Förnya tjänster och verksamheter

Finansieringen av innovativ offentlig upphandling riktar sig till upphandlande enheter i enlighet med lagen om offentlig upphandling och koncession, såsom kommuner, ämbetsverk och andra offentligt ägda aktörer som omfattas av upphandlingslagen. Syftet med finansieringen är att utveckla innovativa lösningar för förnyelse av tjänster och verksamhet.

Innovativ offentlig upphandling

I Finland gör den offentliga sektorn årligen anskaffningar för omkring 47 miljarder euro. För att möta de föränderliga kraven under de kommande årtiondena måste man fördomsfritt utveckla nya lösningar och strategier. Med hjälp av innovation kan den offentliga sektorn erbjuda medborgarna bättre tjänster till lägre kostnad. Härmed måste man även kräva allt fler nya innovationer från leverantörer av tjänster och produkter. Genom att erbjuda en utvecklingsmiljö och fungera som första köpare av lösningen kan den offentliga sektorn i bästa fall bidra till att skapa nya marknader genom att stödja uppkomsten av innovationer.

Genom innovativ offentlig upphandling kan ditt mål vara att skapa mervärde exempelvis genom:

  • lägre livscykelkostnader
  • bättre kvalitet
  • förnyelsebara och effektivare produktionsprocesser
  • miljövänlighet
  • resurser som frigörs för annat utvecklingsarbete genom digitala lösningar

Vi beviljar bidraget för upp till 50 % av de totala kostnaderna för upphandlingens förberedelse- och utvecklingsskeden. Vi betalar finansieringen i efterhand på basis av projektets rapportering och kostnadsredovisning.

Vad krävs av din organisation?
  • Din organisation är en offentlig upphandlande enhet enligt upphandlingslagen eller upphandlingslagen för specialbranscher.
  • Den innovativa upphandlingen som öppnar marknader är av en storleksklass som påverkar utvecklingen av branschen åtminstone nationellt.
  • Din organisation är beredd att förbinda sig till utvecklingen av innovativa upphandlingar.
Se instruktioner för att ansöka om finansiering
När är det bra att ansöka om finansiering?

Ni önskar förnya era tjänster och utveckla er upphandlingskompetens

  • Din organisation har motivation och möjlighet att utveckla och förnya tjänster och verksamhet.
  • Din organisation har förmågan och resurserna att göra en innovativ upphandling samt viljan och strategin att förbinda sig till en förnyelse av upphandlingen.

Upphandlingen leder till att marknader öppnas och branschen utvecklas

  • Upphandlingen påverkar utvecklingen av branschen åtminstone nationellt.
  • Innovativ upphandling innebär ett nära samarbete med leverantörer och slutanvändare.
  • Behovet av er upphandling kan inte tillgodoses med befintliga alternativ på marknaden.
Vad kan finansieringen användas till?

Ni kan använda finansieringen för innovativ offentlig upphandling för upphandling som syftar till att förnya era funktioner och tjänster. Finansieringen är inte begränsad till ett visst upphandlingsförfarande.

Funding can be used for preparation, tendering, co-development and pilot phase of the procurement. At least 80 % of the project costs must consist of research and development. R&D work of the project will be evaluated project-by-project. 

Inför din ansökan

Säkra effekterna av upphandlingen

  • Främjandet av innovation inom offentlig upphandling förutsätter att upphandlingen definieras i samarbete med anbudsgivare och slutanvändare på ett sätt där det uppstår ett behov av att utveckla nya lösningar på marknaden. Detta kan innebära utmanande mål eller en begränsning av upphandlingen på ett nytt sätt.
  • Innovativ offentlig upphandling bör ha en marknadsöppnande effekt.

Ta del av finansieringsvillkor

I våra finansieringsvillkor berättar vi om vilka kostnader Business Finland kan finansiera, hur vi följer kostnaderna för ditt projekt och hur du rapporterar framskridandet av projektet.

Ta del av finansieringsvillkoren

Bekanta dig med Finlands program för hållbar tillväxt

Ansökningarna i Finlands program för hållbar tillväxtär en del av EU:s återhämtningsinstrument (RRF, Recovery and Resilience Facility), vars syfte är att främja förnyelse av näringsstrukturen och konkurrenskraft som bygger på hållbara lösningar hos finska företag. Finansiering för innovativ offentlig upphandling ingår i några av sökningarna.

Läs mer om Finlands program för hållbar tillväxt

Kontakta oss innan du fyller i ansökan

Kontakta våra experter

Ansök om finansiering

Skicka din ansökan med bilagor via vår e-tjänst. I tjänsten kan du också följa med behandlingen av din ansökan.

Till finansieringens e-tjänst

Sätt upp för projektet

I ansökningsformuläret ber vi dig definiera 2–5 konkreta och partiellt mätbara mål för ditt projekt. Målen måste vara kopplade till projektets konkreta resultat, projektets mål skrivs in i finansieringsbeslutet och genomförandet av dessa följs upp.

