Energiatuki

Energiatuen keskeisenä tavoitteena on edistää uusien ja innovatiivisten ratkaisujen kehittämistä energiajärjestelmän muuttamiseksi vähähiiliseksi pitkällä aikavälillä. Energiatukea voidaan myöntää sellaisiin investointi- ja selvityshankkeisiin, jotka edistävät:

1)      uusiutuvan energian tuotantoa tai käyttöä ja jossa
- edistetään uutta teknologiaa ja sen kaupallista hyödyntämistä
- investoidaan uuteen laitokseen tai
- kyse on sellaisesta korvausinvestoinnista, jolla lisätään merkittävästi uusiutuvan energian tuotantomäärää tai saavutetaan muu merkittävä myönteinen tavoitteen mukainen energiavaikutus

2)      energiansäästöä tai energian tuotannon tai käytön tehostamista ja
- jonka tarkoituksena ei ole pakollisen ympäristövelvoitteen saavuttaminen
- kyse ei ole energiatehokkuuslain (1429/2014) mukaisesta yritykselle pakollisesta energiakatselmuksesta

3)      muutoin energiajärjestelmän muuttumista vähähiiliseksi.
Energiatuen myöntäminen on harkinnanvaraista ja tuen myöntämisessä etusijalla ovat uuden teknologian hankkeet. Myös tavanomaisen teknologian hankkeita voidaan tukea harkitusti ja etusijalla ovat hyvin valmistellut hankkeet ja huolellisesti laaditut tukihakemukset.

Tukea ei myönnetä hankkeille, jotka on käynnistetty ennen tukipäätöstä. Lisäksi tukea voidaan myöntää aikaisintaan rahoituspäätöspäivästä alkaen aiheutuviin kustannuksiin. Tuella on oltava merkittävä vaikutus hankkeen käynnistämiseen.

Investointihankkeella tarkoitetaan investointia käyttöomaisuuteen.

Selvityshankkeella tarkoitetaan energiakatselmuksia ja –analyysejä, muita suoraan investointeihin liittyviä selvityksiä sekä selvityksiä uuden menetelmän kehittämiseksi. Energiatuella ei kuitenkaan rahoiteta yksittäisten yritysten tavanomaisia liiketoiminnan perustamis-, laajennus-, kannattavuus-, kehitys-, suunnittelu-, markkinointi- ja taustaselvityksiä eikä muita vastaavia selvityksiä.

Uudella teknologialla tarkoitetaan sellaisia uudenlaisia ratkaisuja, joita ei ole Suomessa laajasti kokeiltu. Tyypillisesti kyse on ensimmäisestä tai ensimmäisistä demonstraatiolaitoksista. Uuden teknologian käyttöönottoon liittyy yleensä vastaavaan tavanomaisen teknologian hankkeeseen nähden ylimääräisiä kustannuksia tai riskejä. Uuden teknologian ratkaisut ovat keskeisiä pitkän aikavälin energia- ja ilmastotavoitteiden kannalta.

Kenelle?

Energiatukea voivat saada:

  • kaiken kokoiset yritykset, mukaan lukien ammatin- ja liikkeenharjoittajat sekä toiminimet
  • yhteisöt, kuten kunnat, seurakunnat ja säätiöt

Energiatukea eivät saa:

  • asunto-osakeyhtiöt
  • asuinkiinteistöt
  • maatilat tai niiden yhteydessä toteutettavat hankkeet, lukuun ottamatta sellaisia maatilan yhteydessä toteutettavia hankkeita, jossa tuotettava energia käytetään maatalouden tuotantotoiminnan ulkopuolella
  • valtionosuutta saavat perustamishankkeet
  • organisaatiot, joiden toiminta rahoitetaan valtion talousarviosta
  • valtion talousarviosta annetussa laissa (423/1988) tarkoitettuun taloushallinto-organisaatioon kuuluville virastoille, laitoksille ja muille toimielimille

Lisäksi arvioidaan seuraavia:

  • hakijana on EU-säännösten tarkoittama vaikeuksissa oleva yritys (maksukyvytön tai menettänyt puolet osakepääomastaan)
  • yrityksellä on verovelkaa, aikaisempien Tekes- /Business Finland -lainojen rästejä, maksuhäiriöitä tai muita hoitamattomia taloudellisia velvoitteita
  • projektisuunnitelmaa ei ole tai se on ylimalkainen
  • yrityksellä ei ole investoinnin tai selvityksen edellyttämää muuta (omaa tai vierasta) rahoitusta

Mitä rahoitamme?

