbereda kommersialisering av forskningsbaserade lösningar, ansökan 1/2026
1.12.2025-4.3.2026
Ytterligare information
Norma Saha
Business Finland
norma.saha (at) businessfinland.fi
Helena Myllyharju
Business Finland
helena.myllyharju (at) businessfinland.fi
Syftet med finansieringen är att främja utnyttjandet av forskningsresultat som ny affärsverksamhet.
Syftet med finansieringen är att främja utnyttjandet av forskningsresultat som ny affärsverksamhet.
Målgrupp/vem kan ansöka
Finansiering beviljas offentliga forskningsorganisationer, inte enskilda forskare eller forskargrupper.
Typ och omfattning av finansiering
Finansieringen är ett bidrag. Finansieringsnivån är 80 % av de godkända kostnaderna. Projektens totala kostnader är vanligtvis mellan 500 000 euro och 800 000 euro.
Total finansiering som beviljas i denna ansökan
För Research to Business-ansökningar våren och hösten 2026 har totalt 25 miljoner euro reserverats.
Beskrivning av ansökan
Syftet med finansieringen är att främja utnyttjandet av forskningsresultat som ny affärsverksamhet.
Finansieringen riktas till projekt inom offentliga forskningsorganisationer där projektgruppen förbereder kommersialiseringen av en forskningsbaserad lösning och bedriver tillämpad forskning som styrs av förberedelserna för kommersialiseringen. Målet med kommersialiseringsförberedelserna är att identifiera möjliga vägar för att utnyttja forskningslösningen och hjälpa till att välja de mest lovande tillvägagångssätten som efter projektet kan leda till ny affärsverksamhet, antingen i ett nystartat företag eller i ett redan existerande företag. Projektmedlemmarna har samtidigt möjlighet att utveckla sin egen kompetens inom kommersialisering.
Målet är att Business Finland ska fatta finansieringsbeslut senast i slutet av juni 2026.
Användningssyfte för finansieringen
Finansieringen är avsedd för att förbereda kommersialiseringen av en forskningsbaserad produkt- eller tjänstelösning samt för tillämpad forskning som stöder detta. Förberedelserna för kommersialiseringen ska pågå under hela projektet och minst 40% av projektets godkända kostnader ska användas för detta ändamål.
Exempel på kommersialiseringsförberedelser:
- Förhandsgranskningar av nyhetsvärde och andra utredningar relaterade till immateriella rättigheter och handlingsfrihet
- Granskning av lösningen ur ett kommersialiseringsperspektiv
- Definiering av kundvärde, marknadsundersökningar och kundkartläggningar
- Kartläggning av konkurrerande lösningar
- Kartläggning av finansieringsmodeller och potentiella finansiärer
- Kartläggning av affärsmodeller
- Skydd av lösningens immateriella rättigheter (ej underhållskostnader eller varumärkeskostnader)
- Utbildning i kommersialiserings- eller entreprenörskapsfärdigheter som främjar projektet
- Kommunikation relaterad till kartläggning av potentiella kunder och finansiärer
Finansieringen är offentlig forskningsfinansiering
Finansieringen får inte användas till exempel för:
- Att skapa en affärsplan
- Att skaffa marknadsföringsmaterial eller bygga ett varumärke
- Produktutveckling
- Åtgärder som inte direkt relaterar till kommersialiseringsförberedelser eller tillhörande tillämpad forskning
- Uppdragsforskning
- Grundforskning
Allmänna villkor för beviljande av finansiering
- Sökande organisation ska vara en offentlig forskningsorganisation. En forskningsorganisation definieras som en organisation vars huvuduppgift är att bedriva oberoende forskning eller experimentell utveckling (t.ex. högskolor och forskningsinstitut).
- Minst 40% av projektets godkända kostnader riktas till förberedelser för kommersialisering.
- Sökande organisation ska ha tillräckliga nyttjanderättigheter till bakgrundsmaterial och forskningsresultat för att kommersialisera kunskap och kompetens.
- Sökande organisation ska kunna överlåta rättigheterna till resultaten till en aktör som kommersialiserar resultaten efter projektet.
- Den aktör som kommersialiserar forskningsresultaten är inte känd. Projektet undersöker flera alternativa möjligheter för kommersialisering.
Bedömningskriterier för beviljande av finansiering
Business Finland utvärderar forskningsprojekt som syftar till att förbereda kommersialisering som en helhet. Vid utvärderingen beaktas även andra ansökningar som konkurrerar om finansiering.
