Siirry sisältöön

31/12

Haku 11.9.-31.12.2024

Generatiivinen tekoäly: rahoitushaku pk- ja midcap-yritysten Proof-of-Concept-projekteihin

Rahoitusta generatiivisen tekoälyn hyödyntämiseen kansainvälisessä kasvuliiketoiminnassa.

Lisätietoja

 

Aija Kalander (alle 5-vuotiaat startup-yritykset)
Business Finland
+358 40 555 1637
aija.kalander (at) businessfinland.fi

 

Olli Sinerma (alle 5-vuotiaat startup-yritykset)
Business Finland
+358 45 277 4787
olli.sinerma (at) businessfinland.fi

 

Timo Sorsa (pk- ja midcap-yritykset)
Business Finland
+358 40 823 7194
timo.sorsa (at) businessfinland.fi

 

Anna-Maija Sunnanmark (pk- ja midcap-yritykset)
Business Finland
+358 50 5577 038
anna-maija.sunnanmark (at) businessfinland.fi

Suomi tarvitsee uusia radikaaleja innovaatioita. Vain niiden avulla voimme vastata globaaliin kilpailuun. Voisiko teidän yrityksenne löytää merkittävän kansainvälisen kilpailuvaltin tutkimalla generatiivisen tekoälyn mahdollisuuksia tuotteessa, palvelussa, liiketoimintamallissa ja/tai tuotantomenetelmissä? Tätä voi nyt tutkia Business Finlandin Proof-of-Concept-rahoituksella, jonka avustusprosentti pk-yrityksille on tyypillisesti 50 prosenttia. Rahoitushaku on auki vuoden loppuun asti.

Business Finlandin Generatiivinen AI -kampanja rahoittaa suomalaisille, kansainvälistä kilpailuetua tavoitteleville pienille ja keskisuurille yrityksille sekä midcap-yrityksille (konsernitason liikevaihto alle 300 MEUR) generatiivisen tekoälyn hyödyntämiseen liittyviä tutkimuksellisia Proof-of-Concept-projekteja (PoC).

Rahoitettavien hankkeiden tavoitteena on tutkia generatiivisten tekoälyteknologioiden sopivuutta ratkaisemaan olemassa olevaa ongelmaa. Ratkaisulla on oltava merkittäviä myönteisiä vaikutuksia hakijan kansainväliseen kilpailuetuun ja vientiin. Projekti voi tähdätä nykyisten tuotteiden, palveluiden, liiketoimintamallien tai tuotantomenetelmien merkittävään uudistamiseen tai kokonaan uusien kehittämiseen.

Tutkimusprojektin tuloksena ei synny valmista tuotetta tai palvelua.

Tutkimuksessa ratkaistava ongelma voi liittyä olemassa olevan tuotteen/palvelun arvon kasvattamiseen TAI kokonaan uuden tuote- tai palvelukonseptin tutkimiseen.

Tavoitteena on tutkia, voidaanko generatiivisilla tekoälyteknologioilla parantaa nykyisen tuotteen, palvelun tai liiketoimintamallin arvoa riittävästi, jotta uutta versiota kannattaa lähteä tuotteistamaan tai tutkia voiko generatiivista tekoälyteknologiaa käyttää menestyksekkäästi uudessa tuote- tai palvelukonseptissa tai liiketoimintamallissa.

Rahoitushaun tutkimuksellisissa PoC-hankkeissa rahoitetaan vain generatiiviseen tekoälyteknologioiden soveltamiseen kohdistuvaa tutkimusta, ei laajemmin yrityksen muuta kehitys- tai tutkimustoimintaa. Rahoitettavalla tutkimuksella täytyy syntyä uutta tietoa, joka on vähintään toimialalle uutta.

