Asiointipalvelu

Hae rahoitusta ja raportoi projektisi edistymisestä

Business Finlandin asiointipalvelu

Tekes ja Finpro yhdistyivät tammikuussa 2018 Business Finlandiksi. Tekesin asiointipalvelu on nyt Business Finlandin asiointipalvelu, jota voit käyttää tuttuun tapaan rahoituspalvelujen hakemiseen ja projektin raportointiin.  

Toimitamme kaikki hakemuksiin, päätöksiin, projektimuutoksiin ja maksuihin liittyvät asiakirjat asiointipalvelun kautta. Myös projektisuunnitelma on saatavilla sähköisesti. Kaikki projektin aineisto on luettavissa niille, joilla on asiointipalveluun luodut oikeudet projektille.

Saat tiedon asiointipalveluun saapuneesta uudesta asiakirjasta sähköpostilla. Ilmoitus lähetetään projektin vastuulliselle johtajalle, projektin yhteyshenkilölle, kustannustilitysten yhteyshenkilölle ja organisaation viralliseen sähköpostiin. 

Näin kirjaudut

Kirjaudu Business Finlandin asiointipalveluun Suomi.fi-tunnistamisen kautta.

Suomi.fi-tunnistaminen on julkishallinnon tunnistuspalvelu, jossa tunnistaudutaan esimerkiksi pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai VRK-kansalaisvarmenteella. Kun kirjaudut Suomi.fi-tunnistamisella, palvelu hakee automaattisesti asiointivaltuudet käyttöösi yritystietojärjestelmästä (YTJ) ja kaupparekisteristä. Asiointipalvelun etusivulla näet ne organisaatiot, joissa sinulla on joku seuraavista rooleista: toimitusjohtaja, toimitusjohtajan sijainen ja nimenkirjoitusoikeus (prokura).

Päivitä tietosi

On tärkeää, että asiointipalvelun yhteystiedot ovat ajan tasalla. Tarkista henkilökohtaiset yhteystietosi täältä.

Rahoituksen hakeminen 

Rahoitushakemus tehdään asiointipalvelussa. Ennen palveluun kirjautumista, voit tutustua hakemuksen sisältöön rahoituksen hakuohjeista. Ennen hakemuksen tekemistä keskustele Business Finlandin asiantuntijan kanssa. Tunnustelupalvelu on hyvä tapa lähteä etsimään sopivinta rahoituspalvelua.  

Huomaathan, että perusteilla oleva yritys, jolla ei ole vielä Y-tunnusta, ei voi lähettää eikä täydentää hakemusta asionnin kautta. Suosittelemme hakemuksen jättämistä vasta, kun yritys on saanut Y-tunnuksen. 

Tietojen julkisuus

Käsittelemme kaikki projektiin liittyvät tiedot ehdottoman luottamuksellisesti. On kuitenkin hyvä huomata, että rahoitushakemuksen jättämisen jälkeen hakijan nimi, haetun rahoituksen määrä ja hakemuksen diaarinumero ovat julkista tietoa. Myös kielteisen rahoituspäätöksen saaneen hakijan nimi ja haettu rahoitus ovat julkista tietoa.

Hyväksy rahoituspäätös asiointipalvelussa 

Business Finlandin rahoitus voi alkaa vasta, kun olette hyväksyneet päätöksen ja siihen liittyvät yleiset ehdot asiointipalvelussa. Näet tiedon hyväksymistä odottavasta päätöksestä asiointipalvelun etusivulla kohdassa "Toimenpiteitä odottavat asiat". 

Joskus päätökseen liittyy erityisehtoja. Päätös tulee asiointipalveluun hyväksyttäväksi sen jälkeen, kun erityisehdot ovat toteutuneet. 

Yritykset

Päätöksen voi hyväksyä ainoastaan henkilö, jolla on yrityksen nimenkirjoitusoikeus. Asiointipalveluun kirjautumisen yhteydessä suomi.fi -tunnistautuminen tarkistaa nimenkirjoitusoikeuden kaupparekisteristä. Jos yrityksenne kaupparekisteritiedoissa on puutteita, voitte korjata ne olemalla yhteydessä Patentti- ja rekisterihallitukseen.

Jos kaupparekisterin mukaan yrityksen toiminimen kirjoittaa kaksi henkilöä yhdessä, rahoituspäätös hyväksytään lomakkeella. Lähetä lomake suojatulla sähköpostilla (suojaposti) Business Finlandin kirjaamoon.

Tutkimusorganisaatiot, kaupungit, kunnat

Pyydämme, että tutkimuslaitokset, yliopistot ja ammattikorkeakoulut, kunnat ja kaupungit ilmoittavat Business Finlandin kirjaamoon (kirjaamo(at)businessfinland.fi) tiedot henkilöistä, joilla on organisaation nimenkirjoitusoikeus tai työjärjestyksen mukainen tai muu oikeus hyväksyä päätös rahoituksensaajan puolesta. 