Vid utvärdering av ansökningarna granskas särskilt följande:
- Projektgruppens erfarenhet och kompetens, särskilt inom kommersialisering men även inom forskning relaterad till det område som den kommersialiserbara lösningen tillhör
- Teamet har en stark forskningsbakgrund inom området
- Den person som ansvarar för kommersialiseringen är under projektets gång anställd av den sökande organisationen och en genuin medlem av teamet. Personen har stark tidigare erfarenhet av kommersialisering och/eller affärsverksamhet.
- Teamet är helt engagerat i förberedelserna för kommersialiseringen, och en del av teamet är villiga att fortsätta främja kommersialiseringen av resultaten även efter projektet
- Lösningens potential att utnyttjas
- Storleken på den affärsverksamhet som eftersträvas
- Projektets påverkan på utvecklingen av betydande internationell affärsverksamhet och samhället
- Nyhetsvärdet och mognadsgraden hos den lösning som undersöks i projektet
- Projektplanens åtgärder, resurser, delmål och slutmål samt deras trovärdighet
- De möjliga kommersialiseringsvägar som beskrivs i projektplanen och deras realism
- Sammansättningen och kompetensen hos styrgruppen, särskilt som stöd för förberedelserna för kommersialiseringen
- Projektets påverkan på hållbar utveckling
Standardvillkor för finansiering
Villkor för offentlig forskningsfinansiering 2026
Anvisningar för ansökan
Det team som förbereder ansökan ska i god tid före ansökan kontakta den egna forskningsorganisationens enhet för forsknings-, innovations- och/eller kommersialiseringstjänster och följa deras anvisningar och tidsplan för ansökningsprocessen. Teamet ska vara förberett på att presentera (pitcha) projektidén för Business Finland efter att ansökan har lämnats in.
Ansökningar ska lämnas in via Business Finlands e-tjänst senast onsdagen den 4.3.2026 kl. 23.59.
Ansökningar som skickas in efter ansökningstidens slut beaktas inte. Det är viktigt att ansökan och projektplanen lämnas in fullständiga före ansökningstidens slut. Andra bilagor än de som efterfrågas ska inte bifogas ansökan.
Bifoga följande bilagor till ansökan:
1. Projektplan med en längd på högst 20 sidor. Den del som överskrider det maximala antalet sidor beaktas inte. Referenslistan (högst två sidor) räknas inte in i projektplanens längd. Projektplanen ska tydligt beskriva:
- Forskningsbakgrunden och nuläget för lösningen
- Åtgärder relaterade till förberedelserna för kommersialisering, huvudaktörer, tidsplan och kostnader per arbetsuppgift samt dessa kostnaders andel av projektets totala kostnader
- Åtgärder, huvudaktörer, tidsplan och kostnader per arbetsuppgift för den tillämpade forskning som stöder förberedelserna för kommersialiseringen
- Projektets delmål (2–5 stycken, ungefär vid projektets mittpunkt) och slutmål (2–5 stycken) för både tillämpad forskning och förberedelser för kommersialisering
- Ätgärder, tidsplan och kostnader för kommunikation
2. Ett separat utlåtande från innovationsenheten om immateriella rättigheter relaterade till projektet ska också bifogas ansökan.
För gemensamma projekt:
Förutom den gemensamma projektplanen ska varje organisation lämna in sin egen ansökan och bilagor via e-tjänsten. Ansökningarna ska namnges med projektets namn/förkortning och den sökande organisationens namn som rubrik.
Vanliga frågor
Hur lång kan ett projekt vara?
Research to Business-projektens längd är vanligtvis 12-24 månader, beroende på projektets bransch och lösningens mognadsgrad. Vid projektets slut ska det vara möjligt att välja den mest lämpliga vägen för kommersialisering av lösningen.
Kan grundforskning inkluderas i ett Research to Business-projekt?
Research to Business-finansiering är avsedd för förberedelser för kommersialisering av forskningsresultat efter grundforskningen, inte för grundforskning. Före ett Research to Business-projekt bör det redan finnas någon form av bevis för att lösningen fungerar. Tillämpad forskning som styrs av förberedelserna för kommersialisering kan genomföras enligt den godkända projektplanen.
Kan man skapa en affärsplan för ett företag inom projektet?
Nej, det kan man inte. Däremot kan man undersöka de faktorer som ligger till grund för en affärsplan med hjälp av forskning.