Uusiutuvan energian investoinnit 2018 (tavanomainen teknologia)

Selvityshankkeet:

  • kuntasektorin uusiutuvan energian katselmukset 50 %

Investointihankkeet:

  • Lämpökeskushankkeet (puupolttoaineet) 10-15 %
  • Lämpöpumppuhankkeet * 15 %
  • Aurinkolämpöhankkeet 20 %
  • Pienvesivoimahankkeet 15-20 %
  • Kaatopaikkakaasuhankkeet 15-20 %
  • Pientuulivoimahankkeet 20-25 %
  • Aurinkosähköhankkeet 25 %
  • Biokaasuhankkeet 20-30 %

(* pois lukien jäte- ja hukkalämmön hyötykäyttöön liittyvät hankkeet, joihin sovelletaan energiansäästöön liittyviä tukiprosentteja).

Rajoitukset tai tukea ei myönnetä:

  • Suurille yrityksille enimmäistukitaso on 30 % (ml. uuden teknologian hankkeet)
  • Tukea ei myönnetä lämpökeskuksille, joiden lämpöteho on yli 10 MW
  • Yli 1 MW:n hankkeiden osalta tukea voidaan myöntää vain ylimääräisiin investointikustannuksiin. Ylimääräiset investointikustannukset määritellään vertaamalla hanketta vastaavaan fossiilisiin energialähteisiin perustuvaan hankkeeseen, joka olisi realistisesti tehty ilman tukea.
  • Tukea ei myönnetä lämmöntuotantohankkeille, jos hankkeen seurauksena siirrytään kaukolämmöstä erilliseen lämmöntuotantoon
  • Lämpökeskusten osalta vaaditaan vähintään 70 % uusiutuvan energian osuutta polttoainekäytöstä
  • Tukea ei myönnetä uudisrakennuskohteissa tehtäviin hankkeisiin (pois lukien uusi teknologia ja aurinkosähköhankkeet).
  • Tuulivoima-, biokaasu-, puupolttoaine-, aurinko- ja aaltovoimalahankkeita voidaan tukea ainoastaan, jos hanke ei täytä uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön tuotantotuesta (1396/2010) annetun lain 9-11 §:ssä säädettyjä syöttötariffijärjestelmän hyväksymisen edellytyksiä tai 30 §:ssä säädettyjä tarjouskilpailuun osallistumisen edellytyksiä tai 33 §:n 1 momentin 6 kohdan a alakohdassa tarkoitettua vuosituotantovelvoitetta. Jos hanke kuitenkin sisältää uutta teknologiaa, voidaan sille tällä perusteella myöntää energiatukea.
  • Energiatukea voidaan myöntää päästökauppalain (311/2011) soveltamisalaan kuuluvaan toimintaan liittyvään investointihankkeeseen siltä osin kuin hanke sisältää uutta teknologiaa
  • Maatilan yhteydessä toteutettaville hankkeille voidaan myöntää tukea ainoastaan, jos 80 % tuotetusta energiamäärästä käytetään kyseisen maatilan ulkopuolella.
  • Puu- ja kierrätyspolttoaineiden tuotantoon tarkoitetun kaluston (mukaan lukien hakkurit, murskaimet, hakekontit, muu kalusto) hankkimiseen ei myönnetä tukea (pois lukien uuden teknologian hankkeet)
  • Energiavarastoihin liittyviä hankkeita tuetaan ainoastaan, jos samalla investoidaan uusiutuvan energian tuotantokapasiteettiin tai energiatehokkuutta parantaviin koneisiin ja laitteisiin. Energiavarastoon liittyvien kustannusten enimmäismäärä hankkeessa on 50 % hankkeen kokonaiskustannuksista.
  • Polttoaineen jakeluun liittyvien hankkeiden osalta tukea voidaan myöntää ainoastaan tuotantolaitoshankkeiden yhteydessä. Tukea voidaan myöntää korkeintaan yhdelle tuotantolaitoksen välittömässä läheisyydessä sijaitsevalle jakeluasemalle.
  • Jätteenpolttolaitoshankkeita ei tueta.
  • Tuettavien hankkeiden investointikustannusten on oltava vähintään 10 000 euroa.

