Ansökan ska lämnas in till Business Finlands Nätservice senast dagen före mässan inleds. Ansökan kan lämnas in tidigare så snart företaget har beslutat att delta i mässan och gjort en uppskattning av kostnaderna för de tjänster som ska köpas in.
Resekostnader accepteras endast i samband med mässor inom de skapande brancher (musikindustrin, audiovisuella sektorn). Av denna anledning måste ansökan som rör mässan för skapande brancher lämnas in innan man reser till mässan och senast dagen före mässan inleds.
Varje företag lämnar in en egen ansökan via Nätservice. Vi behandlar ansökningarna när minst fyra ansökningar har kommit in i samband med samma mässa. Om ditt företag ännu inte har bekräftade bokslut, ska du också bifoga en högst två månader gammal resultaträkning samt balansräkningen för denna räkenskapsperiod i form av bokföringsrapporter. För att fatta ett finansieringsbeslut kan vi också begära ytterligare information av ditt företag vid behov.
I tjänsten kan du också följa med behandlingen av din ansökan.
Till nätsrvice
Fyll i ansökan
När du ansöker om finansiering väljer du mässans officiella namn som projektets namn och fyller i ansökan enligt de givna instruktionerna.
Projektperioden
Kostnaderna måste uppstå under projektperioden. Med undantag för registrerings- och bokningskostnader accepteras kostnader tidigast från den dag du skickar in din ansökan till oss. Av denna anledning bör projektets varaktighet anges i ansökan från och med datumet för inlämning av ansökan.
Notera:
- i projekt som inkluderar fraktkostnader ska returfrakten tas emot i Finland under projektperioden
- i projekt inom de kreativa områdena (musikbranschen, audiovisuella branschen) ska resdagar inkluderas i projektperioden.
Definiera mål
Definiera mål för deltagandet på mässan, varav minst ett måste vara mätbart. Målen blir en del av ett möjligt finansieringsbeslut och Business Finland övervakar att de genomförs. Exempel på mål:
- företaget har träffat x st. nya potentiella kunder på mässan
- företaget har träffat x st. potentiella återförsäljare på mässan
- bolaget har identifierat x st. nya potentiella partner eller FoU-partner på mässan.
Beskriv genomförandet
I avsnittet Genomförande i ansökan ska du svara på alla frågor i ansökan.
Specificera vilka köpttjänster som ska godkännas
Kostnaderna accepteras tidigast från den dag du har skickat din ansökan till oss. För Exhibition Explorer-finansiering använder vi en enkel kostnadsuppskattning. Registrerings- och bokningskostnader kan dock accepteras även om de uppkommit innan finansieringsansökan lämnades in.
Specificera kostnaderna för köpttjänster: (specificering av köpttjänster: vad har köpts, av vem och värde/uppskattning i euro [moms 0 %]). Köp från intressentföretag är inte tillåtna.
Så här markerar du kostnaderna för köpttjänster i projektets kostnadsberäkning:
- Tjänster som ska köpas: Fyll i endast godkända kostnader för köpttjänster och frakt (under punkten "Vad kan finansieringen användas till?")
- Övriga kostnader: Fyll i den kalkylmässiga så kallade flat rate-andelen 20 procent av köpttjänsterna.
- Penninglöner och lönebikostnader: Lämna tomt.
Om du deltar i ett mässevenemang inom de skapande branscherna (musikbranschen och audiovisuella branschen) där ditt företag inte har en mässavdelning, ange undantagsvis den sammanlagda summan för deltagar-/registreringskostnader samt rese- och logikostnader under projektets köptjänster. Lämna i så fall punkten Övriga kostnader tom.
Efter finansieringsbeslutet kan kostnader för köptjänster som läggs till projektet inte längre accepteras. Det stödbelopp som nämns i beslutet är det maximala bidraget till företaget. Under behandlingen av ansökan kan du specificera uppskattningen av projektets kostnader för köpttjänster.
Övriga kostnader
Övriga kostnader som ditt företag ådragit sig för mässan kan godkännas till en koefficient som 20 procent den totala kostnaden för ovannämnda köptjänster. Dessa kostnader kan omfatta följande:
- kostnader för resor, boende och tolkning
- kostnader för konsulter/förvaltare
- marknadsföringskostnader relaterade till mässan, såsom introduktionsvideor, broschyrer, visitkort och rollups
Övriga kostnader behöver inte specificeras i ansökan eller inkluderas i projektbokföringen.
Till exempel: Om uppskattningen av kostnaderna för mässavdelningen är 10 000 euro blir övriga kostnader 20 procent, eller 2 000 euro. Av det totala beloppet, 12 000 euro, uppgår bidraget till 50 procent eller 6 000 euro till små och medelstora företag och 40 procent eller 4 800 euro till midcap-företag.