Siirry sisältöön
Blogi 14.05.2025

Kansainvälistymisen avaimet pk-yrityksille: T&k-rahoitus ja kilpailuedun rakentaminen

Business Finlandilla työskentelevä Satu Mäkelä on toiminut reilun kuusi vuotta pk-yritysten rinnalla asiantuntijana ja sparraajana. Nyt Mäkelä jakaa vinkkejä, miten suomalaiset yritykset voivat kasvaa ja erottua globaalilla kentällä ja millaisiin asioihin pk-yritysten kannattaa kiinnittää enemmän huomiota.
Kirjoittaja
Satu Mäkelä

Customer & Business Coach
satu.makela (at) businessfinland.fi

Olen vuosia toiminut suomalaisyritysten kestävän kasvun sparraajana. Jokainen asiakastapaaminen on ainutlaatuinen kohtaaminen, mutta yritysten arjessa tietyt teemat toistuvat vuodesta toiseen – niin haasteissa kuin mahdollisuuksissakin. Suomalaisten yritysten tulisikin kiinnittää entistä enemmän seuraavaan kolmeen näkökulmaan, jotta oman yrityksen menestystarinaa on otollisempaa lähteä rakentamaan.  

1. Rakenna arvolupauksesi huolella, jotta erotut globaalissa kilpailussa

Moni yritys hioo ja kuvaa taidokkaasti oman tuotteen tekniset ominaisuudet, mutta asiakashyöty – eli miksi juuri meidän tuotteemme kannattaa valita – jää usein liian vähälle huomiolle. Yrityksissä onkin paljon eroja, kuinka hyvin he tuntevat ennakolta kilpailijat ja toimintaympäristön, omien tuotteiden lisäksi.  

Yrityksen tulee rakentaa kilpailuetuaan määrätietoisesti ja osattava uudistua. Kilpailuedun ydin on oltava mukana jo yrityksen strategiassa. Arvolupaus ei ole vain iskulause, vaan lupaus siitä, miten yrityksesi ratkaisee asiakkaan ongelman tai tarpeen.  Se antaa syyn, miksi asiakkaan kannattaisi ostaa juuri sinun tuotteesi tai palvelusi. Lue, kuinka kaupallistaa innovaatio. 

Vinkki kansainvälistyjälle: Panosta arvolupauksen sanoittamiseen – myös palveluissa. Selkeä asiakashyöty helpottaa myyntiä ja auttaa erottumaan markkinoilla. Sanoita kaikki se hyvä, miksi teiltä kannattaa ostaa. 

2. Integroi myynti ja markkinointi tuotekehitykseen alusta alkaen 

Myynti- ja markkinointiorientoituneet yritykset tekevät tuotekehityksen kanssa tiivistä yhteistyötä ihan alusta saakka, asiakaskeskeisesti. Kehitystyö, jossa asiakasymmärrys ja markkinointi ovat mukana jo alkumetreiltä, tuottaa parhaat tulokset. Erityisesti kansainvälisille markkinoille tähtäävillä hyvillä SaaS-yrityksillä näkee tätä ajattelua: yrityksen/tuotteen kilpailuetu ja arvolupaus on hyvin konseptoitu ja palvelukokemus on verkossa moitteeton.  

Vinkki kansainväliseen kasvuun: Edullisempi hinta tai luotettavuus ei riitä, se on yleistä sananhelinää. Konseptoitu arvolupaus, sujuva palvelukokemus ja tunnesiteen rakentaminen myös digitaalisiin kanaviin ovat kriittisiä kilpailuedun rakentamisessa.  

3. Hyödynnä t&k-rahoitusta voimavarana kasvusi tukemisessa 

Kehittäminen suomalaisissa yrityksissä ei ole vaihtoehto vaan elinehto. Business Finlandin tarjoama tutkimus- ja kehitysrahoitus (t&k-rahoitus) voi olla merkittävä apu kasvutavoitteiden saavuttamisessa.  

Kehittämiseen tarjolla oleva t&k-rahoitus on ehdoiltaan niin hyvä, että kaikkien kansainvälistä kasvua havittelevien yritysten kannattaa pohtia sitä juuri nyt.  Pääosaltaan tutkimukselliseen kehittämiseen meillä on tarjolla 50 % avustusta. Pääosaltaan kehityspainotteisiin projekteihin tarjolla on t&k-lainaa, jonka korko on tällä hetkellä vain 1 %, ja laina voi kattaa pääsääntöisesti 50 % tai jopa 70 % projektin kokonaiskustannuksista.  Lisäksi lainasta voi saada jopa 30 % ennakkona. Huomionarvoista on sekin, että lainaamme ei vaadita vakuuksia.   

