I denna utlysningen är det möjligt att ansöka om offentlig forskningsfinansiering (Co-Research) för forskningsprojekt som anknyter till kampanjens teman. Forskningsresultaten fungerar som en grund för både företagens egna forsknings- och utvecklingsprojekt samt för helheter som syftar till Co-Innovation- och internationella utlysningar.
Business Finland har startat kampanjen för hållbar gruvindustri och kritiska mineraler.
Målet med kampanjen är att etablera Finland som det ledande landet inom hållbar gruvdrift och mineralteknologi. Finlands gruv- och mineralsektor förnyas genom nya innovationer, cirkulär ekonomi och avfallsfria lösningar. Efterfrågan på kritiska mineraler skapar nya internationella affärsmöjligheter. Kampanjen stödjer finländska företag i att stärka sin konkurrenskraft på globala marknader genom investeringar i forskning, utveckling och innovation (FUI). Kampanjen främjar en förnyelse av gruv- och mineralindustrin längs hela värdekedjan – från gruvplanering till industriell återvinning, med hänsyn även till vidareförädling av råmaterial och arbetsmaskiner. Genom finansieringen skapas kunskapsbas och innovationer för framtida genombrottslösningar.
I forskningsutlysningen söks projekt som skapar en grund för att förbättra tillgången till råmaterial samt hållbarheten i gruv- och mineralsektorn. Utlysningen syftar till forskningsprojekt som helhetsmässigt behandlar framtida utmaningar och förändringar inom gruv- och råvarusektorn samt på lång sikt stärker den finländska industrins internationella konkurrenskraft.
Exempel på fokusområden:
I denna ansökan kan forskningsprojekt inom offentlig forskning, så kallad Co-Research, enligt Business Finlands anvisningar och finansieringsvillkor finansieras för forskningsorganisationer som bedriver offentlig forskning, inklusive universitet, yrkeshögskolor och statliga forskningsinstitut.
I forskningsutlysningen är det möjligt att ansöka om finansiering för offentlig forskning (Co-Research) för forskningsprojekt som anknyter till kampanjens teman.
Projekten förutsätter ett nära samarbete med företag. Prioritet ges till projekt där företagens sammanlagda finansieringsandel är minst 10 % av kostnaderna, och där minst tre exportinriktade företag deltar i styrningen av forskningen.
Utlysningen syftar till forskningsprojekt som helhetsmässigt behandlar framtida utmaningar och förändringar inom gruv- och råvarusektorn samt långsiktigt förbättrar den finländska industrins internationella konkurrenskraft. För övriga delar tillämpas Business Finlands standardkriterier för Co-Research-finansiering.
Forskningsprojekten förutsätter internationellt samarbete och ska stödja förberedelser inför EU-finansiering. Målet är att resultaten från den offentliga forskningen ska få en bred användning bland de finansierande och andra företag. Därför måste projektplanen innehålla en beskrivning av åtgärder för hur resultaten ska användas.
Forskningsresultaten fungerar som en grund för både företagens egna forsknings- och utvecklingsprojekt samt för helheter som syftar till Co-Innovation- och internationella utlysningar.
Forskningsfinansieringen som beviljas på grundval av denna ansökan uppskattas till cirka 3 miljoner euro. Finansieringen är konkurrensutsatt och diskretionär. Alla sökande som uppfyller minimikraven kommer inte automatiskt att beviljas finansiering. Business Finlands normala kriterier för Co-Research-finansiering tillämpas på finansieringen. Följande särskilda urvalskriterier används vid utvärderingen av ansökningarna:
Finansieringsansökningarna görs i Business Finlands nätservice. Alla deltagare som ansöker om finansiering använder Co-Research-ansökningsblanketten. Läs anvisningen om ifyllande av ansökan omsorgsfullt. Business Finlands finansieringsnivå är 80 % av projektets godgända helhetskostnaderna.
Varje deltagare som gör en ansökan som gäller ett delprojekt i ett samprojekt ska lämna in sin egen ansökan om deltagande. Vi ber er att använda följande namngivningssätt: “Kestävä kaivos – [projektets namn]”. Om det i ett konsortium finns flera sökanden med egna delprojekt, använder varje sökande samma projektnamn.