Siirry sisältöön
Uutinen 19.09.2023

Kaupan alan kehittämiseen lisävahvistus: Digital Commerce Finland kirittää digitaalisen kaupan kasvua

Experience Commerce Finlandin valmennuspäivä, kuva Leevi Parsama.

Digital Commerce Finland on uusi yhteiskunnallinen ja yhteisöllinen yritys, joka auttaa digitaalista kauppaa kasvamaan nopeammin. Yritys on syntynyt Business Finlandin pitkän ohjelmatoiminnan tuloksena, ja se esiteltiin ensimmäistä kertaa 19.9.2023 Business Finlandin Experience Commerce -ohjelman järjestämässä tapahtumassa.

Business Finland on tukenut kaupan alan kehittämistä pitkäjänteisellä ohjelmatoiminnalla: eCom Growth (2016–2018) ja Experience Commerce Finland (2019–2023) ovat auttaneet yli 500 yritystä kasvamaan, kansainvälistymään ja kehittämään digitaalista kauppaa asiakaslähtöisesti. Digital Commerce Finland rakentaa jatkumoa tänä vuonna päättyvälle ohjelmalle.

– eCom Growth ja Experience Commerce -ohjelmat ovat synnyttäneet tähän maahan aivan uudenlaista kansainvälisen kaupan kulttuuria, joka perustuu vertaissparraukseen ja yhdessä tekemiseen. Tätä työtä uusi yhtiö jatkaa ja vahvistaa edelleen, sanoo Experience Commerce Finland -ohjelman johtaja Aija Kalander Business Finlandista.

Yhtiön käynnistymistä tukee kuusi perustajaorganisaatiota: Kaupan liitto, Keskisuomalainen, Paytrail, Posti, Sanoma sekä Suomalaisen Työn Liitto. Nämä ja tulevat kumppanit mahdollistavat yhteisölle muun muassa pääosin maksuttomien palveluiden, tapahtumien ja valmennusten tarjoamisen.

– Tavoitteenamme on rakentaa maailman kilpailukykyisin digitaalisen kaupan yhteisö Suomeen. Haluamme koko verkoston voimin kirittää markkinan kasvua ja suomalaista kilpailukykyä sekä vahvistaa toimialan houkuttelevuutta ja vetovoimaa, Digital Commerce Finlandin toimitusjohtajana marraskuun alussa aloittava Ville Simola kertoo.

– Vaikka varsinainen digitaalisen kaupan ohjelma valmennuspäivineen loppuu, kansainvälistyvät kaupan alan toimijat ovat jatkossakin tärkeitä kumppaneita Business Finlandin rahoittamissa innovaatioekosysteemeissä sekä arvokkaita asiakkaita, joille tarjoamme neuvontapalveluita ja rahoitusta ja kansainvälisen verkostomme osaamisen, Aija Kalander muistuttaa.

– Digitalisaatio vaikuttaa voimakkaasti kaupan alaan ja kannustammekin alan toimijoita jatkossakin kehittämään kyvykkyyksiään ja sekä uusia innovatiivisia liiketoimintamalleja, jotka hyödyntävät dataa ja teknologioita.

Uusi yritys vahvistaa kaupan alan yritysten brändiä ja verkkokauppaosaamista

Digital Commerce Finlandin toiminnan ytimessä ovat verkkokaupat, brändit ja kaupan alan pk-yritykset. Mukaan innostetaan laajasti myös eri tahoja, joilla on vahvoja siltoja digitaaliseen kauppaan ja sen menestykseen Suomessa, kuten palvelutarjoajia, alan oppilaitoksia, järjestöjä, julkisen sektorin toimijoita, kehittämisyrityksiä ja pääomasijoitusyhtiöitä. Toiminta käynnistyy vaiheittain syksyn 2023 aikana.

Digital Commerce Finlandille on myös myönnetty Yhteiskunnallinen Yritys -merkin käyttöoikeus osoituksena siitä, että yritys on perustettu tuottamaan yhteiskunnallista hyvää ja joka käyttää suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen.

Yritys palvelee eri kasvuvaiheessa olevia toimijoita yhteisten tapahtumien ja valmennusten kautta. Suunnitelmissa on myös rakentaa verkkokauppiaille oma kohtaamistila, jonka sisällä toimii verkkokauppojen kiihdyttämö lupaaville kasvuyrityksille.

Lue tiedote: 
Digital Commerce Finland käynnistää toimintansa – tavoitteena luoda maailman kilpailukykyisin digitaalisen kaupan yhteisö Suomeen

Experience Commerce Finland -ohjelma

Jutun kuva: 
Experience Commerce Finland -ohjelman Sustainability playbook for digital commerce SMEs -julkistustilaisuus marraskuussa 2022, kuvassa vasemmalta Mika Syrenius, Zeynep Falay von Flittner, Lucia Llerena, Aija Kalander ja Venni Metsäranta.