Kan man kontakta potentiella kunder inom projektet?
Ja, det kan man. Det är viktigt att i förberedelserna för kommersialisering undersöka vilka problem eller behov potentiella kunder har och om lösningen löser dessa problem. Detta kan göras till exempel genom intervjuer och Proof-of-Concept-tester i kundgränssnittet.
Kan man bedriva produktutveckling inom projektet?
Nej, det kan man inte. Inom projektet kan man verifiera funktionaliteten hos en forskningsbaserad lösning (Proof-of-Concept). Färdiga produkter som är avsedda för försäljning till kunder kan dock inte tillverkas.
Vad gör jag om min forskningsorganisation inte har en innovations-/kommersialiseringsenhet som kan utvärdera min projektidé?
Kontakta forskningschefen vid din forskningsorganisation och/eller din kontaktperson på Business Finland.
Kan ett startupföretag grundas innan Research to Business-projektet avslutas?
Målet med ett Research to Business-projekt är att förbereda kommersialisering. Om ett startupföretag grundas för att kommersialisera den lösning som projektet fokuserar på, har projektets mål uppnåtts och projektfinansieringen avslutas. Mottagaren av finansieringen är skyldig att meddela Business Finland om denna förändring.
Vilken roll har projektets styrgrupp?
Styrgruppen för ett Research to Business-projekt är ett rådgivande organ. Styrgruppen övervakar att projektet genomförs enligt den godkända planen och målen samt att minst 40% av projektets kostnader används för förberedelser för kommersialisering.
Vem kan vara ansvarig ledare?
Den ansvariga ledaren får inte vara jävig. Den ansvariga ledaren får inte ha något eget intresse i det företag som ska utnyttja projektresultaten eller i ett företag som säljer tjänster till projektet. En förbjuden intressekonflikt kan till exempel vara en situation där den ansvariga ledaren eller en familjemedlem äger 10 procent eller mer av företaget, är medlem i företagets styrande organ eller är företagets verkställande direktör. Efter att Research to Business-projektet avslutats betraktas ett företag som grundas för att kommersialisera projektresultaten som ett företag som utnyttjar resultaten.
Hur beaktas kravet på 40 % förberedelser för kommersialisering i gemensamma projekt mellan två eller flera forskningsorganisationer?
Organisationer som planerar och genomför ett gemensamt projekt måste ha en gemensam projektplan som visar parternas synergieffekter och gemensamma mål samt båda parters uppgifter och resurser. I ett gemensamt projekt måste minst 40% av de sammanlagda godkända kostnaderna för organisationerna riktas till förberedelser för kommersialisering. Åtgärderna för förberedelserna för kommersialisering kan fördelas på ett meningsfullt sätt mellan organisationerna. Om projektet inte fortskrider enligt planen och målen avslutas finansieringen för båda parterna i det gemensamma projektet.
Vad bör beaktas vid projektets upphandlingar?
Projektets upphandlingar omfattas av bestämmelserna om offentlig upphandling och anvisningarna från mottagarens förvaltning. Fråga efter riktlinjer från din organisations innovationsenhet eller upphandlingsenhet. Om en upphandling har gjorts i strid med upphandlingsbestämmelserna är upphandlingskostnaden inte en godkänd kostnad för projektet.
Vilka kommunikationskostnader kan godkännas för projektet?
Endast kommunikationskostnader som anges i projektplanen och som uppfyller finansieringsvillkoren, är nödvändiga för projektets genomförande och är rimliga kan godkännas för projektet. Kommunikationskostnader kan till exempel vara relaterade till spridning av forskningsresultat, exempelvis vid en vetenskaplig konferens, vilket då räknas som kostnader för tillämpad forskning. De kan också vara relaterade till förberedelser för kommersialisering, där kommunikationen om projektet och dess resultat syftar till nätverkande och identifiering av potentiella kunder och finansiärer.
I sådana fall kan godkända kostnader för projektet vara exempelvis videor, webbplatser eller till och med podcasts, så länge dessa inte är en del av mottagarorganisationens allmänna kommunikation. Kostnader som inte är stödberättigade inkluderar kostnader för ekonomisk verksamhet, varumärkesbyggande och marknadsföringsmaterial (t.ex. brevpapper, logotyper, kläder, pennor osv.).
I all kommunikation om projektet ska det alltid anges att Business Finland är finansiären.