Siirry sisältöön
Case 10.01.2024

Sähköautoista virtuaalinen voimalaitos – Virta kaupallistaa ratkaisua maailman sähköverkkojen energiajoustotarpeeseen

Virta (Liikennevirta Oy) ja Business Finland ovat tehneet tiivistä yhteistyötä jo vuosien ajan. Nopean kansainvälisen kasvun vaiheessa oleva yhtiö on saanut Business Finlandilta innovaatiorahoitusta ja -lainaa t&k-hankkeisiinsa kasvutarinansa eri vaiheissa. Maailman johtaviin sähköautojen latausverkostoalustoihin kuuluvan Virran tuorein hanke kehittää kaupallisia ratkaisuja sähköautojen akkujen kytkemiseksi sähköverkkoon vastauksena kasvavaan energiajoustotarpeeseen.
Liikennevirta Oy / Virta Ltd.
  • Perustettu vuonna 2013
  • Yksi maailman johtavista digitaalista sähköautojen latausalustoista, jonka palveluiden avulla latauspisteiden omistajat kuten isot latausverkostot ja kauppaketjut voivat hallinnoida laturiverkostoitaan ja tehdä latauspalveluiden autoilijoille tarjoamisesta liiketoimintaa
  • Työllistää yli 230 henkilöä (1/2024)
  • Tiettävästi eniten sähköautojen lataamisen ja energiajärjestelmän integroitiin liittyviä ohjelmistopatentteja toimialalla globaalisti
  • Vuoden 2023 arvioitu liikevaihto liki 80 miljoonaa euroa
  • Liikevaihdon keskimääräinen vuotuinen kasvu (CAGR) 119 % vuosina 2014–2022
  • Yli tuhat B2B-asiakasta, joilla yli 100 000 latauspistettä 36 maassa (1/2024)
  • Palvelun avulla voi ladata sähköauton n. 500 000 latauspisteellä yli 60 maassa (1/2024)
  • Avainmarkkinat ja henkilöstö: pääkonttori Suomi, Pohjoismaat, DACH (Saksa, Sveitsi ja Itävalta), Ranska, Iso-Britannia ja Irlanti, Kaakkois-Aasia (Singapore, Thaimaa, Malesia ja Australia), toinen teknologiayksikkö Romaniassa

Tutustu Business Finlandin rahoituspalveluihin


Kuvat: Ville Vappula

Sähkömarkkinoilla tuotannon ja kysynnän pitää olla tasapainossa kaiken aikaa. Tasapainon järkkyessä sitä on perinteisesti korjattu säätämällä sähköntuotantoa esimerkiksi vesi- ja lämpövoimaloiden avulla. Vaihtelevan energiatuotannon, kuten aurinko- ja tuulivoiman, yleistyminen on kuitenkin tehnyt nopeista heilahteluista arkipäivää.

Nopeisiin heilahteluihin reagointi vaatii kysyntäjoustoa eli suurten sähkönkulutuskuormien reaaliaikaista reagointia sähköverkon häiriötilanteisiin. Virran latausalusta yhdistää latausasemat joustoreserviksi ja osallistuu Fingridin valtakunnallisille taajuusreservimarkkinoille.

Kaksisuuntaisen latausteknologian avulla sähköautojen akkukapasiteetti saadaan aggregoitua sähköverkkoon tasaamaan tuotannon vajauksia ilman massiivisia investointeja vaativia ja hitaita voimalahankkeita.

– Kysyntäjoustoon osallistuminen oli meidän keskeisiä visioitamme jo yhtiön perustamisvaihteessa. Haluamme tuoda sähköautot osaksi energiajärjestelmää. Nyt alustaamme kytkettyjen latauspisteiden ja sähköautojen määrä on saavuttanut tason, joka mahdollistaa tämän suunnitelman toteuttamisen niin, että sillä alkaa olla todellista vaikuttavuutta, sanoo Virran co-founder ja liiketoiminnan kehitysjohtaja Elias Pöyry.

Vuonna 2013 perustetun Virran missio on olla mukana mahdollistamassa kannattavaa ja nopeaa siirtymää kestävään liikkumiseen ja energiajärjestelmään. Yhtiön tämän hetken tavoitteena on olla Euroopan ja Kaakkois-Aasian johtava sähköisen liikenteen ja energiajärjestelmän yhdistävä palvelualusta.

Business Finland on ollut mukana Virran taipaleella alkumetreistä lähtien. Yhtiön kasvaessa myös hankkeet ovat kasvaneet. Virtuaalivoimalahankkeen rahoituksesta Business Finlandin osuus oli 20 miljoonaa euroa, joka osaltaan auttoi Virtaa keräämään 65 miljoonaa euroa pääomasijoituksia nykyisiltä sijoittajiltaan keväällä 2023.

