Rahoituspalvelut
Energiatuki
Energiatukea voidaan myöntää kaikenkokoisten yritysten ja yhteisöjen investointi- ja katselmushankkeisiin, jotka edistävät energiansäästöä, energian tuotannon tai käytön tehostamista ja samalla tukevat Suomen hiilineutraalisuustavoitteita.
Rahoituksen ehdot
Tutustu energiatuen hakemisen ohjeisiin
Mihin energiatuki on tarkoitettu?
Energiatukea voidaan myöntää sellaisiin Suomessa toteutettaviin investointi- tai selvityshankkeisiin, joiden tavoitteena on edistää:
- Energiansäästöä tai energian tuotannon tai käytön tehostamista
- Uusiutuvan energian tuotantoa uuden teknologian hankkeilla
Tavanomaiset uusiutuvan energian tuotannon investoinnit (esimerkiksi tavanomaiset aurinkosähköjärjestelmät) eivät ole energiatuen piirissä muiden kuin biokaasulaitosinvestointien osalta.
Energiatuella voidaan tukea hankkeita, jotka jäisivät ilman tukea toteuttamatta. Tuen keskeisenä tavoitteena on madaltaa etenkin uuteen teknologiaan liittyviä teknisiä ja taloudellisia riskejä.
Erityisesti uuteen teknologiaan panostamisella tavoitellaan yksittäisiä hankkeita laajempia vaikutuksia – kuten energiajärjestelmän uudistumista. Kokonaistavoitteena on edistää uusiutuvaa energiaa ja energiatehokkuutta kustannustehokkaasti pitkällä aikavälillä.
Mitä hankkeelta ja hakijalta vaaditaan?
- Hanketta ei ole käynnistetty (esim. sitovaa tilausta ei ole tehty) ennen tukipäätöstä. Lähtökohtaisesti tukea myönnetään aikaisintaan rahoituspäätöspäivästä alkaen aiheutuviin kustannuksiin.
- Hankkeen on oltava vapaaehtoinen investointi. Investoinnin tarkoituksena ei saa olla esimerkiksi pakollisen ympäristövelvoitteen saavuttaminen tai energiatehokkuuslain mukainen yritykselle pakollinen energiakatselmus.
- Hakijalla tulee olla riittävä omarahoitus hankkeen kustantamiseen, koska Business Finlandin avustus maksetaan vasta hankkeen loppuraportin jälkeen.
- Hakijaorganisaation tulee täyttää Business Finlandin yleiset edellytykset rahoituksen myöntämiseen. Löydät rahoituksen myöntämisen esteet täältä.
Kohteet ja toimijat joille energiatukea ei myönnetä
- Asunto-osakeyhtiöt
- Asuinkiinteistöt (mukaan lukien hoivakiinteistöt)
- Maatilat tai niiden yhteydessä toteutettavat hankkeet, lukuun ottamatta sellaisia maatilan yhteydessä toteutettavia hankkeita, joissa tuotettava energia käytetään maatalouden tuotantotoiminnan ulkopuolella (hakijana ei voi tällöinkään olla maatila)
- Kalastus- ja vesiviljelyalan yritykset, ml. jalostavat yritykset
- Valtionosuutta saavat perustamishankkeet
- Organisaatiot, joiden toiminta rahoitetaan valtion talousarviosta joko kokonaan tai pääosin
- Valtion talousarviosta annetussa laissa (423/1988) tarkoitettuun taloushallinto-organisaatioon kuuluville virastoille, laitoksille ja muille toimielimille
- Uudisrakennuskohteissa toteutettaville hankkeille, pois lukien uuden teknologian hankkeet
Energiatuen taustat ja reunaehdot
INVESTOINTIHANKE
Mihin investointihankerahoitusta voi käyttää?
Mihin investointihankerahoitusta voi käyttää?
Energiatukea voi hakea investointihankkeisiin, joissa investoidaan käyttöomaisuuteen. Energiatukea voidaan myöntää hankkeille, joilla edistetään uutta teknologiaa, sen kaupallista hyödyntämistä ja sähköjärjestelmän säätökykyä sekä energian säästöä energiatehokkuuden keinoin.
Uusi teknologia etusijalla
Energiatuen myöntämisessä etusijalla ovat uuden teknologian hankkeet. Uudella teknologialla tarkoitetaan sellaisia uudenlaisia ratkaisuja, joita ei ole Suomessa aiemmin käytetty ja ovat keskeisiä energia- ja ilmastotavoitteiden kannalta. Tyypillisesti kyse on ensimmäisestä tai ensimmäisistä kaupallisista toteutuksista. Uuden teknologian käyttöönottoon liittyy yleensä vastaavaan tavanomaisen teknologian hankkeeseen nähden ylimääräisiä kustannuksia tai riskejä. Uuden teknologian hankkeissa voidaan hakijalta pyytää puolueettoman tahon antamaa lausuntoa hankkeen uutuusarvosta.