Kirjaudu asiointipalveluun

Kirjaudu Business Finlandin asiointipalveluun Suomi.fi-tunnistamisen kautta esimerkiksi henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi.

Kirjaudu asiointipalveluun

Päivitä tietosi

Ajantasaiset tiedot varmistavat sähköisen palvelun toimivuuden.

Päivitä tietosi

Hallinnoi käyttöoikeuksia

Projektin pääkäyttäjä voi antaa ja poistaa käyttöoikeuksia projektin tietoihin. Organisaatiotason pääkäyttäjää tarvitaan vain, jos projekteja on suuria määriä.

Hallinnoi käyttöoikeuksia

Apua asiointipalvelun käyttöön

Projektin raportointiin ja kustannustilityksiin liittyvissä teknisissä kysymyksissä ja asiointipalvelun käytössä palvelemme arkisin klo 8.30–15.00, puh. +358 (0)29 50 55051. Kustannustilitysten sisältökysymyksissä pyydämme ottamaan yhteyttä suoraan projektisi kustannustilitysten yhteyshenkilöön.

Raportointi ja projektimuutokset

Toimita kaikki raportointiin liittyvä materiaali asiointipalvelun kautta. Laskukopioita ei tarvitse lähettää Business Finlandiin, ellei asiasta ole erikseen sovittu. Älä lähetä skannattuja papereita kirjaamoon. 

Asiointipalvelussa raporttia ja tilitystä voi tehdä useampi henkilö, mutta ei samanaikaisesti. Kaikkien käyttäjien on oltava rekisteröityneitä ja liitetty asiointipalvelussa projektille. Yrityksen projektia koskevan raportin ja tilityksen voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja.

Tietojen päivitys

Voit päivittää sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron asiointipalvelun projektikansiossa "Yhteyshenkilöt" -välilehdellä. Yhteystietojen muutoksista voi ilmoittaa myös palautelomakkeella valitsemalla viestin aiheeksi "Sähköinen asiointi ja hakemus" tai soittamalla asiointipalvelun neuvontaan puh. 029 505 5051 (arkisin klo 8.30 - 15.00).

Asiointipalvelun käyttäjän liittäminen projektiin 

Projektin pääkäyttäjä tai organisaation pääkäyttäjä voi antaa käyttöoikeuden uuden asiointipalveluun rekisteröityneen käyttäjän lisäämiseksi projektiin. Projektin vastuullinen johtaja voi myös lähettää palautelomakkeella pyynnön tunnuksen liittämisestä käynnissä olevalle projektille. 

Kustannusten tilityksessä käytetään lomakkeita vain erityistapauksissa 

Jos tilityksen tekijä ei itse ole rahoituksen saaja (intressitilitykset) tai joissa yksi rahoituspäätös on tehty useammalle organisaatiolle, kustannustilitys on tehtävä excel-lomakkeella:

Ryhmähankkeet: Ryhmähankkeen koordinaattori raportoi yhteisprojektin etenemistä asioinnissa, mutta osapuolet käyttävät tilityslomakkeita. Koordinaattori liittää omaan tilitykseensä osapuolien lomakkeilla tekemät tilitykset liitetiedostoina.

Intressiyritykset ja konserniyritykset: Intressi- ja konserniyritykset tekevät kustannuksistaan selvityksen kustannustilityslomakkeella.

Kustannustilityksen korjaaminen: Kun tilitys on asiointipalvelussa tehty ja lähetetty, sitä ei enää asioinnissa voi korjata. Jos haluat korjata tekemääsi tilitystä, käytä kustannustilityslomaketta. Jos sinua on pyydetty toimittamaan lisätietoja, voit toimittaa ne suojatulla sähköpostiyhteydellä. Muista merkitä viestiin diaarinumero, jotta dokumentit löytävät oikealle projektille.

Tuetut selaimet

Asiointipalvelun käyttöä on tuettua seuraavilla selaimilla:

  • Firefox (uusimmat versiot)
  • Google Chrome (uusimmat versiot)
  • Internet Explorer 11
  • Microsoft Edge

Selainten testi- ja beta-versioita ei tueta. Palveluiden toimivuutta ei taata, jos käytössäsi on jokin muu selain. Käyttäjänä vastaat laitteesi turvallisuudesta. Päivitäthän selaimesi selaintoimittajan suositusten mukaisesti.

Ohjeet, ehdot, lomakkeet

Ohjeet hakemuksen valmisteluun ja projektin toteutukseen.

 

Usein kysytyt kysymykset