– Kasvuyrityksenä joudumme odottamaan oikeaa ajankohtaa, mutta konkreettinen tekeminen pitää aina aloittaa ennen kuin markkinoilla on kysyntää. Juuri sen Business Finlandin rahoitus teki mahdolliseksi tässäkin tapauksessa. Olisimme myöhässä, jos aloittaisimme vasta sitten, kun markkinat ovat jo valmiina, Pöyry toteaa.

Business Finlandin rahoituksen ansiosta Virta pääsi pilotoimaan jo kymmenen vuotta sitten pohdittua toimintamallia kansainvälisessä mittakaavassa. Yhtiön kehittämä palvelualusta on toiminut Suomen pilottimarkkinoilla menestyksekkäästi, ja useita kansainvälisiä pilotteja on jo käynnistynyt tai käynnistymässä.

– Saimme menetelmän toimivuudesta yhden konkreettisen todisteen, kun Olkiluoto 3 putosi verkosta. Suomessa yli 10 000 laturia aggregoinut ratkaisumme tarjosi elintärkeää automaattista joustoa ensimmäisten sekuntien aikana ja oli näin mukana estämässä laajemman sähköverkon häiriötilanteen kehittymisen. Mitä enemmän uusiutuvaa energiaa käytetään, sitä enemmän energiamarkkinoilla on joustotarvetta, Pöyry sanoo.

Jo kymmenen vuotta yhteistyötä

Business Finlandin edeltäjällä Tekesillä oli kymmenisen vuotta sitten Electric Vehicles- eli EVE-ohjelma, joka avasi mahdollisuuden Virran perustamiselle. EVE auttoi kasvuyrityksiä rahoituksessa ja järjesti kansainvälistymiseen liittyviä aktiviteetteja.

– Business Finlandin rahoitus on kasvuyhtiön johdolle äärettömän tärkeää. Se mahdollistaa johdon vision viemisen eteenpäin sekä pidemmälle menevän bisnesidean kehityksen kuin ilman sitä olisi mahdollista. Tämä edistää kestävän kilpailuedun rakentamista, sanoo Pöyry.

 Virta uskaltaa ajatella isosti ja toteuttaa visiotaan.

– Virran kysyntäjoustoon ja kansainvälisesti skaalautuvaan virtuaalivoimalaan liittyvä hanke on viides, jossa Business Finland on mukana. Virran kanssa työskentely on antoisaa, sillä se on alusta lähtien panostanut vahvasti tuotekehitykseen sekä kansainväliseen kasvuun. Näitä molempia Business Finland voi palveluillaan tukea, sanoo Business Finlandin asiakasvastaava Jari Seilonen.

Business Finland näkee positiivisena, että Virta uskaltaa ajatella isosti ja toteuttaa visiotaan. Myös Virran kehittämä palvelualusta tukee Business Finlandin ajatusmaailmaa, sillä autoilun sähköistyminen edistää kestävää kehitystä.

– Heillä on kyky ottaa riskiä ja panostaa kasvuvisionsa toteuttamiseen. Yritys onkin pärjännyt mainiosti kansainvälisessä kilpailussa ja on päässyt jo neljä kertaa kerran Financial Times -lehden listalle, joka kokoaa vuosittain Euroopan tuhat nopeimmin kasvavaa yritystä, Seilonen kehuu.

Virta on ehtinyt kymmenessä vuodessa edetä nopean kasvun vaiheeseen, mikä on Seilosen mukaan yhtiön toimialalla erittäin tärkeää.

– Alustatalousmalli on ympäristönä haastava, sillä yleensä vain muutamat nopeimmin suuriksi kasvaneet toimijat pystyvät menestymään kilpailussa. Myös Virran tulee kasvaa erittäin nopeasti, sillä jossain vaiheessa ala konsolidoituu. Toivottavasti Virta on silloin siinä pisteessä, että he voivat hankkia pienempiä toimijoita omistukseensa, Seilonen pohtii.

Business Finlandin ja Virran yhteinen taival on ollut pitkä, mutta se ei ole poistanut raikasta innostuksen tuntua yhteisistä hankkeista.

– Yhteistyö Business Finlandin kanssa sujuu erinomaisesti, täytyy ihan hattua nostaa. Kun esittelimme tätä tuoreinta hanketta Business Finlandin asiantuntijoille, niin he kykenivät näkemään sen globaalin potentiaalin ja ymmärtämään markkinoiden vauhdikkuuden. Aikaväli hakemuksen jättämisestä päätökseen oli hämmästyttävän nopea. Heillä on jäätävän hyvä asiantuntemus ja kyky ymmärtää kasvuyrityksen pelikenttää, mitä täytyy oikein erikseen kehua, Pöyry sanoo.

