Olen vuosia toiminut suomalaisyritysten kestävän kasvun sparraajana. Jokainen asiakastapaaminen on ainutlaatuinen kohtaaminen, mutta yritysten arjessa tietyt teemat toistuvat vuodesta toiseen – niin haasteissa kuin mahdollisuuksissakin. Suomalaisten yritysten tulisikin kiinnittää entistä enemmän seuraavaan kolmeen näkökulmaan, jotta oman yrityksen menestystarinaa on otollisempaa lähteä rakentamaan.
Moni yritys hioo ja kuvaa taidokkaasti oman tuotteen tekniset ominaisuudet, mutta asiakashyöty – eli miksi juuri meidän tuotteemme kannattaa valita – jää usein liian vähälle huomiolle. Yrityksissä onkin paljon eroja, kuinka hyvin he tuntevat ennakolta kilpailijat ja toimintaympäristön, omien tuotteiden lisäksi.
Yrityksen tulee rakentaa kilpailuetuaan määrätietoisesti ja osattava uudistua. Kilpailuedun ydin on oltava mukana jo yrityksen strategiassa. Arvolupaus ei ole vain iskulause, vaan lupaus siitä, miten yrityksesi ratkaisee asiakkaan ongelman tai tarpeen. Se antaa syyn, miksi asiakkaan kannattaisi ostaa juuri sinun tuotteesi tai palvelusi. Lue, kuinka kaupallistaa innovaatio.
Vinkki kansainvälistyjälle: Panosta arvolupauksen sanoittamiseen – myös palveluissa. Selkeä asiakashyöty helpottaa myyntiä ja auttaa erottumaan markkinoilla. Sanoita kaikki se hyvä, miksi teiltä kannattaa ostaa.
Myynti- ja markkinointiorientoituneet yritykset tekevät tuotekehityksen kanssa tiivistä yhteistyötä ihan alusta saakka, asiakaskeskeisesti. Kehitystyö, jossa asiakasymmärrys ja markkinointi ovat mukana jo alkumetreiltä, tuottaa parhaat tulokset. Erityisesti kansainvälisille markkinoille tähtäävillä hyvillä SaaS-yrityksillä näkee tätä ajattelua: yrityksen/tuotteen kilpailuetu ja arvolupaus on hyvin konseptoitu ja palvelukokemus on verkossa moitteeton.
Vinkki kansainväliseen kasvuun: Edullisempi hinta tai luotettavuus ei riitä, se on yleistä sananhelinää. Konseptoitu arvolupaus, sujuva palvelukokemus ja tunnesiteen rakentaminen myös digitaalisiin kanaviin ovat kriittisiä kilpailuedun rakentamisessa.
Kehittäminen suomalaisissa yrityksissä ei ole vaihtoehto vaan elinehto. Business Finlandin tarjoama tutkimus- ja kehitysrahoitus (t&k-rahoitus) voi olla merkittävä apu kasvutavoitteiden saavuttamisessa.
Kehittämiseen tarjolla oleva t&k-rahoitus on ehdoiltaan niin hyvä, että kaikkien kansainvälistä kasvua havittelevien yritysten kannattaa pohtia sitä juuri nyt. Pääosaltaan tutkimukselliseen kehittämiseen meillä on tarjolla 50 % avustusta. Pääosaltaan kehityspainotteisiin projekteihin tarjolla on t&k-lainaa, jonka korko on tällä hetkellä vain 1 %, ja laina voi kattaa pääsääntöisesti 50 % tai jopa 70 % projektin kokonaiskustannuksista. Lisäksi lainasta voi saada jopa 30 % ennakkona. Huomionarvoista on sekin, että lainaamme ei vaadita vakuuksia.
Muistathan kuitenkin, että kaikki rahoituksemme vaativat omarahoituksen.
Mitä rahoituksessa edellytetään?
Business Finland on projektirahoittaja. Rahoituksemme kohdistuu siis aina yrityksen toteuttamaan projektiin, ei siis yritykseen yleisemmin. Rahoitamme tutkimusta avustuksella ja kehittämistä lainalla. T&k-työ koostuu usein erilaisista työkokonaisuuksista ja osatavoitteista. Niistä osa voi liittyä tutkimukselliseen tekemiseen ja osa kehittämiseen. Asiakas kuvaa tekemisen luonteen projektisuunnitelmassa ja sen mukaan arvioimme kokonaisuutena sitä, onko pääosa t&k-projektista tutkimukseen painottuvaa, vai kehittämistä. Se taas määrittelee sen, onko rahoitus avustusta vai lainaa.
Projektisuunnitelmien syvyys ja laatu vaihtelee, mutta suunnitelmasta tulee selvitä ulkopuoliselle seuraavat asiat:
Voit hyödyntää myös tarjoamaamme projektisuunnitelman pohjaa:
T&k-projektin tulosten hyödyntämisen valmistelu on myös suositeltavaa ottaa mukaan projektisuunnitelmaan, ja sen osuus on enintään 20 % kokonaiskustannuksista. Tällaiset kustannukset voivat liittyä markkina-, tai asiakasanalyyseihin, pilotointiin tai testaukseen. Liiketoimintamallin kehittäminen, kumppanuuksien ja jakelukanavien kartoittaminen ja markkinointistrategian laatiminen voivat myös olla osana t&k-projektin kaupallistamisen valmisteluja.
Tule asiakkaaksi - Business Finland
Datasta ja digistäkin meillä on tapahtumia, pelikirjoja ja infoja. Kannattaakin varmistaa uutiskirjeellä info niistä: Ohjelmien uutiskirjeet - Business Finland