Asiointipalvelu

Hae rahoitusta ja raportoi projektisi edistymisestä
Suomalaisille asiakkaille » Asiointipalvelu

Ajankohtaista 

  • Asiointipalvelussa on käyttökatko 13.12.2018 klo 20.00-20.30. Pahoittelemme häiriötä.
  • Useimpiin muutostilanteisiin riittää asiointipalvelun muutoshakemus. Lue tarkemmin sivulta Projektimuutokset ja 22.2.2018 julkaistusta uutisesta.
  • Huomaathan, että jos kirjaudut pääkäyttäjänä hallinnoimaan käyttöoikeuksia, kirjautuminen on nyt mahdollista ainoastaan Suomi.fi -tunnistuksen kautta.

Näin kirjaudut asiointipalveluun

Kirjautuminen ja rekisteröityminen Business Finlandin asiointipalveluun Suomi.fi-tunnistamisen kautta.

Suomi.fi-tunnistaminen on julkishallinnon tunnistuspalvelu, jossa tunnistaudutaan esimerkiksi pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai VRK-kansalaisvarmenteella. Suomi.fi-tunnistaminen hakee asiointivaltuudet  yritystietojärjestelmästä (YTJ) ja kaupparekisteristä. Asiointipalvelun etusivulla näet ne organisaatiot, joissa sinulla on joku seuraavista rooleista: toimitusjohtaja, toimitusjohtajan sijainen ja nimenkirjoitusoikeus (prokura).

Ennen hakemusta

  • Voit tutustua etukäteen hakemuksen kysymyksiin rahoituksen hakuohjeista
  • Tarkista yhteystietosi. On tärkeää, että yhteystiedot ja erityisesti sähköpostiosoitteesi on ajan tasalla, ennen kun alat täyttää hakemusta. Tarkista ja päivitä yhteystietosi henkilökohtaisten tietojen hallinnasta.

  • Y-tunnus. Huomaathan, että perusteilla oleva yritys, jolla ei ole vielä Y-tunnusta, ei voi lähettää hakemusta asionnin kautta. Suosittelemme hakemuksen jättämistä vasta, kun yritys on saanut Y-tunnuksen. 

Hakemustietojen julkisuus

Käsittelemme kaikki projektiin liittyvät tiedot ehdottoman luottamuksellisesti. On kuitenkin hyvä huomata, että rahoitushakemuksen jättämisen jälkeen hakijan nimi, haetun rahoituksen määrä ja hakemuksen diaarinumero ovat julkista tietoa. Myös kielteisen rahoituspäätöksen saaneen hakijan nimi ja haettu rahoitus ovat julkista tietoa.

Rahoituspäätöksen jälkeen  

Saat tiedon asiointipalveluun saapuneesta uudesta asiakirjasta sähköpostilla. Ilmoitus lähetetään projektin vastuulliselle johtajalle, projektin yhteyshenkilölle, kustannustilitysten yhteyshenkilölle ja organisaation viralliseen sähköpostiin. 

Business Finlandin rahoitus voi alkaa vasta, kun olet hyväksynyt päätöksen ja siihen liittyvät rahoitusehdot asiointipalvelussa. Näet tiedon hyväksymistä odottavasta päätöksestä asiointipalvelun etusivulla kohdassa "Toimenpiteitä odottavat asiat". Jos päätökseen liittyy erityisehtoja, päätös tulee asiointipalveluun hyväksyttäväksi, kun erityisehdot ovat toteutuneet. 

Päätöksen voi hyväksyä ainoastaan henkilö, jolla on organisaation nimenkirjoitusoikeus.

Ohjeet yrityksille

Verkkoasioinnin kautta hyväksyminen onnistuu, jos yrityksen nimenkirjoitussääntö mahdollistaa yksinedustamisen. Asiointipalveluun kirjautumisen yhteydessä suomi.fi -tunnistuspalvelu tarkistaa nimenkirjoitusoikeuden kaupparekisteristä.

Jos yrityksen nimenkirjoitussääntö ei mahdollista yksinedustamista, rahoituspäätös hyväksytään lomakkeella Y1 (docx).  Lähetä lomake suojatulla sähköpostilla (suojaposti) Business Finlandin kirjaamoon.

Jos yrityksenne kaupparekisteritiedoissa on puutteita, voitte korjata ne olemalla yhteydessä Patentti- ja rekisterihallitukseen.

Ohjeet tutkimusorganisaatioille, kaupungeille ja kunnille 

Pyydämme, että tutkimuslaitokset, yliopistot ja ammattikorkeakoulut, kunnat ja kaupungit ilmoittavat Business Finlandin kirjaamoon (kirjaamo(at)businessfinland.fi) tiedot henkilöistä, joilla on organisaation nimenkirjoitusoikeus tai työjärjestyksen mukainen tai muu oikeus hyväksyä päätös rahoituksensaajan puolesta.  

Kirjaudu asiointipalveluun

Kirjaudu Business Finlandin asiointipalveluun Suomi.fi-tunnistamisen kautta esimerkiksi henkilökohtaisilla pankkitunnuksillasi. Huoltokatko on joka kuukauden 3. perjantai klo 17.

Kirjaudu asiointipalveluun

Päivitä tietosi

Ajantasaiset tiedot varmistavat sähköisen palvelun toimivuuden.

Päivitä tietosi

Hallinnoi käyttöoikeuksia

Projektin pääkäyttäjä voi antaa ja poistaa käyttöoikeuksia projektin tietoihin. Organisaatiotason pääkäyttäjää tarvitaan vain, jos projekteja on suuria määriä. Kirjautuminen pääkäyttäjänä hallinnoimaan käyttöoikeuksia on nyt mahdollista ainoastaan Suomi.fi -tunnistuksen kautta.

Hallinnoi käyttöoikeuksia

Apua asiointipalvelun käyttöön

Neuvomme asiointipalvelun käyttöön liittyvissä kysymyksissä arkisin klo 8.30–15.00 puh. +358 (0)29 50 55051 tai lähetä kysymyksesi alla olevalla lomakkeella. Kustannustilitysten sisältökysymyksissä pyydämme ottamaan yhteyttä suoraan projektisi kustannustilitysten yhteyshenkilöön.

Raportointi ja projektimuutokset

Asiointipalvelussa raporttia ja tilitystä voi tehdä useampi henkilö, mutta ei samanaikaisesti. Yrityksen projektia koskevan raportin ja tilityksen voi lähettää vain projektin vastuullinen johtaja. Projektimuutoshakemuksen voi lähettää projektin vastuullisen johtajan lisäksi henkilö, jolla on organisaation nimenkirjoitusoikeus. 

Projektin yhteystietojen päivitys

Huolehdi, että projektin aikaiset vastuuhenkilöt ovat aina ajan tasalla. Lue lisää Projektimuutokset.

Asiointipalvelun käyttäjän liittäminen projektiin 

Projektin pääkäyttäjä tai organisaation pääkäyttäjä voi antaa käyttöoikeuden uuden asiointipalveluun rekisteröityneen käyttäjän lisäämiseksi projektiin. Lisätietoja saat soittamalla asiointipalvelun neuvontaan puh. 029 505 5051 (arkisin klo 8.30–15.00). 

Kustannusten tilityksessä käytetään lomakkeita vain erityistapauksissa 

Jos tilityksen tekijä ei itse ole rahoituksen saaja (intressitilitykset) tai joissa yksi rahoituspäätös on tehty useammalle organisaatiolle, kustannustilitys on tehtävä excel-lomakkeella:

Ryhmähankkeet: Ryhmähankkeen koordinaattori raportoi yhteisprojektin etenemistä asioinnissa, mutta osapuolet käyttävät tilityslomakkeita. Koordinaattori liittää omaan tilitykseensä osapuolien lomakkeilla tekemät tilitykset liitetiedostoina.

Intressiyritykset ja konserniyritykset: Intressi- ja konserniyritykset tekevät kustannuksistaan selvityksen kustannustilityslomakkeella.

Kustannustilityksen tai raportin korjaaminen: Kun tilitys tai raportti on asiointipalvelussa tehty ja lähetetty, ne eivät ole enää asioinnissa muokattavissa. Jos haluat korjata tekemääsi tilitystä, käytä kustannustilityslomaketta. Toimita tiedot aina suojatulla sähköpostiyhteydellä. Muista merkitä viestiin diaarinumero, jotta dokumentit löytävät oikealle projektille.

Tuetut selaimet

Asiointipalvelun käyttöä on tuettua seuraavilla selaimilla:

  • Firefox (uusimmat versiot)
  • Google Chrome (uusimmat versiot)
  • Internet Explorer 11
  • Microsoft Edge

Selainten testi- ja beta-versioita ei tueta. Palveluiden toimivuutta ei taata, jos käytössäsi on jokin muu selain. Käyttäjänä vastaat laitteesi turvallisuudesta. Päivitäthän selaimesi selaintoimittajan suositusten mukaisesti.

Organisaation pääkäyttäjä

Organisaatiolle voi nimetä pääkäyttäjän, jos organisaatiolla on käynnissä useita projekteja ja projektien käyttäjäoikeuksia halutaan hallinnoida itse, keskitetysti. Pääkäyttäjän nimeäminen vaatii aina organisaation virallisen nimenkirjoittajan hyväksymisen. Täytä, allekirjoita ja skannaa alla oleva lomake ja lähetä se suojatulla sähköpostiyhteydellä.

Ohjeet, ehdot, lomakkeet

Ohjesivuilta löydät lisätietoja hakemuksen valmisteluun, projektin toteutukseen ja raportointiin.

 

Usein kysytyt kysymykset