Siirry sisältöön
Blogi 07.11.2023

Pienistä askeleista suuria harppauksia: kolme tapaa skaalata vientistrategia

Mikä on organisaatiosi arvolupaus ulkomaisille asiakkaille ja kumppaneille? Onko se elinvoimainen ja toteutettavissa? 6G -ohjelman vetäjä Pekka Rantala kannustaa pohtimaan, mikä on organisaatiosi pitkän aikavälin tutkimus- ja liiketoimintastrategia sekä mitä yrityksesi haluaa oikeastaan saavuttaa.
Kirjoittaja
Pekka Rantala

Head of 6G Bridge -ohjelma
Business Finland

LinkedIn

X:
@PekkaRantalaFI

1. Harkitut, konkreettiset askeleet johtavat jättiläishyppäyksiin

Ensimmäinen askel on määritellä organisaatiosi arvolupaus ulkomaisille asiakkaille ja kumppaneille. Tosinaan voi olla vaikea ajatella laatikon ulkopuolelta ja astua potentiaalisen asiakkaasi kenkiin, mutta tässä muutama neuvoni:

  • Tiivistä keskeiset kohdat yhteen sivuun tai viiteen powerpoint-diaan.
  • Opettele ulkoa ja harjoittele yhden minuutin hissipuheesi ulkoa – ja aina hyvissä ajoin etukäteen.
  • Laadi lista parhaasta mahdollisesta 'unelmakumppanitiimistä', joka tukee liiketoiminnan toteuttamista. Tämä on olennainen osa pitkän aikavälin strategiaa. Unelmakumppanitiimit ovat tyypillisesti tutkimusorganisaatioita ja yrityksiä, joilla on jo toimintaa tietyillä markkinoilla, kuten Soulissa, Washingtonissa, Kaliforniassa tai Tokiossa.

2. Korosta kumppaneiden laatua määrän sijaan

Miten sitouttaa kumppanit erityisesti nykyisinä koronan jälkeisinä hybridityön aikoina? Se saattaa vaikuttaa Rubikin kuutiolta – mutta itse asiassa ei ole sitä. Kyse on enemmänkin harkitusta suunnittelusta ja toteutuksesta ja vähemmän haaveilusta.

Konkreettinen tapa sitouttaa muita organisaatioita, ihmisiä ja puolestapuhujia on osallistua Team Finlandin (TF) delegaatiovierailuihin tai vienninedistämismatkoihin ulkomailla.

Korkean tason tapaamiset, pitchaus-istunnot ja pyöreän pöydän keskustelut järjestetään aina sujuvasti. Tämän on mahdollistanut Business Finlandin kollegojen vaikuttava työ yhdessä TF-kumppaneidemme kanssa kuukausia ennen delegaatiomatkoja.

Olennainen osa pitkän aikavälin strategiaa on myös

  • Tavata avainhenkilöitä kasvokkain
  • Muista huomioida paikallinen kulttuuri: anna esim. painettuja käyntikortteja, sillä esimerkiksi korealaisten yritysten ylin johto, perustajat tai omistajat ovat aika harvoin LinkedInissä.

Asiantuntijamme tarjoavat teille tietoa, miten liiketoimintaa kannattaa kohdemarkkinalla rakentaa ja kerromme, miten paikallinen liiketoimintakulttuuri vaikuttaa yritykseesi.

3. Räätälöi tarinasi

Palataan takaisin arvolupaukseen. Jokainen startup-yritys tietää, että heidän seuraavassa pitchauksessaan voi olla kysymys siitä, saako yritys rahoitusta ensi kuussa. Siksi tarvitset maanläheistä myyntipuhetta kumppanuuskeskusteluissa, välitystapaamisissa ja kauppasopimusneuvotteluissa. Räätälöi kertomuksesi kyseiseen tilanteeseen tai asiakkaaseen sopivaksi. Useimmissa tapauksissa sinulla on vain yksi tilaisuus hurmata unelmiesi asiakas tai kumppani.

Hanki asiakkaan kunnioitus ja luottamus esityksesi ensimmäisten 10-20 sekunnin aikana. Luottamus ja kunnioitus edustavat saman asian eri puolia. Esimerkiksi psykologi ja johtajuuden professori Roger Mayer määrittelee kolme luottamuksen peruspilaria liike-elämässä ja arkielämässä: hyväntahtoisuus, rehellisyys ja pätevyys.

  • Hyväntahtoisuus: miten ihmiset huolehtivat toisistaan.
  • Rehellisyys: tekevätkö ihmiset oikein silloinkin, kun saattaisi olla houkuttelevaa olla tekemättä.
  • Pätevyys: osaavatko ihmiset tehdä sen, mitä heidän on tarkoitus tehdä.

Näistä kaksi ensimmäistä liittyvät liiketoimintamoraaliin. Et tietenkään voi todistaa sitä heti, mutta siksi sinun kannattaa keskittyä korostamaan omia ja organisaatiosi arvoja ja uskomuksia. Osaaminen on paljon helpompi todistaa. Mutta se, että osaa tehdä jotain, ei johda mihinkään, elleivät avainhenkilöt ja organisaatio jaa samoja arvoja ja periaatteita. Ihmiset ovat motivoituneempia tekemään parhaansa, kun kunnioitus on molemminpuolista.

Korkean tason Team Finland -vierailut tai Business Finlandin vienninedistämismatkat voivat edistää merkittävästi yrityksesi kansainvälistymistä monin tavoin. Business Finland yhdessä Team Finland -kumppaneidemme kanssa voi tehdä vain oman osuutensa.

Keskitytään ensin sinuun ja sinun tavoitteisiisi ja aikomuksiisi.

Tehdään tulevaisuus – yhdessä!

Lue lisää 6G Bridge -ohjelmasta

Business Finlandin palvelut vienninedistämiseen

 

Kuuntele myös Kasvupodin jaksot: