Siirry sisältöön
Case 15.10.2023

Hublet Oy:n kasvun esteenä oikeat kontaktit – Business Finland auttoi verkostojen luomisessa

Vuonna 2014 perustettu Hublet Oy oli päättänyt laajentua Norjan markkinoille mullistavalla tablettitietokoneiden yhteiskäyttöratkaisullaan. Kansainvälisen kasvun tiellä oli kuitenkin haaste: mistä löytää oikeat, paikalliset kumppanit ja toimivat myyntikanavat. Business Finlandin ja Hubletin yhteistyö on oivallinen esimerkki, miten suomalainen yritys voi laajentua uusille markkinoille.
Hublet Oy:n haasteena oli oikeiden kontaktien puute
Hublet Oy
  • Hublet on vuonna 2014 perustettu yritys
  • Hublet tarjoaa sairaaloille, museoille, kouluille, kirjastoille ja vanhainkodeille lainattavia tabletteja itsepalveluperiaatteella henkilökunnan ja asiakkaiden käyttöön.
  • Hublet tarjoaa hardwaren ja softan, millä hallinnoidaan tabletteja ja telakkaa sekä tablettien sisältöä ja asetuksia
  • Hublet on hyödyntänyt Business Finlandin kansainvälistymispalveluita useilla eri markkinoilla, kuten Saksassa

Tarvitsetko vauhtia liiketoiminnan laajentamiseen? Me autamme

Kuva: Hublet Oy

Kesällä 2022 Hublet Oy:n kehitysjohtaja Anissa Margono sai uudeksi tehtäväkseen laajentaa teknologiayrityksen liiketoiminta pohjoismaisille markkinoille. Hubletilla oli kovat paineet kansainväliselle kasvulle, jota piti lähteä hakemaan nopealla aikataululla.

Kansainvälistymisen ja kasvun esteenä relevantin markkinaosaamisen ja oikeiden kontaktien puute

Margonolla oli ollut keskusteluja vireillä potentiaalisten kumppaneiden kanssa jo hyvän tovin, mutta yhteistyö ei ollut edennyt halutulla tavalla.

Pian Margonolle kävi selväksi, että Hubletin suurimpana haasteena oli kansainvälistymisen tärkeimmät edellytykset: markkinatieto ja verkostot.

Emme tunteneet Pohjoismaista markkinaa eikä meillä ollut oikeita kontakteja tai tietoa eri toimijoista, Margono kuvailee.

Kansainvälistymissuunnitelmaa varten Margono tarvitsi tietoa, mistä hän löytäisi oikeat, paikalliset partnerit, joiden avulla olisi mahdollista saavuttaa jalansija kohdemarkkinalla. Ilman apua markkinatiedon keräämiseen ja hankintaan, kontaktien kartoittamiseen ja validoimiseen sekä kumppaniyhteistyön aloittamiseen voisi vierähtää jopa vuosia eikä siihen ollut aikaa. 

– Sote-puolella olemme toimineet kansainvälisesti vasta puolitoista vuotta. Tuki meidän kaltaisellemme yritykselle on todella tärkeää ja auttaa meitä pääsemään nopeammin eteenpäin, Margono kertoo.  

Business Finlandin avulla yhteys oikeisiin verkostoihin kohdemarkkinalla

Norjassa on valtava markkinapotentiaali suomalaiselle terveysosaamiselle. Erityisesti terveysteknologialle on kysyntää, sillä naapurimaa Norja panostaa lähivuosina yhä enemmän terveydenhuollon uudistamiseen. Business Finlandin Tukholman toimisto esittelikin Margonolle Oslon toimipisteessä työskentelevän Senior Advisor Jouni Hyrkkään.

Ei mennyt aikaakaan, kun ensimmäiset keskustelut käytiin Teamsin välityksellä. Hyrkäs ja Margono alkoivat heti ideoimaan potentiaalisia jakelumuotoja.