  • Projektin koko on tyypillisesti 100 000 – 200 000 euroa, johon pk-yritykset voivat saada avustusta 50 %. Kun projektin sisältö on kokonaan teollista tutkimusta, myönnämme 60 % avustusta projektin hyväksyttävistä kokonaiskustannuksista. Midcap-yrityksille avustus on tutkimusprojekteihin 40 % (tai 50 % kun sisältö on kokonaan teollista tutkimusta).
  • Business Finland ei rahoita projekteja, joiden kokonaiskustannukset jäävät alle 60 000 euron.
  • Ennakkoa ei makseta, joten yrityksellä täytyy olla projektin kokonaisrahoitus varattuna heti projektin alussa.
  • Rahoitus on tuotekehitysavustusta, ei de minimis -rahoitusta.
  • Projekti toteutetaan tiiviissä aikataulussa. Tyypillinen kesto on noin kuusi (6) kuukautta.
  • Projektissa voi hyödyntää ulkopuolista osaamista soveltuvin osin.
  • Yritys voi hakea PoC-projektia seuraavaan tuotekehitysprojektiin Business Finlandin rahoitusta.

Hakemusta jätettäessä yrityksellä on oltava hyvä ymmärrys ongelmakentästä ja tarvittava data käytettävissä. Data voi olla yrityksen omaa tai yritys voi hyödyntää muiden tuottamaa dataa, johon yrityksellä on kaupallinen käyttöoikeus. Hankkeen kokonaiskustannuksista enintään 20 % voi kohdistua datan keräämiseen.

Ennen hakemuksen jättämistä ja keskustelua Business Finlandin yhteyshenkilöiden kanssa on tärkeää, että hakija on vastannut selvästi alla oleviin kysymyksiin.

Vastaa näihin kysymyksiin

  • mikä on ratkaistava ongelma?
  • mitkä ovat sen vaikutukset hakijan kansainväliseen liiketoimintaan ja kansainväliseen kilpailuetuun?
  • mitä generatiivisia tekoälyteknologiaa/teknologioita sovelletaan?
  • mitä muita mahdollisia ratkaisuvaihtoehtoja on olemassa/kehitteillä?
  • mitä dataa/kielimalleja aiotaan käyttää tekoälyn kouluttamiseen?
  • kuinka tulokset testataan?
  • mitkä ovat onnistuneen tutkimuksen konkreettiset ja mitattavat tavoitteet?
  • kuinka onnistuneen tutkimuksen tulokset hyödynnetään?
  • projektin konkretisointi: minkälaisista työpaketeista projekti koostuu?
  • yritys on rahoituskelpoinen*

Business Finland hyödyntää tutkimuksellisuuden arvioinnissa TRL-tasoja (Technology Readiness Level). Rahoitettava tutkimus kohdistuu TRL-tasoille 1–4. Lue lisää TRL-tasoista (pdf, horizoneuropencpportal.eu). Huomioi, että dokumentti on puutteellinen palveluiden ja liiketoimintamallien kuvaamisessa.

Lisäksi generatiivisen tekoälyn PoC-rahoitukseen voidaan tapauskohtaisesti myöntää LUMI-supertietokoneen laskentatukea yritysten merkittäville laskentaintensiivisille tutkimusprojekteille, joissa laskentakustannukset ylittävät 15 000 euroa. Laskentatuki on 100 % CSC:n (CSC – Tieteen tietotekniikan keskus) laskentakustannuksista, jos maksimituki-intensiteetti sen sallii, kuitenkin maksimissaan 100 000 euroa. Laskentatuen suuruus on tämän kokoisissa projekteissa tyypillisesti 15 000 – 30 000 euroa.

Lue lisää laskentatuesta (pdf)

Haku on avoinna 11.9.2024 – 31.12.2024. Sparrauskeskusteluja käydään jatkuvasti.

Jos hankkeesi mielestäsi sopii edellä mainittuun kuvaukseen, vastaa ensin yllä mainittuihin kysymyksiin ja toimita vastaukset sähköpostilla Business Finlandiin jollekin mainituista henkilöistä. Olemme sinuun yhteydessä.

*Business Finlandin rahoituksen perusedellytykset: kannattava liiketoiminta; riittävät resurssit (omarahoitus, henkilöstö min. 2 täysipäiväistä henkilöä); hankkeen uutuusarvo, tavoitteena kansainvälinen kilpailuetu; kansainvälisen kasvun tavoite.

Tutustu Generatiivinen tekoäly -kampanjaan