Pöyry näkee Business Finlandin merkityksen kasvuyrityksille tuntuvasti rahallista panosta laajempana.

– Haluan muistuttaa, että Business Finlandin vaikuttavuus Suomen kasvuyhtiökenttään on pelkkää rahallista vaikutusta suurempi. He auttavat selkeyttämään ja tekemään ideoista vahvempia, kun niitä joutuu työstämään hankkeiden kautta. Sekä Business Finlandista että Team Finland -verkostosta on paljon apua kansainvälisissä ympyröissä:ne avaavat ovia, jotka eivät muuten kasvuyrityksille uusilla markkinoilla helposti aukene, Pöyry sanoo.

Kuva: Ville Vappula

Ympäristötavoitteet ja poliittiset päätökset takaavat sähköautoilun tulevaisuuden

Loppuvuonna 2023 järjestetyssä COP28-kokouksessa tehty päätös siirtyä pois fossiilisten polttoaineiden käytöstä alleviivaa entisestään sähköisen liikenteen tulevaisuuden vääjäämättömyyttä. Vuoteen 2030 mennessä tarvitaan jopa kymmenkertainen määrä älykästä, sähköverkkoon kytkettyä latausinfrastruktuuria, jotta liikenteen sähköistyminen toteutuisi halutussa aikataulussa. Voimakas kasvuvauhti heittää haasteen myös akkuteknologian kehitykselle ja hiilineutraalin sähköntuotannon lisäämiselle.

– Tulevaisuutta on vaikea kenenkään ennustaa. Se on varmaa, että akkuteknologia kehittyy koko ajan. Innovaatiot syntyvät sinne, missä niitä eniten rahoitetaan. Kaikki innovaatiot eivät tietenkään kaupallistu, mutta tällä hetkellä tutkimuksen kohteena olevat akkuteknologiat käyttävät erilaisia materiaaleja, Pöyry toteaa.

Business Finland pyrkii vauhdittamaan uusien akkuratkaisujen syntymistä ja varautuu näin sähköautoilun tulevaisuuteen.

– Olemme käynnistäneet akkuihin liittyvän ohjelman. Sen tavoitteena on kehittää Suomen ekosysteemiä niin, että akkuja voitaisiin valmistaa täällä. Aiomme tulevina vuosina panostaa kiertotalouteen, ja akkuohjelmassakin se on yhtenä teemana. Meillä riittää luottoa akkujen kehitykseen sekä suomalaisen akkuosaamisen kehittämiseen, Seilonen toteaa.

Vähemmän autoistuneissa maissa on nähtävissä, että siirrytään suoraan sähköautoihin.

Pöyry haluaa muistuttaa, että sähköautot ovat hyvin yksinkertaisia kapistuksia polttomoottoriautoihin verrattuna.

– Jos oiomme mutkia rankasti, niin sähköauton valmistaminen on kuin valmistaisi pölynimurin, mutta yhdistettynä digitaaliseen maailmaan. Mikäli vertaamme pölynimurin ja polttomoottoriauton hintoja, niin niissä on selkeä ero. Vähemmän autoistuneissa maissa on nähtävissä, että siirrytään suoraan sähköautoihin. Ne ovat halvempia, varsinkin kun käytössä on kosolti edullista uusiutuvaa energiaa ympäri vuoden, Pöyry kertoo.

Autoilun suuret muutokset ovat kautta aikain herättäneet ihmisissä voimakkaita tunteita. Sähköautot ovat kiihkeästi keskusteltu aihe niin perinteisessä kuin sosiaalisessa mediassa, jossa jokainen autoilija vaikuttaa olevan aiheen asiantuntija. Pöyryn mukaan eri maissa edetään vain eri aikaikkunoissa.

– Olemme kymmenen toimintavuotemme aikana olleet kulkemassa saman sähköautoilun yleistymiskaaren läpi useissa maissa, ja se etenee aina saman kaavan mukaan: ensin alkaa sähköautojen myynti, jonka jälkeen denialistit tulevat kertomaan mielipiteensä. Jokaisessa maassa kuvitellaan pohdittavan muutoksen haasteita ensimmäisenä koko maailmassa. Pian saapuvat koti-insinöörit ratkaisuehdotuksineen, ja vihdoin viimein työryhmät ja poliitikot istuvat alas pohtimaan, miten ongelmat ratkotaan. Lopulta kaikki kuitenkin ratkeaa itsestään, kun autojen määrä kasvaa ja markkinat korjaavat ongelmat, Pöyry naurahtaa.

Tutustu Business Finlandin rahoituspalveluihin