Exempel på projektmål:

  • förda marknadsdialoger
  • genomförande av pilotförsök
  • utveckling av organisationens upphandlingskompetens
  • förstärkning av ledningen av innovativa upphandlingar/skapande av en verksamhetsmodell
  • öppnande av nya marknader
  • färdigställande av produktens/tjänstens egenskaper
  • stärkande av partnernätverk
  • ökad lönsamhet

BILAGA 1: Projektplan

Bifoga projektplanen som en del av ansökan. Du kan skriva in planen antingen i ansökningsformulärets färdiga fält eller bifoga den som separat bilaga till ansökan.

Vi hoppas att du berättar åtminstone följande saker i projektplanen:

  • Projektets bakgrund och syfte
  • Projektets genomförande, resurser och tidsplan
    • åtgärder
    • vem som ska utföra åtgärderna
    • tidsplan
  • Förvärvets inverkan på marknaden och den verkställande leverantören
  • Följande steg: vad som görs efter projektet, hur din organisation utnyttjar projektets resultat

Godtagbara kostnader

Business Finland godtar kostnader tidigast från den dag du har skickat din ansökan till oss.

Godtagbara kostnader är utgifter för forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet som

  • har uppstått under projektets livstid (prestationsprincipen)
  • finns i finansieringsmottagarens räkenskaper
  • är nettoskattade

Penninglöner
Finansieringstagaren får på basis av arbetstidsuppföljning redovisa lön som hänför sig till projektet för penninglön som utbetalats till en person.

Lönebikostnader
Lönebikostnader kan accepteras som en procentuell andel av projektets beräknade kostnad (upp till 50%) av den betalda, effektiva arbetstidslön som godkänts för projektet.

Allmänna kostnader
Som allmänna kostnader kan finansiären godkänna högst 20 % av projektets sammanräknade löne- och lönebikostnader.

Resekostnader
Resekostnader måste överensstämma med projektplanen och den arbetstid som ansluter sig till dessa antecknas i uppföljningen av projektets arbetstid.

Material- och tillbehörskostnader
Material och tillbehör som köps in utifrån kan godkännas enligt faktureringens självkostnadspris.

Inköp av utrustning
Som direkt kostnad för ett projekt kan anskaffningsutgiften för utrustning som köps in för ett projekt godkännas när den huvudsakligen används av projektet och dess anskaffningskostnad enligt bokföringslagen kan bokföras som kostnader för ibruktagandets räkenskapsperiod.

Avskrivning och hyrning av utrustning
Om anskaffningsutgiften för maskiner och anordningar aktiveras och under sin verkningstid avskrivs som kostnader enligt planen godkänns avskrivningar som uppkommer under projektets varaktighet.

Köptjänster
Kostnader för avtalsbaserad forskning, kunskap och patent som köpts eller förvärvats från utomstående källor kan i likhet med kostnader för konsultation och motsvarande tjänster när de har använts uteslutande för projektet godkännas enligt projektplanen och faktureringen.

Som projektkostnader godtar vi inte

  • representationskostnader, donationer eller stipendier
  • kostnader för företagsekonomisk verksamhet
  • kostnader för produktion, reklam, marknadsföring eller försäljning
  • finansieringskostnader
  • finansieringstagarens finansieringsandelar till ett projekt som genomförs av en forskningsorganisation
  • kostnader för vilka organisationen mottar sådant offentligt stöd som villkoren förbjuder
  • lönekostnader för vilka lönesubvention har erhållits
  • utgifter för finansiering, administration, försäkring, reparation, underhåll eller andra motsvarande utgifter för anskaffning på villkor för avbetalningsköp
  • utgifter för uthyrning av utrustning (för förvaltning, finansiering, försäkring, reparation och liknande) i den mån de överstiger de hyresutgifter som motsvarar inköpspriset för upphandlingen under projektets löptid
  • förvärv som inte genomförts i enlighet med punkten upphandlingsförfarande
  • kostnader som inte ingår i projektplanen
Ta kontakt

Riikka Munne

riikka.munne (at) businessfinland.fi
+358 50 5577 464

Hur fungerar Business Finlands finansiering?
  1. Innan du ansöker

    Planera projektet och ställ upp mål. Se till att du har tillräcklig egen finansiering.

  2. Sök finansiering

    Sänd ansökan i e-tjänsten för finansiering. Lämna in de tilläggsuppgifter som begärs.

  3. Godkänn finansieringsbeslutet

    Business Finland bedömer ansökan och meddelar ett beslut. Läs beslutet och villkoren noga och godkänn beslutet i e-tjänsten.

  4. Använd finansieringen

    Organisera projektbokföringen. Meddela eventuella förändringar till Business Finland.

  5. Rapportera om projektet

    Rapportera om genomförandet och kostnaderna. Lämna in på en rapport de tilläggsuppgifter som begärs.