Uudelle teknologialle voidaan myöntää tapauskohtaisesti korotettua tukea. Korotetun tuen tarve ja taso arvioidaan tapauskohtaisesti ja arvioinnissa otetaan huomioon uuden teknologian käyttöönoton aiheuttama riski ja siihen liittyvä kannattavuustarkastelu. Tästä seuraa, että uuden teknologian hankkeen tuki on usein tukipäätöksessä pienempi kuin Energiatukiasetuksessa mainittu enimmäistuki. Pk-yrityksille enimmäistukitaso on 40 % uuden teknologian hankkeissa. Suurille yrityksille vastaava enimmäistukitaso on 30 %.
Investoinnit uusiutuvaan energiaan ja biokaasulaitoksiin
Uusiutuvan energian investoinneissa poikkeuksia uuden teknologian vaatimukseen ovat investoinnit biokaasulaitoksiin, joita voidaan tukea myös, kun käytetään tavanomaista teknologiaa. Tällöinkin etusijalla ovat uutta teknologiaa sisältävät biokaasulaitosinvestoinnit ja biokaasua liikennekäyttöön tuottavat investoinnit.
- Etusijalla ovat lisäksi biokaasulaitosinvestoinnit, joissa on konkreettinen ja toteutuskelpoinen suunnitelma mädätteen jatkojalostuksesta ja -käytöstä. Kaikissa biokaasuhankkeissa hakijan on toimitettava suunnitelma mädätteen jatkojalostuksesta ja -käytöstä. Suunnitelmassa tulee esittää perustelut mädätteen valitulle jatkojalostus- ja käyttötavalle ja tähän liittyvien sopimusten valmistelun tilanne. Lisäksi on esitettävä, miten ravinteiden kierrätys huomioidaan valitussa jatkojalostus- ja käyttötavassa sekä kuvattava, kuinka mädätteen jatkojalostus- ja käyttötapaa voidaan laitoksella kehittää tulevaisuudessa.
- Biokaasun jalostukseen, nesteytykseen, siirtoon, jakeluun tai käyttöön liittyviä investointeja tuetaan ainoastaan, jos samalla investoidaan uuteen reaktorikapasiteettiin. Olemassa olevien biokaasulaitosten laajennusinvestointeihin voidaan myöntää tukea vain, jos reaktori- ja biokaasun tuotantokapasiteetti kasvavat.
- Biokaasuhankkeiden yhteydessä polttoaineen tankkausasemia ei tueta (tämä koskee myös muita biopolttoaineita).
- Biopolttoainehankkeissa tukea voidaan myöntää vain laitoshankkeille, joiden raaka-aineena ei käytetä jalostuskelpoista tukki- tai kuitupuuta.
Muita uusiutuvan energian hankkeita tuetaan vain uuden teknologian osalta. Uusiutuvan vedyn tuotantoinvestointeja voidaan tukea, mikäli vety päätyy energian tuotantoon tai siitä jalostetun polttoaineen tuotantoon.
Energiansäästöä ja energiatehokkuutta edistävät investoinnit
- Tyypilliset tuettavat investoinnit liittyvät teollisuusprosessien hukkalämpöjen hyödyntämiseen.
- Rakennuksiin sekä niiden tavanomaiseen talotekniikkaan liittyviä energiatehokkuushankkeita ei tueta.
- Energiatehokkuusinvestoinneissa yli 1 MW:n lämpöpumppuja voidaan tukea, jos kyseessä on uuden teknologian hanke tai kyseessä on matalalämpöverkkoon liitettävä hanke. Mikäli kyseessä on ylijäämälämmön käyttö lämpöpumpun energianlähteenä, voidaan tavanomaisen teknologian hankkeissa tukea lämpöpumppuja 5 MW:n kokoluokkaan asti. Uuden teknologian osalta on mahdollista tukea myös yli 5 MW:n lämpöpumppuhankkeita.
- Lämpövarastoja voidaan tukea uuden teknologian perusteella. Tavanomaiseen teknologiaan perustuvia veteen lämpöä varastoivia ratkaisuja tai maalämpövarastoja ei tueta.
- Savukaasupesureita tai näihin liittyviä lämmöntalteenottoinvestointeja ei tueta, jos ne liittyvät päästökauppalaitoksiin tai yli 10 MW:n tehoisiin lämpökeskuksiin.
- Valaistukseen liittyviä tavanomaisen teknologian hankkeita ei tueta (sis. mm. led-valaisimet).
