Asiointipalvelu

Hae rahoitusta ja raportoi projektisi edistymisestä

Business Finlandin asiointipalvelu

Ajankohtaista asiointipalvelussa

Nyt voit tehdä myös projektimuutoshakemuksen asiointipalvelussa. Useimpiin muutostilanteisiin riittää asiointipalvelun muutoshakemus, lue tarkemmin sivulta Projektimuutokset ja 22.2.2018 julkaistusta uutisesta.

Olemme päivittäneet asiointipalvelun käyttäjänhallintaa. Jos käytät tekstiviestitunnistusta asiointiin kirjautumisessa, salasanasi on päivitettävä. Voit vaihtaa salasanasi tästä.

Huomaathan, että jos kirjaudut pääkäyttäjänä hallinnoimaan käyttöoikeuksia, kirjautuminen on nyt mahdollista ainoastaan Suomi.fi -tunnistuksen kautta.

Asiointipalvelu palvelee tuttuun tapaan uudella nimellä

Tekes ja Finpro yhdistyivät tammikuussa 2018 Business Finlandiksi. Tekesin asiointipalvelu on nyt Business Finlandin asiointipalvelu, jota voit käyttää, kuten ennenkin, rahoituspalvelujen hakemiseen ja projektin raportointiin. Nyt voit hakea myös projektimuutosta asioinninissa.

Toimitamme kaikki hakemuksiin, päätöksiin, projektimuutoksiin ja maksuihin liittyvät asiakirjat asiointipalvelun kautta. Myös projektisuunnitelma on saatavilla sähköisesti. Kaikki projektin aineisto on luettavissa niille, joilla on asiointipalveluun luodut oikeudet projektille.

Saat tiedon asiointipalveluun saapuneesta uudesta asiakirjasta sähköpostilla. Ilmoitus lähetetään projektin vastuulliselle johtajalle, projektin yhteyshenkilölle, kustannustilitysten yhteyshenkilölle ja organisaation viralliseen sähköpostiin. 

Näin kirjaudut

Kirjaudu Business Finlandin asiointipalveluun Suomi.fi-tunnistamisen kautta.

Suomi.fi-tunnistaminen on julkishallinnon tunnistuspalvelu, jossa tunnistaudutaan esimerkiksi pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai VRK-kansalaisvarmenteella. Kun kirjaudut Suomi.fi-tunnistamisella, palvelu hakee automaattisesti asiointivaltuudet käyttöösi yritystietojärjestelmästä (YTJ) ja kaupparekisteristä. Asiointipalvelun etusivulla näet ne organisaatiot, joissa sinulla on joku seuraavista rooleista: toimitusjohtaja, toimitusjohtajan sijainen ja nimenkirjoitusoikeus (prokura).

Päivitä tietosi

On tärkeää, että yhteystiedot ja erityisesti sähköpostiosoitteesi on ajan tasalla, kun alat täyttää hakemusta. Tarkista ja päivitä yhteystietosi henkilökohtaisten tietojen hallinnasta. Tämä kannattaa tehdä ennen kuin aloitat hakemuksen tekemisen asiointipalvelussa. 

Rahoituksen hakeminen 

Rahoitushakemus tehdään asiointipalvelussa. Ennen palveluun kirjautumista, voit tutustua hakemuksen sisältöön rahoituksen hakuohjeista. Ennen hakemuksen tekemistä keskustele Business Finlandin asiantuntijan kanssa. Tunnustelupalvelu on hyvä tapa lähteä etsimään sopivinta rahoituspalvelua.  

Huomaathan, että perusteilla oleva yritys, jolla ei ole vielä Y-tunnusta, ei voi lähettää eikä täydentää hakemusta asionnin kautta. Suosittelemme hakemuksen jättämistä vasta, kun yritys on saanut Y-tunnuksen. 

Tietojen julkisuus

Käsittelemme kaikki projektiin liittyvät tiedot ehdottoman luottamuksellisesti. On kuitenkin hyvä huomata, että rahoitushakemuksen jättämisen jälkeen hakijan nimi, haetun rahoituksen määrä ja hakemuksen diaarinumero ovat julkista tietoa. Myös kielteisen rahoituspäätöksen saaneen hakijan nimi ja haettu rahoitus ovat julkista tietoa.

Hyväksy rahoituspäätös asiointipalvelussa 

Business Finlandin rahoitus voi alkaa vasta, kun olette hyväksyneet päätöksen ja siihen liittyvät rahoitusehdot asiointipalvelussa. Näet tiedon hyväksymistä odottavasta päätöksestä asiointipalvelun etusivulla kohdassa "Toimenpiteitä odottavat asiat". Jos päätökseen liittyy erityisehtoja, päätös ehtoineen tulee asiointipalveluun hyväksyttäväksi, kun erityisehdot ovat toteutuneet. 

Päätöksen voi hyväksyä ainoastaan henkilö, jolla on organisaation nimenkirjoitusoikeus.

Yritykset

Verkkoasioinnin kautta hyväksyminen onnistuu, jos olet yrityksen toimitusjohtaja, toimitusjohtajan sijainen tai prokuristi. Asiointipalveluun kirjautumisen yhteydessä suomi.fi -tunnistautuminen tarkistaa nämä roolit ja nimenkirjoitusoikeuden kaupparekisteristä.

Jos henkilö, jolla on kaupparekisteriin merkitty nimenkirjoitusoikeus, on yrityksessä jossain muussa roolissa, rahoituspäätös hyväksytään lomakkeella. Lomaketta käytetään myös niissä tapauksissa, joissa yrityksen nimen kirjoittaa kaksi henkilöä yhdessä. Lähetä lomake suojatulla sähköpostilla (suojaposti) Business Finlandin kirjaamoon.