Business Finlandin avulla saimme tietoa siitä, millaisia asiakasryhmiä ja tuotetoimittajia markkinoilla on. Meille esiteltiin erilaisia vaihtoehtoja kontakteista, jotka voisivat olla meille hyödyllisiä, Margono kertoo.

Alkukeskusteluissa Hyrkäs ja Margono keskittyivät paikallisiin hardwarejakelijoihin, joilla on puitesopimuksia sairaanhoitopiirien kanssa. Hardwarejakelijat kuitenkin vaativat olemassa olevia referenssejä Norjasta, joita Hubletilla ei terveyssektorilta vielä ollut.

Joskus yksi kontakti riittää: Hublet allekirjoitti jakelijasopimuksen

Hyrkäs on rakentanut terveys- ja hyvinvointisektorin verkostoaan Norjassa jo useamman vuoden ajan. Pian ne tuottivatkin tulosta: kontakteista löytyi koronapandemian aikana pontta saanut hyvinvointi- ja terveyssektorin yritys, jota Hyrkäs oli alkanut mielenkiinnolla seuraamaan.

– Kävimme tiivistä keskustelua Margonon kanssa eri vaihtoehdoista. Palautetta ja ideoita annettiin molemmin puolin. Hublet on ollut erittäin taitava hyödyntämään Team Finlandin palveluita ja ymmärtää loistavasti, miten meiltä saatuja työkaluja käytetään, Hyrkäs kuvailee.

Hyrkäs tapasi potentiaalisen kumppaniehdokkaan ensimmäisen kerran Nordic VR Forum konferenssissa Hamarissa marraskuussa. Seuraavan kerran Hyrkäs tapasi yrityksen Team Finland -vierailun yhteydessä Bodøssä joulukuussa.  

– VilMer oli konferenssissa osallistujana ja sain vinkkiä, että oikea henkilö istuu Bodøssä, Hyrkäs jatkaa.  

Business Finlandin rooli oli avaintekijä, jonka avulla löysimme oikeanlaisen kumppanin ja saimme avattua myyntikanavan Norjaan. Muuten markkinoille pääsy voisi kestää vuosia ja aikaa tulisi hukattua, kuvailee Margono.

Softayritys VilMer oli tietoinen Hubletin tarjoamista ratkaisuista, mutta Hyrkkään kanssa käydyn keskustelun perusteella yritys oli tehnyt tuotekartoituksen Hubletin tarjoamista ratkaisuista. VilMerin tarjoama softa ja Hubletin tablettiratkaisu olivat täydellinen paketti sekä Hubletin että VilMerin tarpeisiin.

– Jouni oli esitellyt Hubletin VilMerille, ja pian sen jälkeen VilMer otti suoraan yhteyttä minuun. Sen jälkeen tilanne eteni nopeasti, Magrono toteaa. 

Huhtikuussa 2023 Hublet ja VilMer sopivat jakelusopimuksen.

Yhteistyö sekä Business Finlandin että VilMerin kanssa jatkuvat myös tulevaisuudessa. Hubletin case on oiva esimerkki siitä, kuinka yritys on onnistunut kehittämään liiketoimintaansa uusille markkinoille. 

– Yhteistyö on alkuvaiheessa, mutta uskon Norjan markkinan olevan meille tärkeä ja hyvä markkina. Uuden kumppanin kautta Hublet tulee tutuksi myös muille potentiaalisille asiakkaille ja päätöksentekijöille. Jäämme seuraamaan, millaisia muita mahdollisuuksia Norjan markkina ja Business Finland meille tarjoaa, summaa Margono.

Tarvitsetko apua oikeiden kontaktien ja markkinatiedon hankkimiseen? Paikallinen liiketoiminnan tuntemuksemme yhdistettynä toimialaosaamiseen, palvelutarjontaan ja kontaktiverkostoon mahdollistaa yrityksesi kasvun maailmalle.

 

Tarvitsetko vauhtia liiketoiminnan laajentamiseen? Me autamme

Kuuntele myös Kasvupodin jakso: