Business Finland järjestää Japanin maailmannäyttelyn ympärillä kattavan suomalaisen terveysalan esittelyn Osakassa, Kiotossa ja Tokiossa. Japanin haasteet, kuten alhainen syntyvyys, ikääntyvä väestö ja työvoimapula hoiva-alalla ovat mahdollisuus suomalaiselle viennille. Viime vuonna terveysalan vienti Japaniin oli 67 miljoonaa euroa.
Japanissa liiketoimintaa tekee kolmisenkymmentä suomalaista terveysalan yritystä. Näiden yhteenlaskettu vienti Japaniin on kasvusuunnassa huippuvuoden ollessa vuonna 2023 noin 80 miljoonaa euroa. Vuonna 2024 vienti Japaniin oli 67 miljoonaa euroa. Nämä yritykset toimivat lääkekehityksen, kuvantamisen, in vitro -diagnostiikan sekä hyvinvointiratkaisuiden aloilla. Luvut eivät sisällä palveluvientiä eikä ohjelmistoyrityksiä.
Kymmenkunta suomalaista yritystä ja organisaatiota osallistuu Japanissa järjestettäviin terveysalan huipputapahtumiin kesäkuun viimeisellä viikolla Business Finlandin kanssa. Nämä yritykset ja tahot ovat: STM, HUS (Clever Health Network), Sitra, Orion, Nightingale Health, Fujitsu Finland, Efima, Fepod, Nordic Healthcare Group.
– Japani on maailman kolmanneksi suurin terveysmarkkina, jota vauhdittaa maan väestön ikääntyminen. Tilanteeseen tarvitaan nopeasti innovatiivisia ratkaisuja. Japanilaiset pitävät Suomea ja Pohjoismaita hyvinvoinnin ja kestävyyden malliesimerkkeinä. Kiinnostus näihin on kasvussa, mutta konkreettisia tuotteita, palveluita tai liiketoimintamalleja on vielä rajallisesti, summaa Business Finlandin Eeva Salminen. Hän vastaa Business Finlandilla koko terveysteemasta.
Japanin lääkemarkkinat ovat maailman kolmanneksi suurimmat Yhdysvaltojen ja Kiinan jälkeen. OrionPharma avasi oman toimistonsa Japaniin vuonna 2024.
– Osallistumme Osakan Health Week -tapahtumaan kartoittaaksemme lisämahdollisuuksia Japanin lääkemarkkinoilla ja vahvistaaksemme brändiämme lisäämällä sen näkyvyyttä alueen sidosryhmien kanssa, sanoo Outi Vaarala, Orion Pharman Executive Vice President.
Osakan näyttely tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden jakaa parhaita käytäntöjä ja oppia muilta alan edelläkävijöiltä myös Efima Oyj:lle.
– Kehitämme Efimalla tekoälypohjaisia työkaluja, jotka helpottavat hoivatyön arkea. Esimerkiksi puheentunnistukseen perustuva ratkaisumme säästää asiakkaallamme jopa tunnin manuaaliselta kirjaamiselta työvuoroa kohden, kommentoi Efima Oyj:n toimitusjohtaja Tero Salminen.
Yritystemme myyntivaltit kuten ihmiskeskeisyys, työelämän tasapaino, yksilöllinen terveydenhoito ja etähoito ovat Japanissa arvostettuja asioita.
– Terveydenhuollon digiratkaisuissa Japani ei ole vielä samalla tasolla kuin Suomi ja jää jälkeen OECD-maista yleisestikin. Suomella on tähän paljonkin tarjottavaa. Japani on kuitenkin robotiikassa vahva, joten yhteistyön eri vaihtoehtoja löytyy, kuvailee vuosia Aasian terveystoimialaa seurannut Meria Heikelä Business Finlandin kansainvälistymisverkostosta maailmalta.
Business Finland
Eeva Salminen
Senior Director, Health & Consumer Business
eeva.salminen (at) businessfinland.fi
+358 50 557 7679
Maria Arruda
Head of Communications
maria.arruda (at) businessfinland.fi
+358 400 933 913
Efima Oyj.
Tero Salminen
CEO
tero.salminen (at) efima.com
+358 40 7675 311
Orion Corporation
Lotte Bruns
Yhteiskuntasuhdejohtaja
lotte.bruns (at) orion.fi
+358 400 291 629