Exhibition Explorer -rahoitus sopii pk- ja midcap-yrityksille, jotka osallistuvat kansainvälisille B2B-messuille ulkomailla.
Exhibition Explorer -rahoituspalvelua säätelevä valtioneuvoston asetus (91/2024) on uudistunut ja astunut voimaan 1.3.2024, jolloin myös päätöksenteko hakemuksiin on käynnistetty. Käsittelemme hakemuksia messutapahtumien aikajärjestyksessä, kun 4 hakemusta samaan messutapahtumaan on saapunut.
Sama yritys voi jatkossakin saada rahoitusta useamman kerran vuodessa eli tähän ei ole tullut muutosta.
Merkittävin muutos on, että rahoitusta voidaan myöntää enintään 15 000 euroa (aiemmin 35 000 euroa) yhtä messuhanketta kohden. Lue lisää muutoksista uutisesta.
Exhibition Explorer -rahoitus on avustusta osallistumiseen kansainvälisille, Suomen ulkopuolella järjestettäville B2B-messuille. Rahoitus on tarkoitettu pk- ja midcap-yrityksille, jotka haluavat kasvattaa omien tuotteidensa tai palveluidensa vientiä. Yritys voi osallistua messuilla yhteisosastolle tai omalle, erilliselle osastolleen.
Rahoituksen myöntämisen perusedellytyksenä on, että vähintään neljä kotimaista pk- tai midcap-yritystä hakee Exhibition Explorer -rahoitusta samoille messuille, jollei hankkeen luonteesta muuta johdu. Kuvataidegallerioiden osalta rahoituskelpoisia ovat hankkeet, joissa messuille osallistuu yksi yritys.
Yritysryhmään pitää kuulua vähintään neljä keskenään riippumatonta yritystä. Yritysryhmässä voi olla mukana samaan konserniin kuuluvia yrityksiä, kunhan edellä oleva ehto täyttyy.
Mitä yritykseltänne vaaditaan?
Avustusta myönnetään enintään 50% hyväksyttävistä kustannuksista. Avustusta voidaan myöntää yksittäiselle yritykselle enintään 15 000 euroa per messuhanke ja pienin mahdollinen avustus on 1 000 euroa per yritys. Rahoitus maksetaan jälkikäteen.
Kansainvälisiä messutapahtumia toimialoittain
Suunnittele projekti ja määrittele tavoitteet. Varmista oman rahoituksen riittävyys.
Lähetä hakemus asiointipalvelussa. Toimita pyydetyt lisätiedot.
Business Finland arvioi hakemuksen ja ilmoittaa päätöksestä. Tutustu päätökseen, lue ehdot ja hyväksy päätös asiointipalvelussa.
Järjestä projektikirjanpito. Ilmoita mahdollisista muutoksista Business Finlandille.
Raportoi toteutus ja kustannukset. Toimita pyydetyt lisätiedot raporttiin.