Jos yrityksenne kaupparekisteritiedoissa on puutteita, voitte korjata ne olemalla yhteydessä Patentti- ja rekisterihallitukseen.

Tutkimusorganisaatiot, kaupungit, kunnat

Pyydämme, että tutkimuslaitokset, yliopistot ja ammattikorkeakoulut, kunnat ja kaupungit ilmoittavat Business Finlandin kirjaamoon (kirjaamo(at)businessfinland.fi) tiedot henkilöistä, joilla on organisaation nimenkirjoitusoikeus tai työjärjestyksen mukainen tai muu oikeus hyväksyä päätös rahoituksensaajan puolesta. 

Kirjaudu asiointipalveluun

Kirjaudu Business Finlandin asiointipalveluun Suomi.fi-tunnistamisen kautta esimerkiksi henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi.

Kirjaudu asiointipalveluun

Päivitä tietosi

Ajantasaiset tiedot varmistavat sähköisen palvelun toimivuuden.

Päivitä tietosi

Hallinnoi käyttöoikeuksia

Projektin pääkäyttäjä voi antaa ja poistaa käyttöoikeuksia projektin tietoihin. Organisaatiotason pääkäyttäjää tarvitaan vain, jos projekteja on suuria määriä. Kirjautuminen pääkäyttäjänä hallinnoimaan käyttöoikeuksia on nyt mahdollista ainoastaan Suomi.fi -tunnistuksen kautta.

Hallinnoi käyttöoikeuksia

Apua asiointipalvelun käyttöön

Neuvomme asiointipalvelun käyttöön liittyvissä teknisissä kysymyksissä. Soita meille arkisin klo 8.30–15.00, puh. +358 (0)29 50 55051 tai lähetä kysymyksesi alla olevalla lomakkeella. Kustannustilitysten sisältökysymyksissä pyydämme ottamaan yhteyttä suoraan projektisi kustannustilitysten yhteyshenkilöön.

Raportointi ja projektimuutokset

Asiointipalvelussa raporttia ja tilitystä voi tehdä useampi henkilö, mutta ei samanaikaisesti. Yrityksen projektia koskevan raportin ja tilityksen voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja. Projektimuutoshakemuksen voi lähettää projektin vastuullisen johtajan lisäksi henkilö, jolla on organisaation nimenkirjoitusoikeus. 

Projektin yhteystietojen päivitys

Voit päivittää tietoja asiointipalvelun projektikansiossa "Yhteyshenkilöt" -välilehdellä. Yhteystietojen muutoksista voi ilmoittaa myös soittamalla asiointipalvelun neuvontaan puh. 029 505 5051 (arkisin klo 8.30 - 15.00).

Asiointipalvelun käyttäjän liittäminen projektiin 

Projektin pääkäyttäjä tai organisaation pääkäyttäjä voi antaa käyttöoikeuden uuden asiointipalveluun rekisteröityneen käyttäjän lisäämiseksi projektiin. 

Kustannusten tilityksessä käytetään lomakkeita vain erityistapauksissa 

Jos tilityksen tekijä ei itse ole rahoituksen saaja (intressitilitykset) tai joissa yksi rahoituspäätös on tehty useammalle organisaatiolle, kustannustilitys on tehtävä excel-lomakkeella:

Ryhmähankkeet: Ryhmähankkeen koordinaattori raportoi yhteisprojektin etenemistä asioinnissa, mutta osapuolet käyttävät tilityslomakkeita. Koordinaattori liittää omaan tilitykseensä osapuolien lomakkeilla tekemät tilitykset liitetiedostoina.

Intressiyritykset ja konserniyritykset: Intressi- ja konserniyritykset tekevät kustannuksistaan selvityksen kustannustilityslomakkeella.

Kustannustilityksen korjaaminen: Kun tilitys on asiointipalvelussa tehty ja lähetetty, sitä ei enää asioinnissa voi korjata. Jos haluat korjata tekemääsi tilitystä, käytä kustannustilityslomaketta. Jos sinua on pyydetty toimittamaan lisätietoja, voit toimittaa ne suojatulla sähköpostiyhteydellä. Muista merkitä viestiin diaarinumero, jotta dokumentit löytävät oikealle projektille.

Tuetut selaimet

Asiointipalvelun käyttöä on tuettua seuraavilla selaimilla:

  • Firefox (uusimmat versiot)
  • Google Chrome (uusimmat versiot)
  • Internet Explorer 11
  • Microsoft Edge

Selainten testi- ja beta-versioita ei tueta. Palveluiden toimivuutta ei taata, jos käytössäsi on jokin muu selain. Käyttäjänä vastaat laitteesi turvallisuudesta. Päivitäthän selaimesi selaintoimittajan suositusten mukaisesti.

Organisaation pääkäyttäjä

Organisaatioille, joilla on samanaikaisesti käynnissä useita projekteja, voi nimetä organisaation pääkäyttäjän. Kun projekteja on paljon ja niiden tietoja käsittelevät useat henkilöt, on perusteltua pitää käyttäjähallinta organisaation hyppysissä. Pääkäyttäjän nimeäminen vaatii aina organisaation virallisen nimenkirjoittajan hyväksymisen. Allekirjoita ja skannaa alla oleva lomake ja lähetä se suojatulla sähköpostiyhteydellä.

Ohjeet, ehdot, lomakkeet

Ohjesivuilta löydät lisätietoja hakemuksen valmisteluun, projektin toteutukseen ja raportointiin.

 

Usein kysytyt kysymykset