Muistathan kuitenkin, että kaikki rahoituksemme vaativat omarahoituksen.   

Mitä rahoituksessa edellytetään? 

  • Kansainvälisesti skaalautuva tuote tai palvelu, jolla on kilpailuetua ja uutuusarvoa 
  • Kokenut ja sitoutunut tiimi 
  • Taloudelliset resurssit ja suunnitelma kehitysprojektiin ja kv-kasvuun 
  • Selkeä projektisuunnitelma: aikataulu, budjetti, osaaminen, toimenpiteet, tuotokset, tavoitteet ja mittarit  

Business Finland on projektirahoittaja. Rahoituksemme kohdistuu siis aina yrityksen toteuttamaan projektiin, ei siis yritykseen yleisemmin. Rahoitamme tutkimusta avustuksella ja kehittämistä lainalla. T&k-työ koostuu usein erilaisista työkokonaisuuksista ja osatavoitteista. Niistä osa voi liittyä tutkimukselliseen tekemiseen ja osa kehittämiseen. Asiakas kuvaa tekemisen luonteen projektisuunnitelmassa ja sen mukaan arvioimme kokonaisuutena sitä, onko pääosa t&k-projektista tutkimukseen painottuvaa, vai kehittämistä. Se taas määrittelee sen, onko rahoitus avustusta vai lainaa.  

Projektisuunnitelmien syvyys ja laatu vaihtelee, mutta suunnitelmasta tulee selvitä ulkopuoliselle seuraavat asiat:  

  • Mikä on projektin aikataulu ja budjetti? 
  • Ketkä tekevät, mitä – millaisella osaamisella? Millaisia ostopalveluita tarvitaan? 
  • Mitä halutaan saavuttaa, ja miten etenemistä mitataan? 
  • Mitä syntyy tuloksena? 

Voit hyödyntää myös tarjoamaamme projektisuunnitelman pohjaa:

T&k-projektin tulosten hyödyntämisen valmistelu on myös suositeltavaa ottaa mukaan projektisuunnitelmaan, ja sen osuus on enintään 20 % kokonaiskustannuksista. Tällaiset kustannukset voivat liittyä markkina-, tai asiakasanalyyseihin, pilotointiin tai testaukseen. Liiketoimintamallin kehittäminen, kumppanuuksien ja jakelukanavien kartoittaminen ja markkinointistrategian laatiminen voivat myös olla osana t&k-projektin kaupallistamisen valmisteluja.  

Tule asiakkaaksi - Business Finland 

 

Bonusvinkit!
  • Hyödynnä hallitustyötä ja advisor-verkostoja: Yritykset, omistajat ja johto tarvitsevat kehittämistä ja kasvua tehdäkseen myös dynaamisen lähiverkoston.  Kasvuhakuiset yritykset rakentavat ympärilleen osaamista myös hallitusten ja advisor-roolien kautta. Tunnista, mitä osaamista yrityksestänne uupuu ja verkostoidu. LinkedIn on yksi kanava sopivien osaajien löytämiseen. Sekä hallitus- että advisor-paikoista kiinnostuneet osaajat voisivat halukkuudestaan vieläkin avoimemmin viestiä ja tulla löydetyiksi. Ja yritykset voisivat myös sopivia asiantuntijoita entistä rohkeammin kysyä. Digiosaaminen, kansainvälistymisosaaminen ja kehittämisen kulttuuri vaativat tuekseen erilaisia asiantuntijoita. Ja yrityksen tilanne ja tarve muuttuu vuosien varrella ja koko ajan. Dataa syntyy paljon, ja myös pienemmissä yrityksissä. Dataa kannattaa hyödyntää enemmän, ja jopa jalostaa liiketoimintamallien ja palveluiden innovoinnissa.  

    Datasta ja digistäkin meillä on tapahtumia, pelikirjoja ja infoja. Kannattaakin varmistaa uutiskirjeellä info niistä: Ohjelmien uutiskirjeet - Business Finland 

  • Ulkopuolinen näkökulma ja sparrausapua: Kannattaa jutella meidän asiantuntijoiden kanssa ennen hakua. Puolueeton näkökulma ja keskustelu jäsentää liiketoiminnan, tuotekehityksen ja kansainvälistymisen vaiheita ja auttaa rahoituksen hakemisessa. Samoin ulkopuolinen asiantuntija tuo asiakkaiden mielestä hyviä näkökulmia mahdollisuuksiin tai haastekohtiin.