Energiansäästöä ja energiatehokkuutta edistävät investoinnit vuonna 2018 (tavanomainen teknologia)

Selvityshankkeet:

  • energiatehokkuussopimuksiin liittyvät kuntasektorin, mikroyritysten ja pk-yritysten energiakatselmukset 50 %
  • muut energiakatselmukset, -analyysit ja selvityshankkeet 40 %

Investointihankkeet:

  • 20 % energiatehokkuussopimuksiin liittyneille yrityksille ja yhteisöille.
  • 25 % kun edellä olevassa käytetään ESCO-palvelua.
  • 15 % muille kuin energiatehokkuussopimuksiin liittyneille yrityksille ja yhteisöille, kun käytetään ESCO-palvelua.

Uutta teknologiaa sisältäville hankkeille myönnetään tapauskohtaisesti korotettua tukea (20–40 %) myös energiatehokkuussopimusten ulkopuolisille yrityksille ja kunnille.

Rajoitukset tai tukea ei myönnetä:

  • Suurille yrityksille enimmäistukitaso on 30 % (ml. uuden teknologian hankkeet)
  • ESCO-palveluiden osalta edellytyksenä on vähintään 70 %:n säästötakuu ja todennettavien säästöjen osuus kokonaissäästöistä todentamisjakson aikana on vähintään 60 % euromääräisesti laskettuna
  • Tukea ei myönnetä savukaasupesureihin tai näihin liittyviin lämmöntalteenottoinvestointeihin, jos ne liittyvät päästökauppalaitoksiin tai yli 10 MW:n tehoisiin lämpökeskuksiin
  • Energiatukea voidaan myöntää päästökauppalain (311/2011) soveltamisalaan kuuluvaan toimintaan liittyvään investointihankkeeseen siltä osin kuin hanke sisältää uutta teknologiaa tai kun investoinnin vuoksi päästökaupasta saatava taloudellinen hyöty on vähäinen
  • Tukea ei myönnetä valaistukseen liittyviin tavanomaisen teknologian hankkeisiin
  • Tukea ei myönnetä rakennusten eristykseen, kylmäkalusteiden ja –laitteiden oviin tai kansiin tai muihin vastaaviin ratkaisuihin
  • Tukea ei myönnetä uudisrakennuskohteissa tehtäviin energiatehokkuushankkeisiin (pois lukien uusi teknologia)
  • Tuettavien hankkeiden investointikustannusten on oltava vähintään 10 000 euroa

Uuden teknologian hankkeet

  • uusiutuviin energialähteisiin ja energiatehokkuuteen liittyvät investoinnit, uusi teknologia, enintään 40 %

Hakuohjeet

Ohjeita projektin suunnitteluun ja toteutukseen

Näin haet energiatukea 

Kaikki energiatukihakemukset jätetään Innovaatiorahoituskeskus Business Finlandiin riippumatta hankkeen koosta. Haku on toistaiseksi jatkuva. Tuen myöntää Innovaatiorahoituskeskus Business Finland hankkeissa, joiden hyväksyttävät kustannukset ovat enintään 5 miljoonaa euroa ja uuden teknologian hankkeissa, joiden hyväksyttävät kustannukset ovat enintään 1 miljoona euroa. Tätä suuremmat investointituet myöntää Työ- ja elinkeinoministeriö.  

