Siirry sisältöön
Blogi 15.06.2023

Suomalainen ruokako pahaa? – Ruokavienti voi ja kasvaa hyvin

Maanantaina 12.6. Turussa järjestettiin pohjoismainen Michelin-tähtien julkistamistilaisuus, jota Business Finland ja Visit Finland olivat yhdessä tuomassa Suomeen. Suomalaiselle elintarviketarjonnan näkyvyydelle tapahtuma oli ennennäkemätön. Food from Finlandin johtaja Esa Wrang ja asiantuntija Annaleena Soult kertovat, millainen on suomalainen elintarviketarjonta, mitä sille on tapahtunut viimeisen 20 vuoden aikana ja mihin se on menossa.
Food from Finland tiimi Michelin-tapahtumassa
Kirjoittajat

Annaleena Soult

Senior Advisor, Manager
Food from Finland
Business Finland

Esa Wrang

Head of Food from Finland 
Business Finland 

Mitä elintarvikkeille ja ruokakulttuurille on tapahtunut kahdenkymmenen vuoden aikana?

Luontokato, saastuminen, kasvihuoneilmiö, liikakansoitus ja eettinen kuluttaminen kuten myös terveellisyyden tavoittelu sekä ruokamatkailun suosio ovat nousseet keskiöön.

Suomalainen puhdas luonto – maailman puhtaimpiin lukeutuva kasvuympäristö, puhdas ilma, pohjavesi, maaperä – antavat erinomaiset kehykset kestävään ja turvalliseen ruuantuotantoon.

Suomi on kasvattanut mainettaan maailmalla myös turvallisesta elintarviketuotannosta sekä antibioottivapaasta ja tarkoin kontrolloidusta lihantuotannosta.

Suomessa kemikaalien ja kasvinsuojeluaineiden käyttö on selkeästi alla EU-keskiarvojen, kiitos kylmän talvikautemme, joka tuhoaa maasta haitallisia bakteereja.

Suomi on yksi maailman suurimpia kaurantuottajia ja toiseksi suurin kauran viejä. Pohjoismainen ilmasto on ihanteellinen laadukkaan kauran tuottamiseen ja yhteistyöstä haetaan tukea kauraviennin vauhdittamiseksi. Suomalais-ruotsalainen molempien maiden maatalousministeriöiden rahoittama Nordic Oats -hanke tukee kaurayritysten vientiä markkinatutkimuksilla sekä erilaisilla promootiotoimenpiteillä. Hanketta ovat toteuttamassa Food from Finland -ohjelma Suomesta ja Try Swedish -ohjelma Ruotsista.

Suomalainen ruoka on innovatiivista, vastuullista ja terveellistä

Suomalaiset raaka-aineet ja elintarvikkeet kiinnostavat yhä enemmän.

Elintarviketeollisuus tekee aktiivisesti työtä innovatiivisten, kestävästi valmistettujen tuotteiden kehittämiseksi. Kasvipohjaisten proteiinituotteiden tarjonta on laaja, ja niiden laatua sekä koostumusta kehitetään jatkuvasti. Uusien soluteknologiaan perustuvien proteiinien kehittäminen on kovassa vauhdissa. Tuotannon sivuvirtojen hyödyntäminen tuo markkinoille uusia innovaatioita, esimerkiksi Fazerin kauranjyvien prosessoinnin sivuvirrasta (kaurankuoresta) kehitetty xylitol.

Yritysten kansainvälisten markkinoiden tuntemus ja vientiosaaminen kasvavat jatkuvasti, ja tämä näkyy myös tuotetarjonnan ja pakkausten huimassa kehittymisessä.

Myös verkkokaupan voimakas kasvu maailmalla tuo uusia haasteita kansainvälistymiseen, sekin vaatii uutta osaamista.

Ravintolasektorilla kunnianhimon taso on korkealla: lukuisia huippulaatuisia ravintoloita löytyy myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Kotimaisia raaka-aineita käytetään paljon ja suomalaisuus alkaa olla pääroolissa menuja laadittaessa. Lähiruoka on trendikästä ja hävikkiä pyritään vähentämään monin keinoin.

Osoituksena tästä Michelin myönsi tähden lisäksi myös ekoystävällisen gastronomian Michelin Green Starin porvoolaiselle Vår-ravintolalle.

Ruokavienti kasvaa kohderyhmää kasvattamalla

Michelin-tähden saaminen tarkoittaa pääsyä tiukkaan seulottuun seuraan ravintolamaailman huipulle. Michelin-tähtien julkistus on tapahtuma, joka vahvistaa järjestävän maan ruokasektorin imagoa. Food from Finland ja Visit Finland valmistelivat pohjoismaisen Michelin-tapahtuman saamista ensi kertaa Suomeen yli kaksi vuotta, ja kaupungiksi valikoitui Turku.

Michelin-tapahtuma Turussa 12.6.2023

Michelin-kokonaisuuden suomalaiset yhteistyökumppanit olivat siis Turun kaupunki ja Business Finland (Food from Finland ja Visit Finland). Itse Michelin-tähtien julkistusgaalan lisäksi lähipäiville rakennettiin lukuisia, erityisesti kansainväliselle medialle sekä keittiömestareille suunnattuja oheistapahtumia – Turku profiloitui todellisena ruokakaupunkina!

Food from Finland järjesti myös kaksi oheistapahtumaa, joihin osallistui 30 suomalaista yritystä: ostajatapahtuma Helsingissä perjantaina 9.6. sekä kansainväliselle medialle suunnattu aamiaiskattaus Turussa maanantaina 12.6., jossa toimittajat keskustelivat 14 suomalaisen elintarvikeyrityksen kanssa. Pääyhteistyökumppaninamme yrityspuolelta Michelin -kokonaisuudessa oli Fazer Lifestyle kaurapohjaisten tuotteidensa kanssa. Kutsuimme näihin tapahtumiin 11 kansainvälistä ostajaa Saksasta ja Japanista, jotka tutustuivat laajasti suomalaiseen innovatiiviseen, terveelliseen, turvalliseen ja kestävän kehityksen mukaiseen elintarviketarjontaan. Kiinnostus oli suurta ja keskustelut yritysten kanssa jatkuvat.

Michelin-tähtien julkistus on tapahtuma, joka vahvistaa järjestävän maan ruokasektorin imagoa.

Jotta suomalainen ruoka todettaisiin yhä useamman mielestä herkulliseksi, kohderyhmiä tulisi miettiä hieman laajemmin. Michelinillä on perinteisesti ravintolat, keittiömestarit ja media. Kun tuomme mukaan tapahtumiin myös kansainvälisiä ostajia, saamme Suomeen myös konkreettisia liiketoimintahyötyjä yhä laajemmalle yritysjoukolle.

Ja kannattaa muuten käydä tutustumassa tähtiravintoloihimme:

Helsinki: Palace, Demo, Finnjävel Salonki, Olo, Grön
Turku: Kaskis
Porvoo: Vår

Lisätietoa

Food from Finland 

Visit Finland

Vinkit Japanista ja Saksasta:

 

Kuvat

Pääkuvassa Michelinin ympärillä ovat Masahiko Kimura (vas.), Annaleena Soult, Esa Wrang, Sari Paavilainen, Anna Nikku, Erika Wang, Lili Lehtovuori ja Inka-Liisa Häkälä Business Finlandista.

Pohjoismaisen Michelin-tähtien julkistustilaisuus Turusta 12.6.2023.

Kuvaaja: Annaleena Soult