Siirry sisältöön
Case 31.07.2025

Maailmalla kasvaa uusi suomalainen menestystarina

Suomalainen Hostaway on kasvanut nopeasti yhdeksi maailman suurimmista ohjelmistoyhtiöistä lyhytaikaisvuokrauksen markkinoilla. Emme olisi tässä ilman Business Finlandin rahoitusta, sanoo Mikko Nurminen, yksi yhtiön perustajista.
Hostaway
  • Yksi suurimmista lyhytaikaisvuokrauksen ohjelmistoyhtiöistä.
  • Hostaway lähi liikkeelle Tempo-vaiheesta. Heille myönnettiin myös useampi tuotekehityslaina, jonka jälkeen he pääsivät NIY-ohjelmaan.

Mikko Nurminen (oik.). Kuvassa myös kaksi muuta perustajaa Marcus Räder ja Saber Kordestan.

Mikko Nurminen (oik.). Kuvassa myös kaksi muuta perustajaa Marcus Räder ja Saber Kordestan.

Hostaway sai alkunsa konkreettisesta tarpeesta. Reilut kymmenen vuotta sitten Mikko Nurminen osti kaksi sijoitusasuntoa, joita hän ryhtyi vuokraamaan ensin Airbnb:n ja myöhemmin myös Booking.comin kautta. Pian hän törmäsi ongelmiin: alustojen välillä syntyi tuplabuukkauksia, jotka aiheuttivat ylimääräistä työtä, vaivaa ja kustannuksia.

– Tutkin markkinaa, mutta en löytänyt tarpeisiini sopivaa ohjelmistoa. Silloin sain kehotuksen ottaa yhteyttä Marcus Räderiin ja Saber Kordestaniin, jotka pohtivat ratkaisua samaan ongelmaan.

Melko pian kolmikko ymmärsi, että he olivat ison mahdollisuuden äärellä. Nurmisen mukaan uuden rakentamista helpotti se, että he ratkoivat konkreettista ongelmaa.

– Olen itse ollut yrittäjänä 30 vuotta ja oppinut, että ”nice to have” -tuotteita on vaikea myydä. Mutta kun käsissä on ”must have” -palvelu, markkina reagoi aivan eri tavalla, Nurminen sanoo.

Kiinnostus Hostawayn uuteen palveluun lähti rysäyksellä liikkeelle – ja pysähtyi yhtä äkillisesti koronapandemian iskiessä.

– Korona oli meille todella raju isku. Olimme jo lähellä koko yrityksen kaatumista. Business Finlandin rahoitus oli aivan keskeinen siinä, että selvisimme, Nurminen sanoo.

Hostaway oli jo hakenut ja saanut Business Finlandilta Tempo-rahoitusta, kun koronapandemia iski. Yritys oli tuolloin mukana myös Nuoret innovatiiviset yritykset -ohjelmassa (NIY), joka on suunnattu nopeasti kasvaville startupeille, joilla on oma vahva innovaatio ja kansainvälinen kasvupotentiaali.

– Olimme alusta asti aktiivisesti yhteydessä Business Finlandiin ja lähdimme liikkeelle Tempo-vaiheesta. Meille myönnettiin myös useampi tuotekehityslaina, jotka olivat toiminnan kehityksen kannalta todella tärkeitä. Sen jälkeen pääsimme NIY-ohjelmaan ja etenimme pitkälle, kunnes korona pysäytti kaiken, Nurminen kertoo.

Yksi vaikeimmista hetkistä oli epävarmuus siitä, pääsisikö Hostaway koronan hidastamasta kasvusta huolimatta NIY-ohjelman viimeiseen vaiheeseen.

– Onnistuimme siinä, ja olemme jo maksaneet lainat takaisin. Business Finlandin tuki oli meille valtavan arvokasta ja keskeistä koko yrityksen menestyksessä.

Aidosti kansainvälisiä

Tällä hetkellä Hostaway on yksi maailman suurimmista lyhytaikaisvuokrauksen ohjelmistoyhtiöistä. Alun perin kalenterien hallinnasta liikkeelle lähtenyt palvelu on laajentunut kattamaan muun muassa raportoinnit, siivouksien hallinnan ja taloushallinnon työkalut. Kasvun myötä mukaan on saatu merkittäviä kansainvälisiä sijoittajia.

– Alkuvaiheessa rahoitus tuli pitkälti tutuista omista verkostoista. Kun saimme liiketoiminnan kunnolla kasvuun, mukaan tuli ensin yhdysvaltalainen PSG Equity 175 miljoonan dollarin sijoituksella. Sen jälkeen General Atlantic sijoitti yhtiöön 365 miljoonaa dollaria.

Nurminen painottaa, että päätös toimia heti mahdollisimman kansainvälisesti oli ratkaiseva. Suomen markkina on pieni, ja kasvun mahdollisuudet nähtiin selvästi maailmalla.

Suomesta liikevaihtoa tulee alle 0,5 prosenttia, joten oli tärkeää olla heti kansainvälinen.

– Marcus työskenteli Torontossa, Saber ja minä Helsingissä. Ensimmäiset työntekijämme tulivat Ukrainasta, Ranskasta ja Espanjasta. Nyt meillä on yli 250 työntekijää 45 eri maassa eikä meillä ole yhtään toimistoa.

Seuraava suomalainen yksisarvinen?

Hostawayn perustajat katsovat eteenpäin luottavaisin mielin. Yrityksen ohjelmisto toimii vakaasti, mutta sillä on mittavia laajentumismahdollisuuksiakin.

– Softamme ydin on edelleen kalenterissa ja viestinnässä, mutta olemme laajentaneet sitä muun muassa älylukkoihin, hinnan optimointi työkaluihin ja vakuutuksiin. Alustallamme toimii jo yli 200 kumppania, kertoo Mikko Nurminen.

Kumppanuudet avaavat mahdollisuuksia sekä yhteistyöhön että esimerkiksi yritysostoihin.

– Meidän ei tarvitse keksiä täysin uusia liiketoimintamalleja. Riittää, että kasvatamme nykyistä alustaa uusilla palveluilla – näin voimme kasvaa merkittävästi ja tavoittaa uusia asiakkaita.

Nurminen kuvaa Hostawayn kasvumatkaa jännittäväksi, mutta välillä raskaaksi.

– Koronan alkaessa olimme juuri saaneet aikaan kasvupiikin ja sitten tuli täydellinen pysähdys. Softan rakentaminen ja ylläpito on ollut valtava ponnistus. Meidän järjestelmämme on asiakkaillemme kriittinen: jos se ei toimi, heidän liiketoimintansa on vaarassa kaatua. Ohjelmiston pitää siis toimia aina. Työ ei ole aina helppoa tai stressitöntä, mutta mielenkiintoinen matka meillä on ollut.

Kasvupotentiaalia yhtiöllä riittää. Hostawayn valuaatio on noussut lähelle miljardia dollaria ja seuraavana tavoitteena on kasvaa kolmi-, nelinkertaisesti. Nurmiselle on tärkeää, että yritys voi edelleen toimia Suomesta käsin.

– Suurten rahoituskierrosten jälkeen moni startup siirtyy ulkomaille. Meille oli alusta asti tärkeää, että voimme säilyä suomalaisena yrityksenä ja maksaa verot Suomeen. Pystyimme valitsemaan sijoittajamme, ja yksi kriteeri oli nimenomaan se, että he sitoutuvat suomalaiseen yhtiöön.

– Tulevaisuudessa emme ehkä enää voi päättää kaikkea itse, mutta tämä päätös on ollut minulle henkilökohtaisesti todella tärkeä.