Tukea ei myönnetä hankkeille, jotka on käynnistetty ennen tukipäätöstä. Lisäksi tukea voidaan myöntää aikaisintaan rahoituspäätöspäivästä alkaen aiheutuviin kustannuksiin. Energiatuen myöntämiselle rahoituspäätöspäivästä alkaen aiheutuviin kustannuksiin ei ole estettä, mikäli asiakkaalla on samanaikaisesti vireillä energiatukiprojektin ulkopuolella toteutettava laajempi investointihanke, joka on jo käynnistetty ja johon sisältyvään uuteen teknologiaan tai energiatehokkuustoimenpiteeseen liittyvään, rajattuun osaan haetaan energiatukea eikä tätä osaa hankkeesta ole vielä käynnistetty. Energiatuen myöntämiselle rahoituspäätöspäivästä alkaen aiheutuviin kustannuksiin ei ole myöskään estettä, jos investointihankkeeseen liittyvät raivaus- ja maanrakennustyöt on aloitettu ennen kuin päätös tuen myöntämisestä on tehty.

Hyväksyttäviä kustannuksia ovat investointi- ja selvityshankkeista aiheutuneet menot, jotka ovat aiheutuneet projektista sen kestoaikana (alkaen aikaisintaan rahoituspäätöspäivästä). Hyväksyttäviä kustannuksia eivät ole ennen rahoituspäätöstä tehtyyn tilaukseen perustuvat menot paitsi silloin, kun tilaukseen liittyy projektin käynnistämiseen kytketty kirjallinen purkumahdollisuus.

Hankkeeseen hyväksyttäviä kustannuksia ovat:

  • hankkeeseen kohdistuvat rahapalkat työajan seurannan mukaisesti
  • henkilösivukustannukset
  • matkakustannukset (vain selvityshankkeissa)
  • aine- ja tarvikekustannukset
  • laitehankinnat
  • ostetut palvelut
  • mahdolliset tilintarkastajan tarkastusraportin kustannukset

Kun yrityksellä tai yhteisöllä on suunnitelma uusiutuvan energian käytön lisäämiseen tai energian säästämiseen liittyvästä investoinnista tai se aikoo teettää energiakatselmuksen selvittääkseen yrityksen tai yhteisön energian säästökohteita, on hyvä keskustella Business Finlandin energiatukitiimin asiantuntijoiden kanssa. Heidän yhteystietonsa ovat tämän tekstin lopussa.

Hakemus tehdään asiointipalvelussa Business Finlandin verkkosivuilla. Palvelun kautta voi seurata hakemuksen käsittelyä ja täydentää hakemusta tarvittaessa. Hakemuksen käsittely kestää tyypillisesti noin kaksi kuukautta.

Hakijan tulee nimetä energiainvestointiprojektilleen vastuullinen johtaja, joka on hakijan organisaatiosta. Projektille nimetään myös yhteyshenkilö, joka voi olla hakijan organisaatiosta tai jostakin muusta hakijan valitsemasta organisaatiosta.

Liitä hakemukseen:

Mitä huolellisemmin hakemus on tehty, sen nopeampaa on sen käsittely. Siksi on syytä kiinnittää huomiota esimerkiksi investoinneissa hankkeen sisältöön, sen erittelyyn, energian tuoton muutoksiin, päästöjen muodostumiseen ja investoinnin kannattavuuden arviointiin esim. takaisinmaksuaikalaskelmalla.

Hakijan on syytä tutustua huolella Energiatuen yleisiin ehtoihin (pdf), joissa selvitetään yksityiskohtaisesti mm. hyväksyttävien kustannusten sisältö.

Rahoituspäätöksen jälkeen:

Saatuaan päätöksen rahoituksen saajan on käytävä hyväksymässä rahoituspäätös Business Finlandin asiointipalvelun kautta, sillä muuten päätös ei astu voimaan eikä tukea voida maksaa! Rahoituspäätöksen hyväksymisen voi tehdä vain yrityksen nimenkirjoitusoikeuden omaava henkilö.

Hankkeen kustannuksista on pidettävä projektikirjanpitoa hankkeen koko kestoajalta. Erityisesti seurataan rahoituksen saajan omia palkkoja, joista on syytä toteuttaa työajanseuranta tuntitasoisena. Tilintarkastaja on velvollinen antamaan tarkastusraportin hankkeen kustannuksiin ja niiden seurantaan liittyvistä havainnoistaan.

Investoinnin tai selvityksen valmistuttua hakija raportoi sekä tilittää hankkeen kustannukset Business Finlandin asiointipalvelun kautta sähköisesti.

Jos ostolaskujen määrä hankkeessa on enintään viisi, tarkastusraportti voidaan korvata liittämällä kustannustilitykseen pääkirjan ote projektikirjanpidosta, kopiot ostolaskuista ja maksutositeet, joista ilmenee, että laskut on maksettu. Tarkastusraportti tulee toimittaa kuitenkin aina, kun projektille tilitetään rahapalkkoja tai ostoja konsernin sisältä tai intressiyritykseltä.

Selvityshankkeissa rahoituksen saajan on ennen projektin lopputilitystä toimitettava kohdekohtaiset katselmusraportit ja yhteenvetotaulukot (paataulu.xls tai kuntataulu.xls) Motiva Oy:lle. Katso tarkemmat ohjeet linkistä: Energiakatselmusraporttien ja päätaulujen siirto Motivaan.  Lisätietoja katselmushankkeiden etenemisestä Motivan sivuilta täällä.

Käynnissä olevat hankkeet (2016 ja aiemmin energiatukea saaneet)

Vuonna 2016 tai sitä ennen käynnistyneiden (paperilomakkeilla toimitettujen) ja ELY-keskuksista tukea saaneiden energiatukihankkeiden osalta toimitaan seuraavasti.

Näiden päätösten maksatukset hoitaa KEHA-keskus. Tämä tarkoittaa, että em. energiahankkeiden paperilomakkeille tehdyt maksatushakemukset asiakas toimittaa KEHA-keskukseen seuraavasti; hankkeen toteutusmaakunnan mukaan:

Maksatusalueiden yhteystiedot:

  • KEHA-keskus, Uudenmaan maksatusalue, PL 1002, 00521 Helsinki (Uusimaa)
  • KEHA-keskus, Eteläinen maksatusalue, PL 3300, 45101 Kouvola (Häme, Kaakkois-Suomi)
  • KEHA-keskus, Läntinen maksatusalue, PL 1010, 20101 Turku (Varsinais-Suomi, Satakunta)
  • KEHA-keskus, Keskinen maksatusalue, PL 136, 33101 Tampere (Pirkanmaa, Keski-Suomi, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa)
  • KEHA-keskus, Itäinen maksatusalue, PL 1000, 80101 Joensuu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)
  • KEHA-keskus, Pohjoinen maksatusalue, PL 200, 90101 Oulu (Kainuu, Lappi, Pohjois-Pohjanmaa)

Em. energiatukihankkeisiin liittyvät muutokset (jatkoajat, sisältömuutokset, hakijaan liittyvät muutokset jne.); muutospyynnöt lähetetään joko hakijan lähimmän ELY-keskuksen kirjaamoon edelleen toimitettavaksi tai voit tiedustella ohjeita Markku Almilta:

Markku Alm, Varsinais-Suomen ELY-keskus, PL 236, 20101 Turku, puh 0400 864945, sähköposti markku.alm(at)ely-keskus.fi

 

Ohjeita

Ohjeita hakemusta, projektisuunnitelmaa ja raportointia varten.

Asiointipalvelu

Asiointipalvelussa voit hakea rahoitusta, raportoida projektisi edistymistä ja tehdä kustannustilityksen. Uutena toimintona myös projektimuutokset haetaan nyt asiointipalvelussa. Löydät palvelusta myös kaikki projektiisi liittyvät asiakirjat.

Asiointipalveluun

Hyväksy rahoituspäätös asiointipalvelussa

Rahoituspäätöksen voi nyt hyväksyä asiointipalvelussamme ilman erillistä lomaketta. Henkilöllä, joka hyväksyy päätöksen yrityksen puolesta, tulee olla yrityksen nimenkirjoitusoikeus. Hyväksyjän tulee kirjautua asiointipalveluun Suomi.fi-tunnistautumisen kautta, jotta nimenkirjoitusoikeus saadaan vahvistettua. Rahoituspäätös astuu voimaan vasta, kun päätös on hyväksytty asiointipalvelussa.

Asiointipalveluun