- Rakennusten eristykseen tai ulkokuoren (vaipan) muutoksiin (sisältää ovet, ikkunat), kylmäkalusteiden ja -laitteiden oviin tai kansiin, sääsuojiin tai sadekatoksiin tai muihin vastaaviin ratkaisuihin liittyviä hankkeita ei tueta.
- Datakeskusten hukkalämpöhankkeita ei tueta.
- Uudisrakennuskohteissa tehtäviä energiatehokkuushankkeita ei tueta (pl. uusi teknologia).
- Katso Motivan energiatehokkuus- ja ESCO-palvelut ja Energiatehokkuussopimukset 2026-2035.
- ESCO-palveluiden osalta edellytyksenä on vähintään 50 %:n säästötakuu ja todennettavien säästöjen osuus kokonaissäästöistä todentamisjakson aikana on vähintään 80 % euromääräisesti laskettuna.
- Tukea voidaan myöntää myös energiatehokkuussopimusten ulkopuolisille yrityksille ja kunnille, jos hanke sisältää uutta teknologiaa.
Investointihankkeiden koko ja tuen määrä
Investointihankkeiden koko ja tuen määrä
Uusiutuvan energian investoinnit
-
Uusiutuvan energian hankkeen investointikustannusten tulee olla vähintään 30 000 euroa ja enintään 5 000 000 euroa.
-
Uusiutuvan energian hankkeille tukitaso on hankekohtaisen harkinnan perusteella tyypillisesti 15 - 30 %.
-
Suurille yrityksille enimmäistukitaso on 30 % myös uuden teknologian hankkeissa.
Energiatehokkuushankkeen energiatuen suuruus
-
Tukiprosentti 20 % energiatehokkuussopimuksiin liittyneille yrityksille ja yhteisöille.
-
Tukiprosentti 25 % kun edellä olevassa käytetään ESCO-palvelua.
-
Tukiprosentti 15 % muille kuin energiatehokkuussopimuksiin liittyneille yrityksille ja yhteisöille, kun käytetään ESCO-palvelua.
-
Hankkeen investointikustannusten tulee olla vähintään 10 000 euroa ja enintään 5 000 000 euroa.
Investointihankkeen hyväksyttävät kustannukset
Investointihankkeen hyväksyttävät kustannukset
- Koneiden ja laitteiden hankinnan, asennuksen ja käyttöönoton kustannukset
- Rakennusten kustannukset (vain uuden energiateknologian suurten demonstraatiohankkeiden hakemuksissa)
- Rakennustekniset työt, valvonta ja liittymismaksut
- Maanrakennustyöt ja maanhankinta
- Valmistelu- ja suunnittelukustannukset
- Seurannasta aiheutuvat erityiset kustannukset (ESCO)
- Mahdolliset tilintarkastajan tarkastusraportin kustannukset
Kustannukset, joita ei hyväksytä investointihankkeelle
Kustannukset, joita ei hyväksytä investointihankkeelle
-
Palkka- ja henkilösivukustannukset
-
Rahoituksen saajan matkakustannukset
-
Yleiskustannukset
-
Edustuskulut
-
Pankki- ja rahoituskustannukset
-
Vapaaehtoiset henkilövakuutukset
-
Kustannukset, joihin kohdistuu sellaista julkista tukea, jonka ehdoissa kielletään muu julkinen tuki (mm. starttirahaa samalta ajalta saaneen henkilön palkkakustannukset)
-
Palkkakustannukset, joihin on saatu palkkatukea
-
Muut julkista tukea sisältävät palvelut
-
Osamaksukaupan ehdoin tehtyjen hankintojen rahoitus-, hallinto, vakuutus-, korjaus-, huolto- tai muut vastaavat menot
-
Toimistolaitteiden, autojen ja muiden vastaavien kestokulutushyödykkeiden hankintakustannukset
-
Projektin toteuttamiseen kuulumattomat kustannukset
-
Kustannusvaraukset
-
Liittymismaksut ja valtion maksuperustelakiin (150/1992) perustuvat maksut
KATSELMUS- TAI SELVITYSHANKE
Mihin katselmus- ja selvityshankerahoitusta voi käyttää?
Mihin katselmus- ja selvityshankerahoitusta voi käyttää?
Tuettava energiakatselmustoiminta on tarkkaan ohjeistettu. Ohjeistuksen perustana ovat vuosittain vahvistettavat työ- ja elinkeinoministeriön yleisohjeet, joissa esitetään energiakatselmusten toteuttamiseen ja raportointiin, katselmustuen määrään ja hakemiseen liittyviä ohjeita ja vaatimuksia katselmusten tekijöille ja katselmustuen hakijoille.
Tuettavia katselmuksen ja selvityksen malleja ovat kiinteistön energiakatsastus, kiinteistön energiakatselmus, teollisuuden energiakatselmus, teollisuuden energia-analyysi ja täsmäkatselmus sekä syväselvitys.
Energiakatsastuksessa ja -katselmuksessa katselmoidaan kohteen energian ja veden käytön nykytilanne sekä etsitään säästötoimenpiteitä perusteluineen, säästövaikutuksineen ja takaisinmaksuaikoineen. Energiakatselmustukea voivat saada yhteisöt (esimerkiksi kunnat, seurakunnat ja säätiöt) sekä alle 2 700 MWh/a energiaa kuluttavat yritykset.
Täsmäkatselmuksessa voidaan katselmoida kohteen energiankäytöstä halutut osa-alueet. Täsmäkatselmustukea voivat saada energiatehokuussopimukseen kuuluvat alle 2 700 MWh/a energiaa kuluttavat yritykset sekä energiatehokkuussopimukseen kuuluvat kunnat. Kunnat voivat toteuttaa täsmäkatselmuksia vain perinteisten Motiva-mallisten kiinteistökatselmusten toteuttamisen yhteydessä, jolloin täsmäkatselmusten osuus katselmusten kokonaismäärästä voi olla korkeintaan 50 %.
Syväselvityksen avulla organisaatio voi selvittää energiankäyttönsä tehostamista, uusiutuvan energian käytön osuuden kasvattamista tai muuten yrityksen energiankäytön muuttumista vähähiiliseksi. Syväselvitystuki on mahdollinen energiatehokkuussopimukseen liittyneille yrityksille, joiden vuotuinen energiankulutus ylittää 2700 megawattituntia. Myös julkisen alan energiatehokkuussopimukseen liittyneet kunnat ja kuntayhtymät ovat tukikelpoisia.
Tarkemmat kuvaukset ja ohjeet löytyvät Motivan verkkosivulta.
Katselmus- ja selvityshankkeiden energiatuen määrä
Katselmus- ja selvityshankkeiden energiatuen määrä
-
Energiatehokkuussopimuksiin liittyneiden Motiva-tyyppiset energiakatselmukset (tukitaso 50 %)
-
Energiatehokkuussopimuksiin liittymättömien Motiva-tyyppiset energiakatselmukset (tukitaso 40 %)
-
Motivan täsmäkatselmus, tukiprosentit kuten edellä
-
Syväselvitykset (tukitaso 40 %)
Katselmusten hyväksyttävät enimmäiskustannukset on määritelty työ- ja elinkeinoministeriön yleisohjeessa.
Tukea ei myönnetä hankkeille, jotka on käynnistetty (esimerkiksi tekemällä hankkeeseen liittyvä tilaus) ennen tukipäätöstä.
Hyväksyttävät kustannukset katselmus- tai selvityshankkeelle
Hyväksyttävät kustannukset katselmus- tai selvityshankkeelle
-
Hankkeeseen kohdistuvat rahapalkat työajan seurannan mukaisesti
-
Henkilösivukustannukset
-
Matkakustannukset
-
Tarvikkeet sekä laitteiden ja koneiden vuokrat
-
Ostetut palvelut
-
Mahdolliset tilintarkastajan tarkastusraportin kustannukset
Kustannukset, joita ei hyväksytä katselmus- tai selvityshankkeelle
Kustannukset, joita ei hyväksytä katselmus- tai selvityshankkeelle
-
Yleiskustannukset
-
Edustuskulut
-
Pankki- ja rahoituskustannukset
-
Vapaaehtoiset henkilövakuutukset
-
Kustannukset, joihin kohdistuu sellaista julkista tukea, jonka ehdoissa kielletään muu julkinen tuki (mm. starttirahaa samalta ajalta saaneen henkilön palkkakustannukset)
-
Palkkakustannukset, joihin on saatu palkkatukea
-
Muuta julkista tukea sisältävät palvelut
-
Leasing- tai osamaksukaupan ehdoin tehtyjen hankintojen rahoitus-, hallinto, vakuutus-, korjaus-, huolto- tai muut vastaavat menot
-
Toimistolaitteiden, autojen ja muiden vastaavien kestokulutushyödykkeiden hankintakustannukset
-
Projektin toteuttamiseen kuulumattomat kustannukset
Rahoituksen hakemisen prosessi
-
Tutustu hakuun
ja ehtoihin -
Suunnittele
projekti -
Hae
rahoitusta -
Hyväksy
päätös
Ota yhteyttä
Jussi
Mäkelä
Energiatuki, tuotepäällikkö
Tampere
Timo
Fager
Asiantuntija
Tampere
Satu
Kuusela
Asiantuntija
Oulu
Tapani
Saarenpää
Asiantuntija
Seinäjoki